UL: Lätta sovsäck utan blixtlås

Hej,

Jag undrar över sovsäckar som är extremt lätta och har inga blixtlås för att hålla vikten nere. Om det är varmt ute trots sovsäcken har komforttemperatur på 0 grader, eller ett par minusgrader, hur löser ni ventilationen när det är så varmt? Är det värt att ha sovsäck utan blixtlås för att hålla vikten nere på sommarvandringar?

Jonas
 
Lustigt

Det var faktiskt Rab Quantum Top Bag :), jag tittade på förut på nätet. Men ville ha allmänt svar om sovsäckar utan blixtlås, om dess nackdelar och fördelar. Det är mycket frestande med tanken på att vikten på ca 450 gram och dessutom priset på Rab-säcken som är under 2 000 kr.

Tack för svaren!

Jonas
 
Snugpak

Jag kan rekomendera ett märke som heter snugpak. Dom är inriktade på att tillverka produkter med låg vikt och liten packvolym. Jag har en travelpak 500, den är 12*12cm ihoppackad och väger 500g, det är det väll inte så många syntetsäckar som slår? Den har inget blixtlås heller vilket är bra ibland och sämre ibland typ när det är varmt. Har sovit i den i -2 grader men då började det bli allför kallt för att det skulle vara bekvämt. Det finns några olika olika säckar för olika temperatur i deras sortement. Säckarna säljs av Addnature på http://www.addnature.com/ och av en kille i Stockholm som tar in deras produkter på beställning. Tyvärr hittar jag inte nummret till honom just nu men jag återkommer om jag finner det. Deras egen hemsida är http://www.snugpak.com/.
[Ändrat av phorsell 2003-10-11 kl 22:14]
 
Blixtlås vara eller icke vara

Jag använder en sovsäck utan blixtlås när jag springer F.E.M och tycker att en natt räcker. Detta bara för ventilationens skull. Jag står bara inte ut, det blir aldrig bra, antingen för varmt eller för kallt och det på hela kroppen eller olika kroppsdelar. Även fast jag kan reglera med kläder på kroppen (trångt och jobbigt) vid kyla, så är jag körd när det är för varmt (ändå för kallt att ligga utan).

Skulle jag välja en säck för sommarvandringen bär jag hellre 100-200 gram mer och får en god natt sömn. Bekvämligheten först i detta fall, även fast jag gillar lätta prylar.
 
Re: Blixtlås vara eller icke vara

pottan; sa:
Jag använder en sovsäck utan blixtlås när jag springer F.E.M och tycker att en natt räcker. Detta bara för ventilationens skull. Jag står bara inte ut, det blir aldrig bra, antingen för varmt eller för kallt och det på hela kroppen eller olika kroppsdelar. Även fast jag kan reglera med kläder på kroppen (trångt och jobbigt) vid kyla, så är jag körd när det är för varmt (ändå för kallt att ligga utan).

Skulle jag välja en säck för sommarvandringen bär jag hellre 100-200 gram mer och får en god natt sömn. Bekvämligheten först i detta fall, även fast jag gillar lätta prylar.

Ville bara säga att alla är olika. Jag kör utan dragkedja på sommaren och har inga som helst problem. Faktiskt så föredrar jag det. Vet inte hur många dagar i rad, men kanske 10-12 och då har temperaturerna varierat från 20 grader till minusgrader.

På vintern föredrar jag dock dragkedja då man helst inte vill exponera allt för mycket hud innan man fått på sig kläderna. ;)

Fast någon UL-säck har jag kanske inte. Min Mountain Equipment Dewline XL på 690 gram är säkert alldeles för tungt för er. ;)

/Jonas U
 
Re: Re: Blixtlås vara eller icke vara

utter; sa:
Fast någon UL-säck har jag kanske inte. Min Mountain Equipment Dewline XL på 690 gram är säkert alldeles för tungt för er. ;)

/Jonas U

Jag är en riktig friskus, jag som bär en säck på 700 gram.
Inget blixtlås, bara glad, ty blixtlås har en benägenhet att
krångla eller förstöras i tvätt. Inget större behov av
att reglera, heller, ty jag är ALLTID frusen om överkroppen.

il C.
 
Tältvärme

Bra med flera synpunkter! :)

Någon har sagt att det är varmare inne i tältet än ute när man övernattar i tält. Så jag tänkte om man har lätt sovsäck med lite lägre komforttemp på ca 0, -2 grader och istället utnyttjar tältets värme. På det sättet kan man dra ner vikten utan att ge avkall på komforttempen, dvs utan börja frysa. Är det rimligt resonerat?

Jonas
 
Re: Tältvärme

macpac; sa:
Bra med flera synpunkter! :)

Någon har sagt att det är varmare inne i tältet än ute när man övernattar i tält. Så jag tänkte om man har lätt sovsäck med lite lägre komforttemp på ca 0, -2 grader och istället utnyttjar tältets värme. På det sättet kan man dra ner vikten utan att ge avkall på komforttempen, dvs utan börja frysa. Är det rimligt resonerat?

Jonas

Du menar tält+sovsäck jämfört med tarp+sovsäck eller annat lättare skydd? De ca 1,5 kilo som skiljer tex mellan tarp & ett Nallotält (båda 2-mans) ger ju en ganska biffig dunsäck att ha utanpå lätta dunsäcken om man vill. Framförallt i stormtålighet som tält briljerar i mitt tycke även om det håller kvar lite värme.

UL-folk i USA verkar ofta sikta på att ha så lätt/tunn sovsäck (+tarp) att de behöver sova i samtliga varma kläder för att hålla komforttemperatur, så snäva marginaler kan man dock inte gärna ha i svenska fjäll/alpin miljö.
 
Re: Re: Tältvärme

jarlmoden; sa:
Du menar tält+sovsäck jämfört med tarp+sovsäck eller annat lättare skydd? De ca 1,5 kilo som skiljer tex mellan tarp & ett Nallotält (båda 2-mans) ger ju en ganska biffig dunsäck att ha utanpå lätta dunsäcken om man vill. Framförallt i stormtålighet som tält briljerar i mitt tycke även om det håller kvar lite värme.

Du läser faktiskt mina tankar trots jag inte hade tänkt ta upp den här frågan på den här tråden :)

Jag hade tänkt att ta upp frågan om tält+sovsäck och tarp+sovsäck i en annan tråd...

Jag tänker på att använda sovsäcken under sommaren när det är varmt,t ex i södra Sverige eller utomlands i Europa. Jag siktar på att ha tält med mig på turer utomlands. Jag använder Akto. Men i svenska fjällen tar jag naturligtvis varmare sovsäck. Har redan en dunsovsäck med komfort -9 på 1400 gram. Därför funderar jag på en lättare sommarsovsäck.

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Lätta Soulo Bo och sova 12
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
jamo Lätta självstagande 2-manstält Bo och sova 33
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Bo och sova 0
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar.. Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Lätta sovsäckar Bo och sova 3
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
anton_karlsson_78_yahoo.se lätta tunneltips efterfrågas! Bo och sova 12
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
Lätta blå tält Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.