Det regnar in - skall man leva med det?

Location, location, location...

...det är alltid den största ensamrådande faktorn som påverkar hur säkert/skönt man sover.
VAR.
Att tro att alla vi som har dyra tält kan skita helt i var vi sover är en myt, man väljer tältplatsen nogrant just för att man vet att det är vila som gäller.
Vissa går timmar och håller utkik efter den perfekta platsen längs med rutten och andra tar sig fram till dagsmålet och lägger ner ryggan och spatserar runt en stund efter bästa platsen men det finns inte många som bara lägger sig där de hamnar.

Jag vet med mig att man ibland får leta en halvtimma även med bra tält för att hitta någonting som är ens ok...men bli inte avskrämt, det handlar som allt annat om planering förberedelse och vana, och har man inte allt av det så kan man alltid se till att sätta av gott om tid för lägerfinnade och fixande. Det betalar sig under natten då man mycket häldre går en timme extra med kurrande mage på kvällen än och sover 7h bra än får i sig käk direkt och sover 8h av och till med hjärtat i halsgropen över "kommer dett går bra?" tankar.
 
För övrigt undrar jag om det inte verkligen finns tält som är rimligt vattentäta, där man INTE måste leta efter högsta punkten (som av förklariga anledningar nästan alltid är ett berg).

Ett bra tältgolv minskar såklart risken för att det ska släppa in vatten. Jag har vaknat torr i ett tält som stod i 5 cm vatten. Hårdtrampad jord förvandlade campingplatsen i Australien till en damm. Flytande golv är en intressant upplevelse, men vid det tillfället var krokodilerna ett större problem.

Men det där med "högsta punkten" handlar inte om att alla ska tälta på Mount Everest :) , utan undvika att resa tältet där marken riskerar samla vatten till en pöl. Oavsett hur fint tältgolv man har är det otrevligt när tältet står i vatten. Särskilt om man har grejer i absiden.

Frågan man ska ställa sig när man letar tältplats är alltså: rinner vattnet hit eller härifrån när skyfallet kommer?
 
Jag fattar inte varför vissa på utsidan är så emot dyra tält.

Ehh... tänk en gång till.

Hmm.... OK, jag gissar på pengarna? ;)

Själv letade jag hela våren i affärer och på nätet efter ett billigt och bra tält, men alla föll på något: Vikt, storlek, och krånglighet att resa framför allt. Varför antyder så många att jag är lurad av någon sorts patriotiska påtryckningsmedel? Jag tror inte att ett tält måste kosta 5000 för att fungera, om man är beredd på att avvara lyx som att t ex resa inner- och yttertält samtidigt. Men är det verkligen realistiskt att hitta ett tält under ca 2000 som håller för annat än festivaler och campinglekar i trädgården?
 
Fast, om det ska tåla 3000 mm vattenpelare måste det bli en rätt djup pöl...

Den silnylon som många hemmapulande lättpackare använder ska tåla ca 1500 mm enligt uppgift. Ändå läcker den genom väven om du gör en vattenpåse av den. Hur stort är det trycket? 200 mm?

När man ser tester av vattenfyllda vattentäta packsäckar som läcker i tyget när de utsätts för ca 200 mm vattenpelare undrar man ju om inte friluftsbranschens "vattenpelare" funkar lite som klockbranschens djupangivelse ("Vattentät till 30 meter" betyder ju inte att man kan simma ner till 30 meter och tro att klockan håller tätt. Det betyder att man kan diska med klockan på. Ska klockan tåla 30 meters djup ska det väl vara "vattentätt till 200 m".)

Eller gör jag en tankevurpa nånstans?
 
Om det regnar och blåser kan det behövas mer än 3000 för att det skall vara helt tätt. Frågan är ju också hur de provar vattentätheten. Hur mycket vatten får komma igenom för att det skall klassas som "tätt"? Troligtvis får det komma igenom enstaka droppar.

Sist men inte minst får man ju inte glömma att det finns sömmar som ofta är det som läcker mest. Tält av bättre märken har oftast sömmarna smart placerade så deras otäthet inte ska göra så mycket, men jag har sett tält där en söm på "taket" så att säga var upp-och-ner så den fungerade som en liten ränna som fångade upp vattnet...
 
Jag vill minnas att jag läst om hur "vattenpelartestet" går till. Det är i så fall normerat och duken är antagligen spänd som en botten i ett rör eller liknande. Jag är inte säker på att man tillät nån slags genomsläpp, men det fanns i vilket fall olika skäl till varför man i praktiken behöver si eller så många mm vp. Tror detta var beskrivet i en Hillebergbroschyr från tidigt 80-tal, men det finns väl beskrivet på nätet antar jag...
 
