Hur lång sovsäck ska man köpa?

Jag funderar på att köpa mig en ordentlig vintersovsäck, dun. Men hur lång ska den vara?
Själv är jag 1.68 lång.

Tacksam för tips
//ARCTICA Maria
 
Oftast anges väl längden på en sovsäck som ligglängd, eller ja typ längden på den som ska sova i den. Ditt problem blir väl att de sovsäckar som är 'short' ofta ligger runt 1.65, vilket kanske blir tight (eller tajjt om man avskyr angliscismer), alternativet att gå upp till normal längd (som brukar vara 1.85) blir kanske lite kallt då det blir mkt tomrum. De storleksangivelserna är de jag såg när jag kollade på sovsäck till mig och tjejen, jag fick dock ha long, vilket störde mig eftersom jag är 1.90, alltså fem centimeter längre än normal, men jag gillade inte att hela tiden ligga och tänja ut fotdelen. Eftersom du är ute efter dun kanske det lönar sig att gå till roberts.pl, då får du ju en custom till rimligt pris (enligt va alla andra säger, jag är snål och dum och använder syntet ;))
 
Marmot t ex Angel Fire är 5'6" i standardlängd, vilket motsvarar 168 cm (eller 167.6 cm för den som vill vara petig ;) )
Men det kanske är for kort om du ligger på mage och vill sträcka ut fötterna?
Men generellt gäller väl att ju mindre onödigt utrymme vid fötterna desto mindre onödigt värmeläckage.

Sedan uppger de temperaturen ner till -9C, det räcker väl knappast för en "ordentlig vintersovsäck"?
 
Vissa har vanan att förvara en del kläder i botten på sovsäcken, vill ha byxorna varam på morgonen skulle jag tro. Det är ju nått du bör fråga dig, är det bara du själv som ska rymmas?
 
roberts.pl?

Tack för alla tips. Om jag har förstått det rätt så kan man alltså bestämma exakt längd om man beställer via robets.pl?? Så om jag är 1.68 (och inte planerar att ha några kläder i fotändan på sovsäcken) så beställer man alltså just den längden?

Någon som vet om man får byta sovsäck hos roberts.se om det skulle visa sig att den blir fel i storlek?

En annan sak som jag funderat på är hur tåliga robets.pl:s vintersovsäckar är utvändigt. Jag har ju två jyckar med mig i tältet, och det händer att dom kryper väldigt nära mig och ibland upp på sovsäcken. Ett alternativ kan väl kanske vara att skaffa en bivack-säck som skydd?
 
Har aldrig själv beställt ngt från Roberts men jag har varit i kontakt med dem.
Min erfarenhet av dem är den att om du vill ha ett tåligt yttertyg så behöver du bara önska det.
Dom fixar det.

I mitt fall så önskade jag en lättare säck än deras "standard" och då kom de med förslaget att de kunde sy den med ett lättare tyg än "standardtyget".
Detta skulle reducera vikten med 100g men samtidigt öka priset med några hundra.

Alltså:
Kom med ett önskemål så kommer dom med ett förslag och ger dig en kostnad för det.

//Peter
 
De flesta tillverkare rekommenderar din egen längd +25cm för att ha en bekväm ligglängd. Vissa anger sovsäckens längd och vissa anger rekommenderad kroppslängd.
 
Jag har en WM-sovsäck där max kroppslängd är angiven till 6' (182,9 cm). Jag är 182 cm, och jag tycker att det fungerar bra. Om jag stänger åt huvan maximalt när jag ligger platt på rygg känns det tydligt att det stramar om fötterna. Det är dock bara innertyget som stramar, det är 10-15 cm dun kvar till yttertyget. Dessutom ligger jag inte platt på rygg så mycket, och har sällan huvan åtdragen maximalt.
 
Jag har en North Face dunsäck -21 i standardlängd. Är själv 1.62. Har inte upplevt det som ett problem att den är lite lång, sover ändå ofta med benen uppdragna så då blir det ju utrymme därnere hursomhelst. Känns det för kyligt viker jag in överbliven säck under fötterna. Men det är klart, nu har jag väl tilltagen komforttemperatur och då spelar det kanske mindre roll om man har extra utrymme.

/ S
 
Marmot

Jag har två Marmotsäckar båda 183 långa (size for stature). Är själv 186 lång och jag tycker de är perfekta och jag ligger mestadels på rygg. Men kortare skulle de inte vara, är precis vilket jag tycker är fin fint med tanke på vikt och värme för min del. Tänkte det skulle vara bra att veta om du funderar på en Marmotsäck. Men smaken är som baken, jag provade i affär innan jag köpte.
/Matias
 
Jag är 167 cm och valde en Mountain Equipment Dreamcatcher 1000 i standardlängd. Är en sån som tar mycket plats i säcken och är väldigt nöjd med utrymmet. Den har även stretch i sidorna så man kan ligga i "fosterställning" om man så önskar samtidigt som den håller sig relativt tight när man ligger som brukligt i en sovsäck, dvs som en mumie.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
Twitcher Sovsäck för lång Bo och sova 2
Tennknapp Sökes lång sovsäck Bo och sova 4
För lång sovsäck Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
Jackiie Lyxigare lättare tält (187 lång)? Bo och sova 2
Bjornsberg Tält för lång person och son Bo och sova 6
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14
Staffan Andersson regular + lång marmotsäck = sant? Bo och sova 1
Hans Linde skärgårdstält för lång person Bo och sova 0
TÄLT MED STOR ABSID FÖR LÅNG MÄNNISKA Bo och sova 4
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 0
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...