Det regnar in - skall man leva med det?

Inatt fick jag avbryta en vandring för att tältet tagit in litervis med vatten som sögs upp glupskt av sovsäcken. Det regnade mycket kraftigt i minst fyra timmar innan jag noterade vatteninsläppet. Är det här som det skall vara eller
a) är tältet dåligt (det är ett Everest Bike 2 från Stadium)
b) Har jag monterat det fel? Jag försöker verkligen få tyglagrena separerade men vattentyngden kan ha tryckt ner yttertyget mot innertyget

Tacksam för en liten tält- och regndiskussion.
 
Det är helt oacceptabelt att det regnar in.Liksom att tält blåser sönder.
Reklamera,eller skaffa dej ett bättre och fungerande tält
 
Fullständigt oacceptabelt!
Du kan dö i om du blir för nerkyld av att vara blöt.
Tältet är din frizoon från rusket.
Gå till din butik och skäll ut dom.

Jag har ett Intersport tält som tar in vatten High Sierra eller vad det nu heter (aluminium kupol).
Sedan har jag ett riktigt fjälltält Vango Storm 200 som aldrig släppt in en halv droppe ens.

Kanske sportbutikernas tält är festivaltält i flashig fjäll-look?

Men en avbruten semester med potensiell fara skall du inte acceptera.
 
Utan att känna till tältet i fråga, så brukar det inte läcka så mycket om det inte är något fel på tältet, eller att man har köpt ett billigt för ett par hundringar.
Sökte på nätet och tältet ska tydligen ha en vattentäthet på 3000 mm i duken, då ska det mycket till för att det ska regna in. Har själv ett Vaude med runt samma siffror och under 6 års flitigt användande, ibland har det regnat dygnet runt och ändå så har det aldrig läckt in en droppe än (ta i trä).
 
Ja, vad ska man säga...
En sak som jag noterat vid ett flertal tillfällen är att kunskapen om att sätta i tältpinnar och spänna tältet på korrekt sätt brister det ofta i.
Många sätter i tältpinnarna i fel vinkel i marken med resultatet att de lossnar, släpper på natten, med följd att dukarna sjunker ihop, etc,
När pinnarna sitter som de ska i marken så ska man kunna spänna linorna väldigt hårt
(mycket hårt ) utan att pinnen släpper från marken.
Löjligt enkel tycker en del, men ändå..
Du skriver att dukarna kommit åt varandra, då kom jag o tänka på detta.
Tyglagrena ska inte sjunka ihop, då är tältet inte spänt tillräckligt.
Sen får men väl kanske gå upp på natten o justera linfästen om marken är oduglig att fästa markpinnar i, det finns ju sådan mark ochså, men kanske platsen är otroligt fin så man vill tälta just där.
Ett tips är att ta med extra pinnar, och sätta två pinnar på utsatta ställen,
kanske lägga på stenar osv.
Det är de små detaljerna som ställer till det i friluftslivet om det inte görs på rätt sätt.
peter1959
 

Bilagor

  • linfästen.jpg
    linfästen.jpg
    36.1 KB · Visningar: 2,819
Inatt fick jag avbryta en vandring för att tältet tagit in litervis med vatten som sögs upp glupskt av sovsäcken. Det regnade mycket kraftigt i minst fyra timmar innan jag noterade vatteninsläppet. Är det här som det skall vara eller
a) är tältet dåligt (det är ett Everest Bike 2 från Stadium)
b) Har jag monterat det fel? Jag försöker verkligen få tyglagrena separerade men vattentyngden kan ha tryckt ner yttertyget mot innertyget

Tacksam för en liten tält- och regndiskussion.


Du säger "tagit in" ,menar du att duken läker eller att vatten runnit in efter marken ?
 
Du säger "tagit in" ,menar du att duken läker eller att vatten runnit in efter marken ?

