Sovsäck utan blixtlås

Jag har med stort intresse följt tråden "dunsovsäck" som startades av Hackman. Men för att inte kapa tråden, så startar jag ny diskussion med nytt ämne - det gäller sovsäckar utan blixtlås.

Håller med Strykarräven i föregående tråden, att det finns ju flera sovsäckar som väger under 800 gram. Men det som jag funderar mkt på är att hur det funkar att sova i sovsäckar utan blixtlås. Vad måste man tänka på inför köp av säck utan blixtlås? Hur gör man när det är varmt ute och hur ventilerar man?

Jag tänker skaffa en lätt dunsovsäck för sommarbruk i tex svenska fjällen och ev utomlands.
 
macpac; sa:
Men det som jag funderar mkt på är att hur det funkar att sova i sovsäckar utan blixtlås. Vad måste man tänka på inför köp av säck utan blixtlås? Hur gör man när det är varmt ute och hur ventilerar man?
Flexibiliteten "i ena riktningen" är ju obefintlig. Blir det för varmt kan du ta av dig dina sovkläder, ventilationen är ju obefintlig. Alltså bör man inte köpa en alltför varm säck. Å andra sidan, om säcken är för kall måste man ju ständigt bylsa på sig en massa sovkläder.

Kolla gärna min utmärkta recension ( :cool: ) av en Roberts-säck
Som jag skrev i recensionen så är en Voyager Super Light 400 i varmaste laget för en sommartur (för mig), men jag räknar med att den är optimal på hösten.

/Håkan
 
Blir det riktigt varmt, dvs om solen ligger på, får man klä av sig säcken och ligga ovanpå den, t ex. Det tycker jag inte är besvärande i fjällen (har en Haglöf LIM-12 med uppgiven komforttemp på -5, vilket stämmer rätt bra) men söderöver kan det bli lite varmt på morgonen.

Ordentliga problem blir det bara om man faller till föga och tar in på en STF-stuga.. kan man elda så ska man elda.. men sova på golvet eller i farstun fungerar det också.

Sedan får man krypa in i säcken ungefär som en mätarlarv, men det går det också.
 
Det funkar

Jag har en ME Dewline. Brukar bara dra ner den så att den ligger runt magen om det är för varmt att ligga i säcken. Eftersom den är tunn så blir det inte bylsigt. Ibland har jag säcken från midjan och ner och fleecetröjan på överkroppen, också ganska svalt.
 
Vad sover ni under hemma?

En uppsprättad sovsäck lät för mig som rena hädelsen först. Men då det gick att sova under vindrock så varför inte ge det ett försök. En gammal tunn dunsäck var först med att få blixtlåset att paja. Med tålamod och ny söm i följe aborterade jag blixtlåset (det blev inte så mycket tappad dun så). Adderade en fiskstjärt i fotändan. (Långa blixtlåsar väger, så gör även skitiga säckar) Efter tvätt var säcken 1/4kg lättare! Det blev ett utmärkt sommartäcke där det är lätt reglera temperaturen med armar och fötter, precis som hemma. Och all tängselkänsla försvinner!
Pröva det!

Go tur

Johan K
 
macpac; sa:
Jag har med stort intresse följt tråden "dunsovsäck" som startades av Hackman. Men för att inte kapa tråden, så startar jag ny diskussion med nytt ämne - det gäller sovsäckar utan blixtlås.

Håller med Strykarräven i föregående tråden, att det finns ju flera sovsäckar som väger under 800 gram. Men det som jag funderar mkt på är att hur det funkar att sova i sovsäckar utan blixtlås. Vad måste man tänka på inför köp av säck utan blixtlås? Hur gör man när det är varmt ute och hur ventilerar man?

Jag tänker skaffa en lätt dunsovsäck för sommarbruk i tex svenska fjällen och ev utomlands.

Jag har en dewline och om det är varmt så kryper jag bara ner med fötterna eller benen. Under natten drar man sedan upp säcken om det behövs - det ger sig självt.

Är det runt 2-3 plus eller kyligare, så kan man krypa ner helt från början. Funkar bra tycker jag.

//J
 
Tack för era synpunkter! Jag äger en TNF Blue Kazoo sedan flera år. Den är suverän men kan bli lite för varm på sommaren ibland och är utmärkt som 3-säsongssäck. Men den väger mkt också, ca 1400 gram så därför är jag jakt på en sommmarsäck och gärna låg vikt som möjligt och så ett bra pris. Dun ska det vara.

Jag har sneglat lite på ME Helium 400 med komforttemperatur -2 och vikten är ju runt 800 gram, samt Dewline som ni har diskuterat om. Rab är också ett märke som är värt att kollas upp. Ska fortsätta kolla runt...
 
macpac; sa:
Jag har sneglat lite på ME Helium 400 med komforttemperatur -2 och vikten är ju runt 800 gram, samt Dewline som ni har diskuterat om. Rab är också ett märke som är värt att kollas upp. Ska fortsätta kolla runt...

Glöm inte Western Mountaineering, ansett som ett mycket bra märke. GetOut i Bodafors har en del av deras lätta säckar. De verkade mycket bra när jag tittade förbi härförleden.
Jörgen
 
Att ligga utanfor sovsacken kan kannas obekvamt utomlands i sovsalar nar man ska forvara varde saker nagon stans.

Jag skulle vilja ha en sovsack med kort dragkedja, fast inte som de jag hittat i butikerna, med dragkedja upptill, utan nertill. Man kan alltid dra ner sovsacken, men for att sticka ut fotterna behover man kunna dra upp den ocksa, och da kan man fortfarande ha varde saker i sovsacken.
 
Jag har också en Mountain Equipmen Dewline, inköpt i år, och jag trivs med den.

Nu tillhör jag dem som är lite frusna, så jag brukar inte behöva dra ned den (så varmt är det inte i Sverige på nätterna), utan istället försöker jag variera hur mycket jag har på mig inne i säcken.

Som regel gäller att om vi haft en lägereld på kvällen sover jag i samma mängd kläder som jag satt vid elden i. Utan eld har jag förmodligen haft mer på mig på kvällen och då tar jag av ett lager när jag ska sova. Har vi tält (sovit en hel del under regnskydd enbart) så tar jag också av ett lager.

Sen sover jag oftast med mössa och då kan man rätt lätt reglera temperaturen genom att ta mössa av eller på istället för att fippla med blixtlås.

Det enda jag har emot just den här säcken är att den är lite väl smal om benen, jag är ensån där som vill sova med ett knä uppdraget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice UL: Lätta sovsäck utan blixtlås Bo och sova 20
Skogstoker Vinterövernattning utan tält/sovsäck med liten påverkan? Bo och sova 20
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.