Kan man leva utan GTabsiden?

De tält som jag har kommit i kontakt med under mitt liv har varit Fjällrävens Akka, Hillebergs Keron 4GT, och Nallo 2 GT.

Alla dessa tält har ju en GTabsid.

Nu sitter jag och funderar på att köpa mig ett Keron 2-3. Har bara bra erfarenheter från lumpen när det gäller Keron.

Men keron 2-3GT blir ju så himla långt! Därför har jag tittat på Keron utan GT.

Fråga: Får man plats med all packning för 3 personer i ett Keron 3 i absiderna samtidigt som man vill laga mat där och tas sig in och ut utan några större klättringarna över ryggsäcksberg???

Carl
 
Svar: Ja!

Zar; sa:
Fråga: Får man plats med all packning för 3 personer i ett Keron 3 i absiderna samtidigt som man vill laga mat där och tas sig in och ut utan några större klättringarna över ryggsäcksberg???

Hej!

Jag har bott i ett Keron 3 två vändor i svenska fjällen (2002 och 2004). Vi var 3 man och det var inga problem även om vi hade tämligen ordentliga packningar. Vi klättrade på snarare i bergen än på ryggsäckarna (hö-hö).

/Örjan :-D
 
Det låter ju bra! Var ni där på sommaren eller på vintern?

Hade ni alla packningar i en absid då eller hur löste ni det??


På sommaren känns det som om jag inte behöver en GTabsid... Det är vinter jag oroar mig över.

Erfarenheter från vintertältning utan GTabsid?


Utan GTabsid borde jag ju också tappa möjligheten att bara gå in och få skydd mot vädret utan att gå in i innertältet. För om jag är blöt å djävlig så vill jag inte gå in i innertältet och äckla ner...
 
Utan att specifikt säga något om just Keron, så är min åsikt att livet blev så mycket enklare med GT-absiden (tidigare Nallo2, nu N2GT), både sommar- och vintertid. Mindre klättrande över prylar, gott om plats att torka kläder och laga mat. Lätt att ta sig in i och ur tältet. Upplever inte den större ytan som något problem, står det ett träd eller en sten ivägen kan man ofta spänna tältet lite godtyckligt snett, alternativt över stenen om den inte är för stor. Annars tror jag det är en fysisk omöjlighet att kombinera komfortabelt utrymme (=stor golvyta) med ett tält som kan sättas upp överallt (=liten golvyta). Man får naturligtvis prioritera annorlunda om man sysslar med mer expeditionsverksamhet och stenkravlande än jag gör, men för mitt fjäll- och skogsbruk är GT-absiden guld. Väger dessutom väldigt lite extra.

Och vad gäller vintern: Även där stor skillnad. GT-absiden ger mycket bättre möjligheter att sitta i skydd och borsta av snö, kränga av sig kläder och kängor mm, samt laga mat.
[edit: tillägget om vinterbruk]
 
Ja.. Jag håller med dig! Jag vet ju att det blir mer bekvämt med GTabsid.. Men jag undrar om det är värt pengarna? Är lite snål av mig :p
 
Jag föredrar nog två separata absider framför en GT, det är skönt att kunna ha en att gå genom och en annan till matlagning. Ett Keron GT ger ju förvisso både och...

EDIT: Jag har förvisson inte min erfarenhet från Keron utan från ett Jack Wolfskin Yellowstone III. (GT-erfarenheten från ett Nammatj 3 GT.) Absidstorleken är i paritet med Keron 3 skulle jag tro.


[Ändrat av alven 2005-11-14 kl 20:24]
 
JA.... men vill du bo bekvämt eller släpa på mycket grejer kan väl GT underlätta.
Används keron av svenska armen???? PERKELE VAD LIVET ÄR ORÄTTVIST :) Här i Finland fick vi vara nöjd om man fick plats i ett "sissi tält" från 1945 ;)
 
Har ett Keron 3 sedan 2001 (tror jag det är). När tältet används brukar det vara min flickvän och jag samt vår mellanstora hund som är ute. Min flickvän har då all sin packning i ena absiden, samt att vi lagar mat där. I andra absiden har jag min och hundens packning, samt att hundens sovplats är där. Tycker det är gott om plats, räcker gott och väl. I och med att vi bara är två kan vi ju klart stuva en del prylar vid sidan om oss i innertälet också. Är man tre är det klart lite mindre plats.

