kebenekaise med barn och hund

Hej jag funderar på en topp tur till kebenekaise med barn och hund går det att genomföra eller är det för mycket klättring? barnet är 9år
 
F650; sa:
Hej jag funderar på en topp tur till kebenekaise med barn och hund går det att genomföra eller är det för mycket klättring? barnet är 9år

Det klart det går. Jag var där med min son när han var 8 år. Men jag skulle nog inte ha gjort det om jag inte själv hade varit där tidigare och alltså själv kunde bedöma svårigheten i förhållande till barnets(och min) kapacitet. Jag skulle alltså inte rekommendera att ta med sig ett barn på topptur till Kebnekaise om man inte varit där själv tidigare. Den organiserade toppturen från fjällstationen har åldersgräns(jag tror det är 16 år) så den möjligheten finns inte heller.
Den västra leden som rekommenderas för dom som går på egen hand innehåller dock ingen klättring men många, många höjdmeter.
/Thomas J
 
Hunden då...?

Jag har inte varit där, men en vän som berättat att det är väldigt stenigt och att hon inte en gång till skulle gå in i det området med sin hund.... Tydligen är stenarna rätt vassa också.
 
Hunden..

Skulle jag lämna hemma alt i tältet på en såndan topptur!
Har haft med min hund på två vandringar, och de gånger man måste gå över stenpasager så är det mindre kul för hunden..

Så undvik stenrösen och höjder över 1300m..

//A
 
Det är en hel del sten på väg upp, i princip bara sten. Dessutom är det på sina ställen djupa mellanrum mellan stenarna. En fot med känga är för stor men en utsträckt hand vid fall (en av mina kompisar bröt handen när hon halkade) liksom en tass passar.

Jag har mött personer med hund på väg upp. Generellt när man pratat med dem så verkar det som att mindre hundar har det lättare att ta sig upp. Tex settern som jag mötte mer eller mindre studsade från block till block.

Har ibland hund och har funderat själv i banorna att ta med den upp i fjällen. Jag har dock kommit fram till att hunden inte skulle må så bra av att vara i den terräng som jag är intresserad av. Längre turer i låglänt terräng med mjuka stigar ger nog oss båda två mer...

Kort sagt: nej, jag skulle inte ta med en hund upp på Keb.
 

avslutad210712

Gäst
Efter att ha varit upp på Kebnekaise utan hund och efter att ha vandrat rätt mycket med hund i fjället så är jag rätt säker på att den hund jag har skulle klara av att gå upp (och ned) men jag skulle inte ge det som en rekommendation för alla hundar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Sovsäcksval för tältning Kebenekaise månadsskiftet aug/sept? Bo och sova 4
elinjani Campingtält vid Kebenekaise fjällstation? Bo och sova 9
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
Vimes 2 3-mannatält för långa vuxna och glada barn (pandemianpassning av sommaren) Bo och sova 15
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Axe Sovsäck för barn (+-0) Bo och sova 5
majjen Sovsäck till barn Bo och sova 12
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
villevezzla Tält för 2 vuxna, 1 tonåring och 2 barn? Bo och sova 18
Frida.K Tält för 2 vux, 3 barn Bo och sova 9
forslund Barn ute.. Bo och sova 3
Åsandréas Sovsäckar till barn? Bo och sova 3
LUV Sovsäck till barn? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
Kimkim Blöt hund i tältet Bo och sova 7
vexing Multibed för hund Bo och sova 0
Tollan Sovsäck + hund? Bo och sova 20
Clashas Tält med hund Bo och sova 56
FiddeTheRocker Förslag på tält för 1p + hund? Bo och sova 14
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
Sjolidens Sovsäck till hund i kylan? Bo och sova 24
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
roccster Säkra absid för hund Bo och sova 4
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
mazzej Fiske + Hund + Tält + Matlagning = Vad? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.