Sovsäck till lång man för fjällvandring

Jag är lite drygt 200cm lång och väger runt 97 kg. Söker en sovsäck för fjällvandring i norra Sverige under sommar och höst. Har kollat på cumulus/pajak/roberts. Hittar bara pajak som verkar ha 200 cm varianter.

Har blivit en veckas fjällvandring per år de senaste åren, så vill inte ha en dyr sovsäck. Har idag sovit i farsans McKinley dunsäck från 70/80-talet (1400g). Den är liten och ganska tung. Sista fjällvandringen i Helags fick jag komplettera med en tunn dunjacka, och extra kläder över ansiktet då jag inte får plats med hela mig.

Vänder mig gärna i säcken. Liggunderlaget jag använt är ett Therm-a-Rest 4 Military Reg. Runt 3-4 cm. Har planer på att byta ut det med då det har punka som jag försökt fixa men inte får till.
 
God sömn är guld värd och om du är ivändare bör säcken vara ca 15 cm längre än ditt mått med fällda fötter mätt på insidan. Extra forvärmarkudde i nederändan är gott om man är lång. Värmekragar för midja och axlar gör även de säcken mer reglerbar, liksom hellångt blixtlås med två kläppar.
go tur
 
Det är värt att nämna att cumulus gärna specialsyr sina modeller till vilken längd du nu vill, även roberts syr efter mått.

God sömn är guld värd och om du är ivändare bör säcken vara ca 15 cm längre än ditt mått med fällda fötter mätt på insidan. Extra forvärmarkudde i nederändan är gott om man är lång. Värmekragar för midja och axlar gör även de säcken mer reglerbar, liksom hellångt blixtlås med två kläppar.
go tur

Tack för svar. Vet ni vilken modell som skulle kunna vara aktuell, de har ju en hel del? Vilken komforttemperatur bör sovsäcken ha?
 
Exped har sovsäckar för fullvuxna, tyvärr är de ganska dyra så detta är troligen inte är något bra tips.
Men jag har i alla fall själv en Ultralite 500 XL som jag är väldigt nöjd med. Den kan dock vara i tunnaste laget för äventyr i svensk fjällmiljö under september månad, beroende på vilket väder man råkar ut för. Dessutom är den kanske något snäv i modellen för en i-vändare.

Annars så tycker jag att Haglöfs säckar känns som om de är några cm längre än övriga fabrikat och tillräckligt rymliga för en i-vändare.
 
Tack för svar. Vet ni vilken modell som skulle kunna vara aktuell, de har ju en hel del? Vilken komforttemperatur bör sovsäcken ha?

Din längd gör att utbudet krymper kraftigt då både Marmot och Western Mountaineering anger 198cm för sina "långa säckar". Ett undantag är WM Badger MF som finns i modell upp till 215cm i ligglängd. Badger har ett lämpligt temp intervall för 3-säsongsbruk med TComfort -4C och TLimit -10c enligt EN13537 standarden, dock en högklassisk dunsäck så inte direkt billig. Känner du någon som skall till USA så är det bra att veta att säckarna är betydligt billigare där;)
Då du även fått tips Cumulus men vill i så fall göra dig uppmärksam på att de inte testar enligt EN13537 utan enligt Brittisk Standard, så lägg på ca 6 grader på Cumulus angivna komforttemp för att få motsvarade TComfort enligt EN.
Ett annat tips som många här på utsidan tipsat om är att låta specialbeställa en säck från Roberts i Polen.
 
Exped har sovsäckar för fullvuxna, tyvärr är de ganska dyra så detta är troligen inte är något bra tips.
Men jag har i alla fall själv en Ultralite 500 XL som jag är väldigt nöjd med. Den kan dock vara i tunnaste laget för äventyr i svensk fjällmiljö under september månad, beroende på vilket väder man råkar ut för. Dessutom är den kanske något snäv i modellen för en i-vändare.

Annars så tycker jag att Haglöfs säckar känns som om de är några cm längre än övriga fabrikat och tillräckligt rymliga för en i-vändare.

Jag har sett Haglöfs nya Hypna serie som är i dun och även har ett överkomligt pris. Men i och med att priset är lågt så har den högre vikt.

Din längd gör att utbudet krymper kraftigt då både Marmot och Western Mountaineering anger 198cm för sina "långa säckar". Ett undantag är WM Badger MF som finns i modell upp till 215cm i ligglängd. Badger har ett lämpligt temp intervall för 3-säsongsbruk med TComfort -4C och TLimit -10c enligt EN13537 standarden, dock en högklassisk dunsäck så inte direkt billig. Känner du någon som skall till USA så är det bra att veta att säckarna är betydligt billigare där;)
Då du även fått tips Cumulus men vill i så fall göra dig uppmärksam på att de inte testar enligt EN13537 utan enligt Brittisk Standard, så lägg på ca 6 grader på Cumulus angivna komforttemp för att få motsvarade TComfort enligt EN.
Ett annat tips som många här på utsidan tipsat om är att låta specialbeställa en säck från Roberts i Polen.

