Lätta tält till scouting

Efter att ha slitit ut våra gamla lättviktstält (25år!) behöver vår scoutkår köpa nåt som kan ersätta dessa. Tänkte att detta borde vara rätt forum för att få tips och idéer.

Kravet är att tälten ska tåla mycket misshandel och slitage, ha förhållandevis låg vikt samt vara lätthanterade. Normalbruket kommer att vara tälting i skogslandskap eller lägerområden i kombination med lättare vandring/paddling eller längre resor. Om det dessutom fungerar för enklare fjällvandring är det ingen nackdel, dock inget krav. Storleksmässigt är 3-6 personer/tält lagom för våra aktiviteter. Tälten kommer att komplettera våra robustare canvastält samt våra enklare vindskydd.

Privat äger jag ett hilleberg, men det känns onödigt avancerat/dyrt till scouting. Kanske kan fjällrävens budgettält vara ett alternativ?
Akka Turist 3, (2999:)

Är det någon som har tips om var man kan få mängdrabatt? Vi kommer att innhandla tält för 30-40 pers.

Tacksam för alla synpunkter och förslag!
//Anders
 
Akka Turist 3 är säkert ett alldeles utmärkt alternativ. Nu vet jag inte var i landet du håller hus, men jag vet att de tidigare sålt dessa på Fjällrävens outlet vid Arlanda. Jag tror att priset då låg närmare 2000, men jag kan ha fel på den punkten. Kan vara värt att kolla upp i alla fall.

/Niclas
 
Anders262; sa:
Är det någon som har tips om var man kan få mängdrabatt? Vi kommer att innhandla tält för 30-40 pers.

Tacksam för alla synpunkter och förslag!
//Anders


Om jag skulle vara du så skulle jag ringa till Get out i Bodafors, dom kan säker ge dig ett bra pris och många goda råd när du köper så pass många tält!

http://www.getout.se/

//Micke
 
Samma fråga

Hej

Jag har samma fråga som trådstartaren. Vi har idag ryggåstält modell tunga som inte är roliga att ta reda på efter ett regnigt läger : )

Hur pass tåligt är ett Akka turist egentligen ? Ska hanteras av barn och ungdomar som ibland tyvärr inte förstår sakers värde. (visserligen vår uppgift att se till att dom förstår)

//PW
 
Dyrt, men bra

Min kår har investerat i ett par Hilleberg Keron 4 GT, som kompletteras med diverste liknande privata (ledar-)tält så att vi kan ta med åtminstone en avdelning ut på fjället. Jag tror billigare - och därmed tyngre - tält skulle göra det betydligt svårare att komma ut på allvar, i alla fall utan pulkor. Och, i vintermiljö med ansvar för deltagare finns det andra skäl att hålla sig till Hilleberg eller motsvarande.

I övrigt tittar vi på stora tunneltält för att ersätta våra gamla ryggås på läger. Sådana tycks vara mycket populära i Storbrittanien, med många modeller från bland andra Wango och Terra Nova/Wild Country att välja på.

Ett udda alternativ, som jag skulle vilja höra om någon har erfarenhet av, är Wild Countrys Forum-serie. Idén tycks vara en central kupol med ståhöjd till vilken man kan docka upp till fem tvåmanstält (Wild Country "Stoer": samma grundkonstruktion som Nallo2, men tyngre). Ett paket med centrumkupol och fyra tvåmanstält går på runt tiotusen. Yngre scouter bör kunna sova tre i varje "sovrum" vilket ger 12 platser. Någon som har sett det i verkligheten? Mer information finns på

http://www.terra-nova.co.uk/wildcountry/family.shtml

</nils>, Karlsro Scoutkår
 
Re: Dyrt, men bra... och onödigt

polkovodets; sa:
Min kår har investerat i ett par Hilleberg Keron 4 GT, som kompletteras med diverste liknande privata (ledar-)tält så att vi kan ta med åtminstone en avdelning ut på fjället. Jag tror billigare - och därmed tyngre - tält skulle göra det betydligt svårare att komma ut på allvar, i alla fall utan pulkor. Och, i vintermiljö med ansvar för deltagare finns det andra skäl att hålla sig till Hilleberg eller motsvarande.