Men visst brukar det räcka med att duken klarar 3000 mm vattenpelare i ett tält?

Ja, det ska det ju göra. Det är ju vad t.ex. Hilleberg har i sina tåligaste tält, och då har de ju värstafallmarginaler, tjugoårsanvändningsmarginaler, hängslen och livrem.

Men det är i yttertältet, där vattnet som sagt rinner av. I golvet, där vattnet ligger och trycker mot duken långa stunder (och som såklart slits mer), har de inte lägre än 50 kPa. Så om man har vattenpölar och dessutom kontakt inifrån kanske inte 30 kPa räcker.
 
På mitt Nallo (tunneltält) av äldre snitt händer det emellanåt att jag får en pöl på taket om det regnar hårt och länge. Vet inte om det beror på konstruktionen eller dålig uppsättning men det åtgärdas enkelt med den fruktade sovsäckskicken! :) Men jag skulle bli lika förvånad som besviken om duken läckte in vatten trots det, har jag aldrig heller sett någon antydan till det trots att tältet börjar närma sig 15 år och har hundratals utenätter. Däremot blir det förstås lite risk för kondensdropp med en inåtbuktning, men det blir aldrig mer än att det rinner utanpå innertältet, och går ju dessutom att torka av emellanåt om man vill.

Per
 
Hmm.... OK, jag gissar på pengarna? ;)


Själv letade jag hela våren i affärer och på nätet efter ett billigt och bra tält, men alla föll på något: Vikt, storlek, och krånglighet att resa framför allt. Varför antyder så många att jag är lurad av någon sorts patriotiska påtryckningsmedel? Jag tror inte att ett tält måste kosta 5000 för att fungera, om man är beredd på att avvara lyx som att t ex resa inner- och yttertält samtidigt. Men är det verkligen realistiskt att hitta ett tält under ca 2000 som håller för annat än festivaler och campinglekar i trädgården?

Då tycker jag att du ska ta en titt på Bergans Compact, ett bra tält för ca. 2000 kr. Köpte själv ett sånt som jag använt den här sommaren i alla sorters väder. Inga problem med läckage eller annat, nackdelen är ju förstås den låga takhöjden.
 
Då tycker jag att du ska ta en titt på Bergans Compact, ett bra tält för ca. 2000 kr. Köpte själv ett sånt som jag använt den här sommaren i alla sorters väder. Inga problem med läckage eller annat, nackdelen är ju förstås den låga takhöjden.

Jag har redan tittat på det, men som jag tyckte framgick litet av mitt inlägg behövde vi inget tält på nästan 4 kg, för det har vi redan två stycken. På outnet kostar Bergans Compact 3 personer 2800 kr, så det är helt inom mina förväntningar på vad ett bra tält kostar. Försök hitta ett under 2000 nu! ;)

Den silnylon som många hemmapulande lättpackare använder ska tåla ca 1500 mm enligt uppgift. Ändå läcker den genom väven om du gör en vattenpåse av den. Hur stort är det trycket? 200 mm?

Jag gjorde ett litet experiment: Jag tog ett hörn av mitt nya tält, formade till en vattenpåse, och hällde i vatten. Det läckte inte. Det är möjligt att det inte hade hållit i evighet, och själv skulle jag nog inte välja tältduk om jag ville sy en vattenpåse, men det läcker inte bara för att vattnet inte rinner av direkt. Jag tycker att bra tält skall tåla pölar på taket, och det tror jag att de flesta gör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ThomasRaden Tält och när det regnar Bo och sova 1
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
jezz Skall jag köpa Ferret 1 ifrån Northstar? Bo och sova 1
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 7
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
Tore.Landen Markunderlag när man tarpar Bo och sova 23
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
diwic Vad missar man med budgettält? Bo och sova 73
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Vittus Vad använder man denna till? Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
xtrem Vart få man tag på renskinn? Bo och sova 11
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
plaskdaja Vart lär man sig bygga igloos? Bo och sova 6
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
oeriksson Hur sover man i djungeln? Bo och sova 7
GAVIAARCTICA Hur lagar man ett innertält? Bo och sova 4
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
Zar Kan man leva utan GTabsiden? Bo och sova 19
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
anton_karlsson_78_yahoo.se Vintertältning, hur tusan gör man? Bo och sova 11
Avslmedl Som man bäddar får man ligga Bo och sova 4
tholi75 Kan man köpa en för varm sovsäck? Bo och sova 11
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
avslutad Vad händer om man... Bo och sova 1
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
hakan_l_borg Regnskydd ... hur fixar man det enkelt? Bo och sova 15
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.