Vintertältning, hur tusan gör man?

Är sugen på att prova på vintertältning med mitt nammatj2. Undrar dels vad man behöver för grejer (relaterade till tältet). Vad är det för skillnad jämfört med sommartältning? Hur bär man sig åt? Vad ska man tänka på? Storm mattor (vad är det)? Vinter tältpinnar? (hur ser sådana ut?

Tacksam för hjälp

Anton
 
Noen kvikke linker som gir noen råd. Søk på nettet. Du finner masse under "vinter telt" etc

http://www.aktivioslo.no/telting-lover-tips.html#vintertelting

http://home.no.net/outdoors/telting.htm

Husk kuldegrop i forteltet, bygg levegg mot vind og ha god isolasjon mot bakken.

Som teltpinner fungerer ski, staver og lange bambuspinner utmerket (de står som brøytestikker langs veiene om vinteren, og vegvesenet har kanskje noen til overs ;))

Stormmatter er "flak" som henger nederst på teltduken. de legges flatt ut på bakken, og man spar snø over. Da unngår man at snøen fokker inn om det blåser mye. Om sommeren kan man legge stener oppå i sterk vind, og man oppnår omtrent samme effekt.

Det negative er at man vil få mer kondens inne i teltet, da det vil være begrenset lufting lags bakken.
 
tips... kanske

Billiga tältpinnar(?) kan du göra med 4mm plywood 20cm långa, 5 cm breda ungefär. Annars har jag hört de som kört med nergrävda plastpåsar med snö i, lättare men jag har aldrig testat själv.

Trampa till ytan där tältet ska stå med skidorna.

Använd dubbla liggunderlag. Jag kör ett vanligt + thermarest på detta.

Gräv ut absiden så att du kan stå och laga mat (kanske inte praktiskt om du har Nammatj2 men i GT:n är det suveränt).

Om det blåser eller tänker blåsa och du inte är i skogen kan det vara idé att göra en vindmur av snöblock 2m framför tältet.

Ta med en liten borste för att borsta ut snö...

Vädra och ventilera!!!

/Tjo
H
 
Tack ska ni ha! Jag hörde för en tid sen om två killar som somnade ifrån sin engångs grill i absiden. Tydligen dog i alla fall en av dom av kvävning i tältet. Är det någon risk för det om man gräver ner tältet eller är jag löjlig?
 
Svårt att se att syret skulle ta slut i ett tält enbart genom nedgrävning. Att undvika "syreslukare" som gasolvärmare och dyligt kan dock vara klokt om man inte vill ha ont i huvudet. Obevakade brinnande saker när man sover är väl aldrig någon god idé. :)
 
anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
... två killar som somnade ifrån sin engångsgrill i absiden. Tydligen dog i alla fall en av dom av kvävning i tältet. Är det någon risk för det om man gräver ner tältet eller är jag löjlig?

Om du har en engångsgrill i tältet är det definitivt risk för det! Det är ungefär som att säkra sig med tandtråd när man klättrar :)

Det som killarna dog av var förmodligen inte att syret tog slut, utan att de andades in all koloxid som bolmade från grillen. Ska man ha en eld med så dålig förbränning så krävs det nog rätt bra drag i skorstenen.
 
Vintertältning är väl helt okej (bortsett från när man ska upp och slå en båge mitt i natta. Då är det INTE kul). Inte är vintertältning komplicerat heller. Fäst linorna i upp- och nervända skidor, stavar eller i särskilda vintertältpinnar (finns på närmaste friluftsbutik), eller vad tusan som helst egentligen som ger stadga i snön (vilket nästan allt gör när snön runt det frusit till i någon timme).

Snömurar och nedgrävning av tältet är överkurs om det inte förväntas blåst eller om du är i skyddad terräng. Kom dock ihåg, det kan blåsa upp FORT på fjället, och att då, mitt i natten i en hast lösa problemet är om möjligt ännu eländigare än att behöva slå en båge på natten... ;)

Ventilation är alltid viktigt vid tältning. Räkna med frost på insidan av tältet.

VARM sovsäck och dubbla liggunderlag anbefalles, plus varm mössa som går ner ordentligt över öron - haka.

Men finns det gott om snö och du tänker stanna på samma plats några dar skulle jag föreslå snögrotta. Betydligt mycket varmare, tystare och trevligare än tält. Perfekt vid baslägerliv! Dock tar en grotta 2-3 timmar av svettigt, blött jobb att fixa till.

/ G
 
MER

Nej då, du är inte löjlig. Ska du köra med köket eller flera/många stearinljus så se till att ha bra ventilation. Ha gärna ingågen lite på glänt. Har själv suttit i ett Hillebergtält (inte nedgrävt) när köket gick för fullt och tältlyktan plötsligt slocknade. Köket förbrukade syret och vi i tältet fick svårt att andas. Fick kasta oss på tältöppningen och dra ned dragkedjan. En otäck erfarenhet, men inget som skall avskräcka. Bara man tänker sig för lite så går det bra.
 
Koldioxidgrav och granris under tältet

När vi vintertältar så lägger vi alltid ut granris under tältet. Den värsta kylan kommer ju underifrån, så en extra "luftkudde" under tältet är skönt. Sedan gräver vi alltid en koldioxidgrav i absiden. Där nere kan man elda sin primuslampa, sina stearinljus eller vad det nu är som skall ge värme. En sådan grav gör att köket eller lampan slocknar långt innan det är syrefattigt i sovhöjd. Dessutom så rasar kalluften ner i den gropen. OBS - Ventilera är dock ändå viktigt att göra - OBS.

Om ni skall elda med kök eller ljus i tältet, se då till att ha en rygga med kläder utanför tältet. Om olyckan skulle vara framme och det börjr brinna och man klarar sig ur tältet med livet i behåll, så vill man ju inte sitta på fjället i bara understället och frysa ihjäl.

Och en sak till... sov för guds skull aldrig med ljusen eller köket igång. Kvävningsrisken är det minsta jag skulle oroa mig för med öppen låga i tältet.

//Robert
 
Re: Koldioxidgrav och granris under tältet

robowich; sa:
När vi vintertältar så lägger vi alltid ut granris under tältet. Den värsta kylan kommer ju underifrån, så en extra "luftkudde" under tältet är skönt.

Bra och enkelt i skogsmiljö, mycket svårt på kalfjäll dock. Alltså i fjällen får man planera sina underlag med tanke både på risk för punktering (uppblåsbara) och isolationsförmåga. Jag tycker att en kombination av ett tunt uppblåsbart (för komforten) och ett tunt vanligt liggunderlag blir bra (för extra isolering och punkteringssäkerhet).

robowich; sa:
Sedan gräver vi alltid en koldioxidgrav i absiden. Där nere kan man elda sin primuslampa, sina stearinljus eller vad det nu är som skall ge värme. En sådan grav gör att köket eller lampan slocknar långt innan det är syrefattigt i sovhöjd. Dessutom så rasar kalluften ner i den gropen. OBS - Ventilera är dock ändå viktigt att göra - OBS.

Ja, det stämmer att koldioxid är tyngre än luft. Kolmonoxiden är dock en farligare gas som bildas vid dålig syretillförsel vid förbränning. Den vägen ung. som luft och en grav är ingen säkerhet emot denna. Huruvida det är koldioxid eller kolmoxid som bildas vid eldning av kök i tält har debatterats här många vändor och jag orkar inte lägga mig i den debatten igen. Jag tyckte bara att man ska notera att CO väger som luft, är mycket giftig samt rejält explosiv (men det är nog ändå svårt att nå explosiva nivåer).

Nog babblat från mig
/Micke
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.