UL: Lätta sovsäck utan blixtlås

Re: Top Bag

macpac; sa:
Du läser faktiskt mina tankar trots jag inte hade tänkt ta upp den här frågan på den här tråden :)

Jag hade tänkt att ta upp frågan om tält+sovsäck och tarp+sovsäck i en annan tråd...

Jag tänker på att använda sovsäcken under sommaren när det är varmt,t ex i södra Sverige eller utomlands i Europa. Jag siktar på att ha tält med mig på turer utomlands. Jag använder Akto. Men i svenska fjällen tar jag naturligtvis varmare sovsäck. Har redan en dunsovsäck med komfort -9 på 1400 gram. Därför funderar jag på en lättare sommarsovsäck.

Jonas

Rabs Top Bag räcker faktiskt mycket längre än bara sommaren, ratingen 0/-5 är helt realistisk. I somras låg jag med den som täcke men det var ofta för varmt. Vid havet för några veckor sedan sov vi utan tält eller tarp, var fuktigt och inte så många plusgrader under natten, max 5. Hade det varmt i bara ett tunnt underställ. Kommer fortsätta använda den här i UK med tarp hela vintern, under kallaste tiden med ett extra underställ, Ullfrotté, och/eller en fleeceliner. (Och ett Thermarest UL att ligga på)

Walk Alone undrade var den finns att köpa; Jag beställde från Up & Under, ett företag i Cardiff. Ful site men bra utbud & service: http://www.upandunder.co.uk/eshop/c...cturer_ID=5&Activity_ID=21&Description_ID=147

Finns fler UK-siter som säljer den, tillkommer bara frakt, ingen tull eller moms.

/Jarl
 
Jag har en ME Dewline. Ganka lätt, ca 750g och varm, komforten på -5 stämmer bra. Lite trång bara, men det gör inte så mycket. Att den inte har dragkedja har aldrig stört mig, men en kompis som lånade den till en Grönlandsvandring saknade blixtlåset mycket. Tror det är väldigt individuellt. Stirra dig inte blind på halva hekton, se till att du får en sovsäck du gillar.
 
Svårt veta om man gillar en viss typ

Vandrare; sa:
Att den inte har dragkedja har aldrig stört mig, men en kompis som lånade den till en Grönlandsvandring saknade blixtlåset mycket. Tror det är väldigt individuellt. Stirra dig inte blind på halva hekton, se till att du får en sovsäck du gillar.

Tack Jarl för dina erfarenheter!! Det är svårt att veta om man gillar att ha sovsäck utan blixtlås. Och sedan har jag en tendens att frysa lite lättare. Men det kanske beror på att jag hade en dålig sovsäck av TNF Blue Kazoo förut, jag lämnade in efter 6 år och fick en helt NY men sedan dess har jag inte frusit! Samma modell men den gamla var tydligen dålig eller felaktigt tillverkad.

Fördelen med Rab-säcken är att den är inte så dyr jämfört med Marmot Hydrogen med blixtlås med vikt på 680 gram som kostar nästan ca 3000 kr medan Rab-modellen kostar strax under 2000 kr. Det är också en kostnadsfråga.

Jonas
 
Det viktigaste med dragkedjelöst är att man måste sova i de temperaturer som säcken är avsedd för.
Har man dragkedja blir säcken mer mångsidig eftersom man kan använda samma säck i varmare temperaturer.

Jag har två polare med ME Dewline, och de är kanonnöjda på sommarfjället och höst/vår, men på den "riktiga" sommaren gnälls det en del på att det blir så vamt.

Jag har en säck som är lika varm (Ajungilak Kompakt) och kan lätt öppna upp. Men den väger å andra sidan ett kilo mer än deras...

Borde inte idealet vara halv dragkedja? Så att man kan öppna för överkroppen?
 
>> men på den "riktiga" sommaren gnälls det en del på att det blir så vamt.

Hmm. Är det så varmt behövs ingen sovsäck, tycker jag. Då kan man sova i brallor o strumpor och ha sovsäcken som täcke över magen.

>> Borde inte idealet vara halv dragkedja? Så att man kan öppna för överkroppen?

Nja, har jag dragkedja så öppnar jag gärna i botten, så att man får genomdrag. Sen är det skönt kunna öppna om man vill ha sovpåsen som täcke, eller torka den i solen på morgonen (sparar nåt hekto!). Antingen ingen dragkedja eller hel, tycker jag.
 
Vandrare; sa:
>> Borde inte idealet vara halv dragkedja? Så att man kan öppna för överkroppen?

Nja, har jag dragkedja så öppnar jag gärna i botten, så att man får genomdrag. Sen är det skönt kunna öppna om man vill ha sovpåsen som täcke, eller torka den i solen på morgonen (sparar nåt hekto!). Antingen ingen dragkedja eller hel, tycker jag.

Jag har som sagt en halv dragkedja (se inlägg ovan) och det är defenitivt bättre än utan, men man får ju lite tyngre säck...
 
En sovsäck utan blixtlås måste regleras på annat sätt för att täcka ett större temperaturintervall.

Jag använder en Haglöfs Lim-5. när den blir för varm, så använder jag jacka på överkroppen plus tröja och sovsäcken för underkroppen. Är det ännu varmare använder jag sovsäcken som täcke.

Tält torde bli varmare av åtminstone tre skäl:

-strålningsvärme förloras inte direkt mot en kall natthimmel

- barriären i form av tältväv stoppar en del då värmen alltså först måste överföras till väven, sedan transporteras genom den, för att till sist avgå till omgivningen.

- luftströmmar kommer inte åt din sovsäck direkt (jämför skillnaden av att ligga i en strömmande bäck kontra sjön den rinner ut i).

Tarpen fixar den första punkten också, men sedan blir det sämre. Men som någon sade så kan tältets viktökning användas på vettigare vis (om man glömmer tältets bättre skydd vid riktigt busväder alltså).
 
Vandrare; sa:
Hmm. Är det så varmt behövs ingen sovsäck, tycker jag. Då kan man sova i brallor o strumpor och ha sovsäcken som täcke över magen.

Japp. Och då funkar en dragkedjelös säck betydligt sämre. En vanlig säck kan man då BÅDE ligga på OCH ha som täcke över magen.
Att ligga på plastigt liggunderlag med en två meter lång "strumpa" halvdant liggande på delar av kroppen är ingen höjdare.
 
Nordesjo; sa:
Japp. Och då funkar en dragkedjelös säck betydligt sämre. En vanlig säck kan man då BÅDE ligga på OCH ha som täcke över magen.
Att ligga på plastigt liggunderlag med en två meter lång "strumpa" halvdant liggande på delar av kroppen är ingen höjdare.

Instämmer. Dessutom gillar jag att svepa sovsäcken runt ryggen när jag sitter o lagar mar eller pillar med grejor. Även då är det bättre med dragkedja. Men, det funkar utan.

Om jag ska åka någonstans där jag inte ska bära sovsäcken (typ klättra vid Ågelsjön) brukar jag ta min gamla Caravan. Den är större, har dagkedja, tål mer stryk och det gör inget om den pajar, blir stulen eller lortig.

Dewline är jättevarm och jättelätt, så jag kan ta nackdelarna. Ingen sovsäck har allt, och hade den det skulle den vara aldeles för dyr att mysa i framför lägerelden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Lätta Soulo Bo och sova 12
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
jamo Lätta självstagande 2-manstält Bo och sova 33
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Bo och sova 0
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar.. Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Lätta sovsäckar Bo och sova 3
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
anton_karlsson_78_yahoo.se lätta tunneltips efterfrågas! Bo och sova 12
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
Lätta blå tält Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.