Sove ute

Jeg planlegger å vandre noen måneder, og har extremt behov for å redusere vekten på sekken! Er det noen som har prøvd Mountain Hardwear Conduit SL Bivy? (http://www.backcountry.com/store/MHW0077/Mountain-Hardwear-Conduit-SL-Bivy.html#) - og er det noen som eventuelt vet om den kan kjøpes i Sverige?

Jeg vil vandre i Sør-Europa om vinteren og lenger nord høst-vår-sommer. Men uten telt, slik at det blir en kombinasjon av å sove "ute" (helst under en stor gran eller en hule-lignende naturformasjon) - og bruk av herberger - om de finnes og om jeg har behov eller lyst.

Andre erfaringer fra lange vandringer tas også imot med takk!


Mvh Olav
 
Uteligger

Ikke så mange svar her,nei. Men litt utvikling er det. Fjällsport i Gborg forhandler Black Diamond, og de har et soveposeutetrekk som jeg skal kjøpe inn, og prøve. Som uteligger.

http://www.backcountry.com/store/BLD0253/Black-Diamond-Winter-Bivy-Sack.html

Drar til Sevilla i slutten av november for å teste trekket og meg selv. Si fra om noen har lyst til å være med hele eller deler av turen. Tror jeg kommer til å bruke en måneds tid på pilgrimsleden mellom Sevilla og Santiago, og så vandrer jeg kanskje videre mot øst og nord, om jeg liker å være uteligger.
 
Blogg for lange turer med bibybag

Jeg er interessert i pilgrimsleder, ja, men det er den tekniske gjennomføringen av en vandring som interesserer meg. Derfor har jeg laget en blogg om dette emnet, og selvsagt er den her på utsidan.se!

Jeg bruker mye av det jeg har fått svar på her i forumene, og prøver ut saker og ting, og skriver om det. Følg gjerne med på bloggen min, og kommenter gjerne, og dersom noen vil vandre sammen med meg noen dager eller uker, så gi beskjed i kommentarmuligheten etter hvert innlegg. Jeg forsøker å lese og skrive ofte, hver gang jeg får hendene på en pc!


"""Att luffa pilgrimsleder"""

http://www.utsidan.se/blogs/olavblogg1/index.htm
 
Erfarenheter av bivybag

I vära gröna länder är bivybag mindre lämplig, tarp fungerar i praktiken betydligt bättre. Att i regn klara av att hålla sovsäcken torr i bivybag fungerar endast under täta granar. I tallmo och lövskog brukar det vara långt mellan dylika....
//J
 
Jag har en bivybag sedan början av året. Använd enstaka gånger bara så här långt. Min är en Exped med PU på undersidan och Event på ovansidan. Det är ett intressant alternativ men jag är väl långt ifrån helt såld på konceptet.

Kondens är ju ett problem som sagt. Viss klaustrofobi ett annat. Ganska bökigt att ta sig i och ur den. Skulle helst sy om den om jag hade resurser, så den fick en halv-lång dragkedja längs sidan. Nu öppnar man huvan och ormar sig ner från huvudändan. Ska försöka fixa någon typ av böjlig stav eller liknande för huvudändan som lyfter upp materialet, så det blir bekvämare att fixa med småsaker.

Kan absolut rekommendera att du kombinerar med en poncho-tarp, då har du många fler möjligheter till att variera din sovplats, klarar att sätta upp och bryta läger (krypa ner i bivy-bagen) när det regnar mycket utan att bli blöt. Dessutom är den ju riktigt bra för vandring i regn. Min är från Integral Designs och den har fungerat utmärkt i många år. Vikt ca 300 gram. (plus snören å tältpinnar)

Iofs är väl sommarvädret stabilt i Spanien, men är man helt säker på att slippa regn kan man ju lika gärna skippa en bivybag och bara ha ett bra insektsnät över huvudet/över sovsäckens huvud-del.

En bild från i somras, lite regn och blåst i under cykeltur i Jämtlandsfjällen:

p7210957uh8.jpg
 
Senast ändrad:
Bivy i sol og regn og snö

Bra, det finnes bivysvensker, om de bare tar seg tid til å lese forumene!

Jeg drar om to uker til Spania, og starter 1. desember fra Sevilla. Så det er ikke sommer i Spania vi snakker om, nei.

Og, jeg starter mer eller mindre uten erfaring! Livet mitt hittil har vært i telt fra Hilleberg,og oftest om sommeren.

Jeg fikk et bivy-tips på forumet som resulterte i at jeg kjøpte boken "The Book of the Bivvy" by Ronald Turnbull (Amazon.co.uk). Og det virker på meg som om de er mer ivrige på bivy andre steder enn her i Norden.Og på noen av bivyfotoene er den SNÖ!

Jeg har vurdert å kjøpe et tarp (Hilleberg?) i tillegg til bivybagen. Men det veier, og jeg har et annet problem jeg overhodet ikke har erfaring fra! Og det er et liv uten allemannsretten i Norden (ja da, det fungerer bra i Danmark også om man er profesjonell telter, for vi lager ikke spor etter oss!).

I Europa, tettbefolket, ikke SÅ mange skoger? - her må jeg gjemme meg, jeg må unngå å bli sett. Og da tror jeg at et telt eller et tarp lett ses (og er tunge å bære), mens en bivypose ikke legges merke til. Men dette er hypoteser som ennå ikke er prøvet ut.

Jeg har med ponchoen til Fjällräven i tillegg til bivysekken. Se også http://www.utsidan.se/blogs/olavblogg1/index.htm
 
Av erf

tycker jag, att de flesta poncos gör en väl liten tarp. Om man ses eller inte beror väl mest på hur man gör.... men det är klart att tälta på marken i tätbefolkade delen av Belgien kräver ett visst mått av stelth tänkande.....
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
forslund Barn ute.. Bo och sova 3
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.