Jättebra tips hade inte sett WM Badger MF förut.

Har nu mailat Roberts. Hur står sig Roberts säckar mot WM Badger MF? Roberts verkar ju använda bra kvalitet på dunet. Är det märket som ger det högre priset?
 
Senast ändrad:
Det är väl snarare du bör ange om du sover varmt eller kallt och i vilket temperturområde du avser bruka din sovsäck.
Just för att de isolerar olika väl kommer man till det läget där de inte längre fungerar optimalt och man måste utöka garderoben.
Berätta vad du tror du är för sovare och inom vilka natttemperaturer du vill kunna sova så skall du givetvis få råd.
 
Det är väl snarare du bör ange om du sover varmt eller kallt och i vilket temperturområde du avser bruka din sovsäck.
Just för att de isolerar olika väl kommer man till det läget där de inte längre fungerar optimalt och man måste utöka garderoben.
Berätta vad du tror du är för sovare och inom vilka natttemperaturer du vill kunna sova så skall du givetvis få råd.

Det är svårt för mig att säga om jag är varm- eller kallsovare. Jag är nog mer mot kall än varm i alla fall. Det baserar jag på min kompis, som kan sova i en tunn syntetsäck på ett 0.6 cm liggunderlag medan jag använde ovannämnda dunsäck tillsammans med Therma-a-Rest liggunderlag.

Som jag skrev ovan är det fjällvandring under sommar/höst i norra Sverige som är aktuellt. Förstår att man inte kan få en allt-i-ett säck som fungerar oavsett temperatur. Den WM Badger MF lät som om den hade ett lämpligt temperatur spann. På Fjäderlätt bloggen så rekommendera han att säcken åtminstone ska klara nollan.

Komforttemperatur herr på mellan 0 - -5 borde väl vara lämpligt?
 
Hej,

Jag beställde min från Cumulus,mycket förmånligt vad tillexarbeten.

Jag är bara 187 men bruka ligga helt rakt, på magan tillom tårna utsträkta.

Värt varje euro.

Mvh Simo
 
Roberts.pl

Gott Nytt 2014 på er alla!

Jag skulle fort som bara den skicka ett mail till Roberts.pl.
Det fixar problemet hur lätt som helst om du talar om problematiken!
Bara att tala om hur du vill ha säcken så fixar de det hur lätt som helst!

Jag har själv köpt två säckar därifrån med extra lull-lull & special.
Inga problem! Roberts är skitbra att ha och göra med!

Längderna på Roberts.pl (websidan) är standardstorlekar/fyllning!
Vill du ha "special" så mailar du bara! ENKELT! :)
Har du tusen frågor ang. din säck, så får du garanterat tusen svar av Roberts!

Så JAG rekommenderar varmt Roberts.pl

// Egiz
 
Hej,

Jag beställde min från Cumulus,mycket förmånligt vad tillexarbeten.

Jag är bara 187 men bruka ligga helt rakt, på magan tillom tårna utsträkta.

Värt varje euro.

Mvh Simo

Gott Nytt 2014 på er alla!

Jag skulle fort som bara den skicka ett mail till Roberts.pl.
Det fixar problemet hur lätt som helst om du talar om problematiken!
Bara att tala om hur du vill ha säcken så fixar de det hur lätt som helst!

Jag har själv köpt två säckar därifrån med extra lull-lull & special.
Inga problem! Roberts är skitbra att ha och göra med!

Längderna på Roberts.pl (websidan) är standardstorlekar/fyllning!
Vill du ha "special" så mailar du bara! ENKELT! :)
Har du tusen frågor ang. din säck, så får du garanterat tusen svar av Roberts!

Så JAG rekommenderar varmt Roberts.pl

// Egiz

Har mailat roberts@roberts.pl. Antar att det tar ett tag att få svar nu runt nyår. Vilken modell skulle passa mig? De har ju en del olika. Är kanske inne på Superlight / Ultralight / Voyager Light. Men tycker det är svårt att veta vilken man ska välja?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
mkruse Sovsäck till Padjelanta Bo och sova 3
majjen Sovsäck till barn Bo och sova 12
Cryfish Sovsäck till min fru Bo och sova 0
graylingman Sovsäck till frun? Bo och sova 6
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
niklasaxelsson Sovsäck till fjällvandring sommartid Bo och sova 18
yps Sovsäck och liggerunderlag till småbarn? Bo och sova 18
Underlig Hök Förvaringssäck till sovsäck? Bo och sova 17
Friskus1 Innerlakan till sovsäck... Bo och sova 16
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sjolidens Sovsäck till hund i kylan? Bo och sova 24
Picea Dragkedja till sovsäck Bo och sova 7
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
never sovsäck, liggunderlag till ca. 0C Bo och sova 2
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
chito65 Sovsäck till fjällturen! Bo och sova 7
LUV Sovsäck till barn? Bo och sova 4
caisar Kompakt sovsäck ner till nollan? Bo och sova 5
petho Lättburen lagom varm sovsäck till bra pris? Bo och sova 5
Egel sovsäck till vinterpaddling mm Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.