Sovsäck och liggerunderlag till småbarn?

Hej!

Jag håller på att kitta upp familjen till sommarens första fjällvandring, vi ska försöka gå ett par km med våra 2 små barn, då 2 och 4 år gamla runt Jämtlandstriangeln.
Det som behöver investeras i är sovsäck och liggunderlag.
Hittils har jag fått tag i ett stort 4 manna tält, och 2 uppblåsbara liggunderlag BigAgnes till oss vuxna.
Jag har sen tidigare 2 st evererst uppblåsbara underlag (3,5cm) som är 180x60, blytunga och 1st Haglöfs Trail sovsäck (-5, 1.8kg)

Kommer det fungera att ha 2 småbarn skavfötters på ett liggunderlag?
Vad rekommenderar ni för sovsäckar till barnen, de ligger inte direkt still när de sover, speciellt inte den yngsta.
Vad ska man tänka på när det gäller våra vuxna sovsäckar, 2st Polska dunsäckar hade jag tänkt, en svalare och en varmare till frun var min spontana tanke, men svårt att veta hur varm/kall man behöver.

Funderat på att komplettera tältet med en stort tunt liggunderlag i cellplast för att få som golv i tältet, om nu ungarna glider emellan liggunderlagen.
 
Det går fint att ha två barn som sover skavfötters mellan föräldrarna. Vi har gjort det många gånger och många nätter när barnen var små i ett 3-mans tält. Det tältet var dessutom nästan symmetriskt (Caravan Keb 3) så vi föräldar kunde ligga år varsitt håll så varje barn fick närhet.
Vi köpte på den tiden två Haglöfs barnsäckar (ligglängd 140cm), vet inte om dessa finns att köpa idag (tror de hette Dolphin)? Annars funkar även vuxen säck, men snör av säcken med en spännrem på utsidan för att anpassa till barnets ligglängd - blir varmare så då det blir mindre luft inuti säcken som barnet behöver värma upp.
Som liggunderlag fungerar även ett cellplastunderlag sommartid.

För fjällbruk sommartid rekommenderar jag sovsäckar som klara komfort eligt EN 13537 på några grader under nollan (lämpligt runt -5) både för er vuxna såväl som för barnen. Det är bättre att vetilera en något för varm sovsäck genom att öppna lite i fotänden, än att ligga och frysa. Själv använder jag en 3-säsongs säck (Marmot Pinnacle) .
 
Hej

Jag har en sådan här till grabben (3,5år) som han trivs bra i (trots att han snurrar en del ;) ): http://www.deuter.com/en_US/sleepingbag-details.php?category=7&artnr=37041 Gillar att den kan växa med barnet (han har haft den i 1,5 år). Finns även i en större storlek för längre barn.

Annars kan vuxensovsäckar funka. Snöra bara av vid lagom längd så att de slipper värma upp så mycket. Rör sig barnet något otroligt kan det vara lättare med overall och "mysfilt".

Ligga skavfötters - beror väl på hur bra de kommer överens :) Jag och brorsan sparkade bara på varandra hela tiden när vi var små...

Vad gäller glipor mellan liggunderlag så finns det massor av smarta lösningar; http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68893 Jag fastnade för lösningen med vantfasthållare (sådana man fäster fast vantar vid overallen med, två klämmor med gummiband mellan)

Har du vandrat Jämtlandstriangeln tidigare? Har lite tips och idéer om området och om att vandra med barn om du behöver. Skicka ett meddelande...
 
Tackar för lite tips.

Karolina: Jag har bara cyklat jämtlandstriangeln för många år sen, så minns lite grann, men har blivit tipsad om att gå från Storulvån ca 5km uppåt, där det finns något vägskäl med soptunna, och ha som något basläger några dagar.
I sommras gick vi ca 3km över den stora hängbron och käkade lunch, och sen tillbaka samma dag.

Har du några andra tips?
 
Det kanske är Ulvåtjärn du menar? dem ligger 6km mot blåhammaren till. Typ halva vägen alltså. Mycket fin plats tycker jag.
 
Det kanske är Ulvåtjärn du menar? dem ligger 6km mot blåhammaren till. Typ halva vägen alltså. Mycket fin plats tycker jag.

Det är Ulvåtjärn jag menade.
Blir ett försök att ta sig dit, och om alla är pigga andra dagen kanske det blir en tur uppåt Blåhammaren, alternativt ha Ulvåtjärn som något "basläger" nån natt till.

Några andra tips på enkla vandringar runt Storulvån/Jämtland ?
 
Jag tror man kan vandra vidare i dalgången där ulvåtjärn ligger, om man inte vill klättra sig upp mot blåhammaren alltså. Minns inte nu vart den leden går.. Om det är mot enkälen eller vad det är.. Tror det kan vara lite mindre jobbigt efftersom stigningen inte blir så stor.. Det vat iaf vad jag fick för intryck när jag var i området.
 
Jag köpte först sovsäckar på ClasOhlson åt oss.
Så fick vi lära oss "the hard way" :)

Efter första natten köpte jag istället de här åt barnen :
http://www.outnorth.se/mountain-hardwear/mountain-goat-adjustable.php
Mycket bra sovsäck eftersom man har en dragsko i botten som man kan justera längden med.
Fungerar åt både 4åringen och 6åringen, dessutom tror jag nog de kan ha dem upp till ca 150cm.

Själv köpte jag dunsäck Mountain Hardwear Phantom32.

Liggunderlag är lite blandat. Uppblåsbart från Stadium (Everest), självuppblåsande från ClasO (Asaklitt), men nu funderar jag starkt på att köpa Exped Synmat istället. 7cm måste vara bra mycket skönare än de andra vi har.
 
Ang. din fråga om ett extra "golv": Exped Evazote Doublemat, 1x2 m och 4 mm tjock, är nog precis vad du letar efter. Håkan Wintzell har här på Utsidan tipsat om om att Friluftsfrämjandet säljer den (eller en motsvarighet?) till ett mycket fördelaktigt pris i sin webshop
 
Det slutade med att jag beställde Mountain Hardware Phantom 32 till mig själv och Phantom 15 (damodell) till frun och ungarna. Passade på medans det var rea i Sverige, och kompletterade med två från rea i USA.
Dessa fungerade perfekt i augusti när vi gjorde två övernattningar vid Snasen. Vi gick från E14 vid Enafors mot Silverfallet (ca 4km). Vandringen var precis lagom för oss och barnen på 2 och 4 år. 2 åringen sov en del på magen medans vi gick.

/Magnus
 

avslutad210712

Gäst
Ang. din fråga om ett extra "golv": Exped Evazote Doublemat, 1x2 m och 4 mm tjock, är nog precis vad du letar efter. Håkan Wintzell har här på Utsidan tipsat om om att Friluftsfrämjandet säljer den (eller en motsvarighet?) till ett mycket fördelaktigt pris i sin webshop

Helt plötsligt kom jag på vad jag hade glömt att beställa men nu är det gjort :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.