Lätta ett Hilleberg tält?

TÄnkte nyfiket kolla hur mycket man får ner vikten på hillebergs staika tält.


Behöver man alla tältpinnar och vad väger de? (Ska byta mot titanpinnar)
Kan man korta linorna en bit? (Ska byta till paracord/lättviktslina)
Är påsarna lätta/går det att hitta lättare?
Vad väger reservdelarna och broshyrerna?

Vill ju väldigt gärna ha ett Staika tält, pga rymligheten och mångsidigheten, men är just nu mer inne på Jannu tältet, som dock bara rymmer två men är lätt att slå upp på trängre platser och väger ett kilo mindre...

Vikten börjar bli av relevans för mig då jag är lång(mer tyg i kläderna) och har en tung ryggsäck(lunghags v8>70)

Kan man få ner den totala bruttovikten till närmre 3 kg?
 

avslutad210712

Gäst
När det gäller pinnarna så var det viper som följde med till mitt tält och de bytte jag mot 6 st pro peg, inte så mycket pga vikten utan för att viper-pinnarna var lite klena att trycka ner i hård mark dvs de blev krokiga. Tyvärr visade det sig att det inte var några problem att böja pro peg pinnarna också. Har därför köpt titan-pinnar som jag dock inte hunnit testa ännu. Fördelen med pro peg/stinger titan är att runda pinnar är enklare att få ner framförallt för att man kan använda mer "våld". Följer med 16 pinnar men för det mesta använder jag bara 6 pinnar vilka är de man fäster linorna i. Om jag räknar med dåligt väder så brukar jag fästa resten av pinnarna också och där använder jag vanliga viper-pinnar mest därför att det är ringar i tältet som är enklare att få att sitta fast runt "vanliga" pinnar. Vikten på pinnarna är enligt Hilleberg.

Markpinne Viper alu vikt 12 g
Markpinne Pro peg vikt 14 g
Markpinne Stinger titan vikt 14 g

Visst kan man korta linorna något men det är skönt med långa linor. Brukar dessutom ha med mig några extra stumpar så jag kan fästa linorna i träd och buskar om jag tältar på ställen där det fungerar bättre.

Har svårt att tro att du kan hitta lättare påsar men däremot kan man hitta lite mindre påse till själva tältet för den är mer dimensionerad för vintertältning så man kan få ner tältet med handskar på sig och lite frusen kondens på tältduken. Utan att vålda kan man få ner packvolymen till hälften. Tyvärr är Hillebergs egna påsar dimensionerade så att tältstängerna skall rymmas på längden så ett mindre tält har en längre och smalare påse. En fördel för de som fäster tältet under topplocket eller utanpå säcken men en nackdel för min del som pular ner tältet i säcken.

Så är vikten av vikt och dubbla absider inget krav så kanske Jannu är ett bättre val.
 
Tror att det här är ett vanligt tankefel mången gör "hur får jag ner vikten på mitt 3-4kg tält". Märken, pinnar, snören och påsar är vad man kan laborera med.
Men på hyllan bredvid ligger det 2kg tält!
Innertältet väger ca 1/2-2/3 av totala vikten.
Så mitt enkla råd är tänk om!

Go tur
 
lättning

Det känns lite som att det kanske vore bättre att köpa ett annat tält om du vill spara vikt. Kupoltält och ringa vikt är en svår kombination...men visst går det att kapa några gram, men det är mycket pill för några få gram om man säger.

Jag gillar också rymliga och lätta tält eftersom jag är 1.90 och gärna vill ha lite svängrum för att slippa komma åt innertälet vid fuktig väderlek. Har inte testat själv, men är rätt sugen på ett Kaitum.

Mitt "hilleberghybridtält" skulle vara en mix av:

Kaitum- För att det har två absider.
Staika- För att det är självstagande och takventilen.
Tarra/saivo- För snö och vindtålighet.

naturligtvis en omöjlig kombination om man vill ha med hela kakan av bra egenskaper, men vad sägs om ett Staika med två absider sytt i samma lätta väv som Kaitum...:)


R
[Ändrat av BOBen 2007-02-23 kl 10:18]
 
Sph1nx; sa:
Vill ju väldigt gärna ha ett Staika tält, pga rymligheten och mångsidigheten, men är just nu mer inne på Jannu tältet, som dock bara rymmer två men är lätt att slå upp på trängre platser och väger ett kilo mindre...

Jannu har 3,3 kvm i innertälts yta och Staikka har 3,2 kvm. Går alltså att klämma in tre personer i båda med lite vilja. :)

Eftersom nettovikten är 3,3 kg så tror jag det blir svårt att få ner bruttovikten till närmare tre. Jag har t o m valt att ha en tyngre packpåse för att kunna komprimera tältet så det blir mindre skrymmande i ryggan.

När det gäller markpinnar så har jag använt bambupinnar ibland när jag tältar på snö. Smältar inte fram lika lätt om solen ligger på. Kommer inte ihåg om det var lättare eller inte men det kanske kan vara värt för dig att jämföra.

Lycka till med "strippen".

Mvh Micke
 
Även om jag syr lite för eget bruk av fallskärmstyg (som jag fått gratis), och fallskärmstyg nog är det lättaste och tunnaste tyg som finns, så tror jag inte man sparar många gram. Däremot kan man spara lite volym dock till priset av att det blir svårpackat.

Nu tältar jag bara när jag är ute med kajaken eller cykeln och då har vikten inte så stor betydelse.


Men kika in på min ”inspiratör” Anders Jonsson websida http://www.andersj.se/

Han har bl.a gjort lätta tältpinnar, men framför allt har Anders Jonsson många snarta tips på andra saker, där man nog kan spara på utrustningens vikt, och kanske även spara pengar.

Per Brune
 
Du kan spara mycket på tältbågarna om du vill bränna en rejäl slant - Jag beställde bågar i kolfiber från Fibraplex i USA och de väger ungefär hälften mot de Easton i aluminium som de ersatte. De är mjukare men segare, tältet svajar kanske lite mer men är inte nödvändigtvis mindre vindtåligt. Väg aluminiumbågarna för ditt Hilleberg och fundera om halva vikten är värt pengarna. Svaret bör väl vara nej men jag unnade mig lyxen. Om din tältmodell inte finns listad kan de troligen fixa bågar ändå om de får rätt mått.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Lätta Soulo Bo och sova 12
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
jamo Lätta självstagande 2-manstält Bo och sova 33
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Bo och sova 0
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar.. Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Lätta sovsäckar Bo och sova 3
anton_karlsson_78_yahoo.se lätta tunneltips efterfrågas! Bo och sova 12
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
greenjuice UL: Lätta sovsäck utan blixtlås Bo och sova 20
Lätta blå tält Bo och sova 2
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.