Sova ute på vintern

Hej!
Undrar vad ni som har erfarenhet av att sova ute under vintern, vid snö och en temp på mellan ca 0 och ' 20 grader säger om komforttemp på sovsäckar? Hur mycket behöver man? Jag är rätt frusen av mig och tänker mig en säck med komforttemp för damer på -25 grader men blir den för varm då om det inte är så kallt?
MVH/ Sandra:)
 
Från -10 och neråt använder jag en sovsäck med komfort -30 för män och det funkar hyggligt även runt -10, man kan alltid öppna och vädra lite nere i fotändan och behöver inte dra åt säcken fullt ut.

Men jag undviker att använda den sovsäcken i temperaturer mellan 0 och -10.

En viktig sak att tänka på när du köper en vintersovsäck är volymen!
Din kroppsvärme ska räcka till att värma upp hela sovsäcken, all dödvolym kyler och de flesta vintersovsäckar för de temperaturer du talar om brukar vara ganska väl tilltagna i storlek.

Ett sätt att klara hela temperaturintervallet är att kombinera två sovsäckar. En med komfort runt -5 kanske -10 och en med komfort runt -15 ungefär. Tillsammans borde de klara -25 till -30 och du slipper problemet med massa dödvolym vid de temperaturerna.
 
Var noga med att inte ha för lite under dig. Vintertid använder jag dubbla liggunderlag. Ett 8 mm. och ett på 14 mm. Ha en balaclava eller halsduk över mun och näsa när du sover. Då minskar värmeförlusten via utandningsluften.
 
Håller med Skogsbaronen. Ren och torr ansiktshud klarar sig bra även i sträng kyla. Den enda gången man kan täcka ansiktet med ansiktsmask är om man sitter uppsatt på ett fordon och utsätts för fartvinden. Förr i tiden användes en "ansiktsstrut" av mc-åkare vintertid. Det räcker gott och väl att dra ihop sovsäcken runt ansiktet så att det bildas en "strut". Fuktigt tyg mot huden i sträng kyla, garranterar en köldskada!
 
Instämmer med föregående talare. Jag sov på en uppblåsbar luftmadrass en gång i -10, den natten glömmer jag aldrig. :) Underlaget är viktigt, och dubbla räcker, åtminstone ner till -15.

Jag älskar att sova ute på vintern, men är precis som du väldigt frusen. Min lösning är att ha dubbla säckar och sovsäcksöverdrag. En varm säck som fixar ca -10 och en större säck som fixar kanske runt +5. Jag sover oftast i ett fleeceunderställ och varma yllestrumpor (torra, inte de jag hade på mig innan jag gick och lade mig). En skön mössa är skönt, och under det en balaklava om det är under -10. Jag har experimenterat med värmepads, men har egentligen inte upplevt någon speciell skillnad. Flera påstår att det kan vara vits att sätta såna på bröstet för att på så sätt värma upp blodet, men det vet jag inte då jag aldrig har testat.

Något du kan göra om du är osäker är att ha med dig en värmeflaska (som blir varm på utsidan när den är fylld med varmvatten). Du fyller upp en kastrull med vatten och förbereder spritköket. Skulle det bli för kallt på natten värmer du bara på vattnet, häller den i flaskan och lägger ner den i säcken. Då är du garanterat varm igen.

Ett annat tips är att lägga kläderna du ska ha dagen efter inne i säcken. Det är inte speciellt skönt att dra på sig frusna kläder på morgonen, på det här sättet är det inga problem alls. Kängorna är såklart frusna, men det brukar ta några minuter eller så, sen är den saken ur världen också. Förbered också med tunna pinnar, så du enkelt och lätt kan få fjutt på brasan när du går ur säcken. Det är fantastiskt skönt att bara få igång brasan på ett ögonblick när du lämnar din sköna varma sovsäck. Jag brukar sätta igång brasan, hoppa tillbaka in i säcken, och tända spritköket. Sen sitter jag och dricker kaffe och vaknar till. Först då går jag upp och sätter mig vid en skön brasa och njuter av en iskall härlig morgon framför en varm sprakande brasa.

Tja, det där kanske var lite mer info än du bad om, men så gör iallafall jag. :)
 
Hur kallt har du sovit i med detta, och vad har du för sovsäcksöverdrag?

Jag använder Hunka bivvy bag från alpkit:

http://www.alpkit.com/hunka

Eller amerikanska försvarets sovsäckspuppa:

http://www.bradleyssurplus.com/media/wysiwyg/blog/genonesleep_1.jpg (den camofärgade till vänster, den gröna säcken till höger har jag alltid ytterst. Den är lite större, vilket gör att en vintersäck lätt får plats)

Har väl varit nere runt -20 skulle jag tro. Varmt och skönt hela natten.
 
Hej!
Undrar vad ni som har erfarenhet av att sova ute under vintern, vid snö och en temp på mellan ca 0 och ' 20 grader säger om komforttemp på sovsäckar? Hur mycket behöver man? Jag är rätt frusen av mig och tänker mig en säck med komforttemp för damer på -25 grader men blir den för varm då om det inte är så kallt?
MVH/ Sandra:)

Vill bara påpeka att bivacksäck och dylikt inte behövs om du ska sova i tält.

Är du viktmedveten är det bättre att skaffa en varmare sovsäck än att addera de 5-10 grader du tjänar på en bivacksäck för 300-600g i ökad vikt. Särskilt som du inte införskaffat sovsäckarna än...
 
Jag använder Hunka bivvy bag från alpkit:

http://www.alpkit.com/hunka

Eller amerikanska försvarets sovsäckspuppa:

http://www.bradleyssurplus.com/media/wysiwyg/blog/genonesleep_1.jpg (den camofärgade till vänster, den gröna säcken till höger har jag alltid ytterst. Den är lite större, vilket gör att en vintersäck lätt får plats)

Har väl varit nere runt -20 skulle jag tro. Varmt och skönt hela natten.

Har du sovit i Alpkits utomhus utan något över huvudet? Går den att stänga igen så mycket att det inte kommer in snö eller regn i ansiktet, och likaså för den militära? Finns det en chans att man får plats med övrig packning i bivvyn ifall man tar XL-versionen tror du?
 
Har du sovit i Alpkits utomhus utan något över huvudet? Går den att stänga igen så mycket att det inte kommer in snö eller regn i ansiktet, och likaså för den militära? Finns det en chans att man får plats med övrig packning i bivvyn ifall man tar XL-versionen tror du?

Nej, Alpkit bivvy har inget över huvudet, och är för liten för övrig packning och det finns inget över huvudet. Den militära har en rejält flärp vid huvudpartiet som du fäster längst bak. Fungerar alldeles utmärkt, men det blir väldigt mycket kondens vid väldigt kallt väder då det saknas något som håller GoreTexen långt ifrån ansiktet. Men går, går det, men det får man nog mest se som en nödlösning.

Militärsystemet är skapat för att fixa dåligt väder, men att sova i snöstorm i -20 skulle jag nog inte rekommendera. Men under en vanlig tarp skulle det funka hur fint som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
forslund Barn ute.. Bo och sova 3
olavroer Sove ute Bo och sova 6
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.