</nils>, Karlsro Scoutkår

Om användningsområdet är: "Normalbruket kommer att vara tälting i skogslandskap eller lägerområden i kombination med lättare vandring/paddling eller längre resor. Om det dessutom fungerar för enklare fjällvandring är det ingen nackdel, dock inget krav."

förefaller faktiskt ett fullblods 4-säsongstält något av en overkill. Jag har själv gjort en motsvarande overkill för privata ändamål (mest baserat på viljan att komma ut på rejäla vinterturer), men den normala scoutkåren brukar inte ha enorma resurser. Ska man handla tält för 30-40 personer blir det rätt så stor prisskillnad.

/Niclas
 
Jack Wolfskin ?

Svarar lite på mitt eget inlägg. Såg ett tält från JW på http://www.getout.se som ser ut att vara i sammaklass som Akka turist för 2600. Slutsålt nu såklart.

Någon som vet nåt om detta tunneltält eller JW i allmänhet ?

//PW
 
Scouttält

Som scoutingtält måste jag säga att moskoselkåtan är de bästa. Ståhöjd man ryms många i varje tält. Lite vikt / person med deras lättviktstält. Jag har själv erfarenhet av kåtorna från sommarfjäll, resor och läger. Det har alltid funkat bra att bo i deras lättviktstält UTAN innertält även om det regnat rätt ordentligt. Om det kniper kan man ju elda i kåtorna men då är det nog bättre med deras tyngre modell. Även den har fått följa med på hajker där man inte behövt gå så mycket.

Nej Jag jobbar inte för moskoselkåtan!

Lycka till / Anders
 
Moskoselkåtan verkar ju vara ett intressant alternativ. Framför allt att de rymmer lite fler personer. Jag har dock själv ingen tidigare erfarenhet av dessa. Hur fungerar tex myggskyddet? Kan man klara sig helt utan innertält?

Jackwolfskin verkar ju oxå intressant. Om man jämför måtten med akka3 upptäcker man att Tundra III är 50cm kortare och 35cm smalare, vilket kan vara ganska viktigt om tre ungdomar ska dela tält en vecka i spöregn. Bortsett från detta verkar det vara två nära nog identiska tält.

Tundra III fanns med i recensionsbanken
Pontus Gyllenberg skriver:
"Ett mycket prisvärt tält för alla som har friluftsliv som hobby istället för livsstil! Enkelt att sätta upp, mycket rymligt med en bra absid. Mycket stabilt och vindmotståndigt! Helt enkelt ett schysst tält!!"

Tack alla för hjälpen!
//Anders
 
Re: Scouttält

rubing; sa:
Som scoutingtält måste jag säga att moskoselkåtan är de bästa. Ståhöjd man ryms många i varje tält.
Lycka till / Anders

Är faktiskt böjd att hålla med. Scoutkåren som jag har lite lösa kontakter med har en kåta eller två och så vitt jag vet är alla väldigt nöjda med den.

De gånger jag har bott i den har jag också uppskattat den. Och är man ett gäng är det ju inga problem med vikten - den går ju att dela upp.

Däremot är jag inte helt övertygad om att basera allt på kåtor. Det kan finnas skäl att ha lite vanliga tält också. Det ger lite mer flexibilitet beroende på gruppens storlek och önskemål. Kanske ett par kåtor kompletterat med vanliga tält till resten.

/Niclas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
Lätta blå tält Bo och sova 2
Tundraman Lätta Soulo Bo och sova 12
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
jamo Lätta självstagande 2-manstält Bo och sova 33
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Bo och sova 0
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar.. Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Lätta sovsäckar Bo och sova 3
anton_karlsson_78_yahoo.se lätta tunneltips efterfrågas! Bo och sova 12
greenjuice UL: Lätta sovsäck utan blixtlås Bo och sova 20
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.