Jag vet faktiskt inte. Jag hade en femåring med mig och vi var 4km från bilväg en timme innan solnedgång så jag slog ihop lägret väldigt snabbt. Jag tror faktiskt det kommit in vatten dels i fotändan och då troligen för att ytter och innertälten kommit åt varandra. Men det var också blött upp från marken på den delen av innertältet som gränsar absiden. min ryggsäck låg i absiden ( direkt på ljung/ris) och låg med stor sannolikhet mot tyget.

Jag är inte särskilt kunnig i de här sakerna, men har en del erfarenhet av kapell som ju inte alls tar in vatten om man inte nuddar dom. (Ytspänning & impregnering).

Tack för instruktionen kring tältuppsättning. Jag tror jag skall ta med mer lina och pinnar nästa gång så jag kan spänna yttertältet i en flackare vinkel mot marken = längre ifrån innertältet.

Om man köper ett själstadgande tält, slipper man problemen med dålig uppsättning då?


Referens: I det här inlägget beskrivs just problemet med tygseparationen.
 
Ett tält som reses med innertältet först (bågkanalerna går i innertältet) är nog lättare att få till bra.

Mitt Vango Storm 200

fc555a802f5e2d909b189732b07d38c7.jpg


När man sedan spänner fast yttertältet med kabinhakar i markfästena och efterdrar spännbanden så blir det bra.

cc0fd6d383be949274d3d9e3506322cd.jpg


Sedan spännar man linorna för att få ventialationen att fungera felfritt.

557f51b09f5953d3218a682dd4357bba.jpg


Keron av äldre modell, Moskoselkåta och mitt Vango Storm i bruksläge.
 
innan tältslagning

rensa den tänkta bivackplatsen från kottar, grenar och stenar, provligg, se till att de är plant och minst en decimeter över omgivande terräng, är det en stor flat yta som är det enda du har tillgång till och vädret framåt ser ut att kunna bli blött, byt plats till en högre.
Sträck ut tältet, trummskinn är inte fel liknelse... Bra inlägg ovan från Peter om tältpinnarnas vinkel.
Sov torrt och gott!
//J
 
Lyckas du inte undvika att ytter och innertält går ihop är det fullt möjligt att resningstekniken är orsaken, lite beroende på hur problemet yttrat sig. (billiga tält är ju ofta svårare att resa än dyrare)
Förslagvis provar du tältet hemmavid vid kraftigt regnväder innan semestern så slipper du upptäcka att du inte lyckas resa det på semestern. Då upptäcker du ju även om det skulle läcka och kan reklamera det innan semestern.

När det är regningt och blåsigt hemmavid är det ju julafton för oss som alltför sällan har möjlighet att prova tältet på riktigt. Jag tror att det var många som var ute och provreste tält under Gudrun :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ThomasRaden Tält och när det regnar Bo och sova 1
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
jezz Skall jag köpa Ferret 1 ifrån Northstar? Bo och sova 1
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 7
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
Tore.Landen Markunderlag när man tarpar Bo och sova 23
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
diwic Vad missar man med budgettält? Bo och sova 73
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Vittus Vad använder man denna till? Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
xtrem Vart få man tag på renskinn? Bo och sova 11
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
plaskdaja Vart lär man sig bygga igloos? Bo och sova 6
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
oeriksson Hur sover man i djungeln? Bo och sova 7
GAVIAARCTICA Hur lagar man ett innertält? Bo och sova 4
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
Zar Kan man leva utan GTabsiden? Bo och sova 19
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
anton_karlsson_78_yahoo.se Vintertältning, hur tusan gör man? Bo och sova 11
Avslmedl Som man bäddar får man ligga Bo och sova 4
tholi75 Kan man köpa en för varm sovsäck? Bo och sova 11
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
avslutad Vad händer om man... Bo och sova 1
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
hakan_l_borg Regnskydd ... hur fixar man det enkelt? Bo och sova 15
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.