Att gå in i tältet när man är blöt tycker jag inte är några problem; jag öppnar innertältet, drar ner regnbxyorna, sätter mig i innertältet och stänger igen yttertältet. Fötterna har jag ju då utanför innertältet, och det är inga problem att dra av byxorna och jackan utan att få in nämnvärt mycket smuts och vatten.

Att ha två absider istället för en GT-absid föredrar jag helt klart. Hade tidigare ett Akka, tyckte det kändes betydligt trängre. Hade inte nytta av utrymmena på samma sätt i det tältet. Dessutom är det värdelöst att bara ha en absid om man både vill ha hundens sovplats i absiden, samt laga mat där. Slutligen är det ju också väldigt enkelt att knäppa loss delar eller hela innertältet, i de lägen då man vill ha en stor GT-absid.


Har ingen erfarenhet av tältning i snö, men kan däremot tänka mig att en GT-absid verkligen kommer till sin rätt då. Så om ditt huvudsakliga användningsområde är vintertältning får du tänka igenom det noga. Annars kan jag verkligen rekommendera ett "vanligt" Keron.
[Ändrat av JonathanW 2005-11-14 kl 21:07]
 
Det står mellan Keron 3 och Keron 3GT. Jag väljer Keron för att det har raka innertältsgavlar, två ingångar och för att vårat slitna Keron 4GT alltid lyckades bli en trevlig o-plats i ur och skur :p

GTn väger ju några hundra gram mer, den är dyrare men vi får se...

Jag ska fara och hälsa på Naturkompaniet i Luleå nästa vecka. Jag vet att dom har ett Keron 3GT där.. då kan jag ju kolla hur stor den vanliga absiden är på Keron 3.

Tack för alla svar!
 
Sommar/vinter

Zar; sa:
Det låter ju bra! Var ni där på sommaren eller på vintern?

Hade ni alla packningar i en absid då eller hur löste ni det??


På sommaren känns det som om jag inte behöver en GTabsid... Det är vinter jag oroar mig över.

Erfarenheter från vintertältning utan GTabsid?


Utan GTabsid borde jag ju också tappa möjligheten att bara gå in och få skydd mot vädret utan att gå in i innertältet. För om jag är blöt å djävlig så vill jag inte gå in i innertältet och äckla ner...

Hej!

Endast sommarturer hittills för min del.
Misstänker att GT-absiden blir skön att ha på vintern.

Packningar: En i ena och två i andra. Utgång i lä där den ensamma packningen fick bo.

/Örjan
 
Hägglunds. Trevlig butik! Men frågan är ju vart man ska få plats med ett Keron 3 där inne.. Tror att det kan bli lite problem :p Om dom nu inte har något hemligt rum där man kan slå upp tält...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Det regnar in - skall man leva med det? Bo och sova 40
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 7
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
Tore.Landen Markunderlag när man tarpar Bo och sova 23
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
diwic Vad missar man med budgettält? Bo och sova 73
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Vittus Vad använder man denna till? Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
xtrem Vart få man tag på renskinn? Bo och sova 11
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
plaskdaja Vart lär man sig bygga igloos? Bo och sova 6
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
oeriksson Hur sover man i djungeln? Bo och sova 7
GAVIAARCTICA Hur lagar man ett innertält? Bo och sova 4
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
anton_karlsson_78_yahoo.se Vintertältning, hur tusan gör man? Bo och sova 11
Avslmedl Som man bäddar får man ligga Bo och sova 4
tholi75 Kan man köpa en för varm sovsäck? Bo och sova 11
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
avslutad Vad händer om man... Bo och sova 1
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
hakan_l_borg Regnskydd ... hur fixar man det enkelt? Bo och sova 15
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
jariL Hur klarar man kylan i dubbelsovsäck? Bo och sova 3
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
collberg Var finner man glasfiberbågar till Hillebergtält? Bo och sova 1
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.