UL: Lätta sovsäck utan blixtlås

Hej,

Jag undrar över sovsäckar som är extremt lätta och har inga blixtlås för att hålla vikten nere. Om det är varmt ute trots sovsäcken har komforttemperatur på 0 grader, eller ett par minusgrader, hur löser ni ventilationen när det är så varmt? Är det värt att ha sovsäck utan blixtlås för att hålla vikten nere på sommarvandringar?

Jonas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lustigt

Det var faktiskt Rab Quantum Top Bag :), jag tittade på förut på nätet. Men ville ha allmänt svar om sovsäckar utan blixtlås, om dess nackdelar och fördelar. Det är mycket frestande med tanken på att vikten på ca 450 gram och dessutom priset på Rab-säcken som är under 2 000 kr.

Tack för svaren!

Jonas

Snugpak

Jag kan rekomendera ett märke som heter snugpak. Dom är inriktade på att tillverka produkter med låg vikt och liten packvolym. Jag har en travelpak 500, den är 12*12cm ihoppackad och väger 500g, det är det väll inte så många syntetsäckar som slår? Den har inget blixtlås heller vilket är bra ibland och sämre ibland typ när det är varmt. Har sovit i den i -2 grader men då började det bli allför kallt för att det skulle vara bekvämt. Det finns några olika olika säckar för olika temperatur i deras sortement. Säckarna säljs av Addnature på http://www.addnature.com/ och av en kille i Stockholm som tar in deras produkter på beställning. Tyvärr hittar jag inte nummret till honom just nu men jag återkommer om jag finner det. Deras egen hemsida är http://www.snugpak.com/.
[Ändrat av phorsell 2003-10-11 kl 22:14]

Blixtlås vara eller icke vara

Jag använder en sovsäck utan blixtlås när jag springer F.E.M och tycker att en natt räcker. Detta bara för ventilationens skull. Jag står bara inte ut, det blir aldrig bra, antingen för varmt eller för kallt och det på hela kroppen eller olika kroppsdelar. Även fast jag kan reglera med kläder på kroppen (trångt och jobbigt) vid kyla, så är jag körd när det är för varmt (ändå för kallt att ligga utan).

Skulle jag välja en säck för sommarvandringen bär jag hellre 100-200 gram mer och får en god natt sömn. Bekvämligheten först i detta fall, även fast jag gillar lätta prylar.

Re: Blixtlås vara eller icke vara

pottan; sa:
Jag använder en sovsäck utan blixtlås när jag springer F.E.M och tycker att en natt räcker. Detta bara för ventilationens skull. Jag står bara inte ut, det blir aldrig bra, antingen för varmt eller för kallt och det på hela kroppen eller olika kroppsdelar. Även fast jag kan reglera med kläder på kroppen (trångt och jobbigt) vid kyla, så är jag körd när det är för varmt (ändå för kallt att ligga utan).

Skulle jag välja en säck för sommarvandringen bär jag hellre 100-200 gram mer och får en god natt sömn. Bekvämligheten först i detta fall, även fast jag gillar lätta prylar.

Ville bara säga att alla är olika. Jag kör utan dragkedja på sommaren och har inga som helst problem. Faktiskt så föredrar jag det. Vet inte hur många dagar i rad, men kanske 10-12 och då har temperaturerna varierat från 20 grader till minusgrader.

På vintern föredrar jag dock dragkedja då man helst inte vill exponera allt för mycket hud innan man fått på sig kläderna. ;)

Fast någon UL-säck har jag kanske inte. Min Mountain Equipment Dewline XL på 690 gram är säkert alldeles för tungt för er. ;)

/Jonas U

Re: Re: Blixtlås vara eller icke vara

utter; sa:
Fast någon UL-säck har jag kanske inte. Min Mountain Equipment Dewline XL på 690 gram är säkert alldeles för tungt för er. ;)

/Jonas U

Jag är en riktig friskus, jag som bär en säck på 700 gram.
Inget blixtlås, bara glad, ty blixtlås har en benägenhet att
krångla eller förstöras i tvätt. Inget större behov av
att reglera, heller, ty jag är ALLTID frusen om överkroppen.

il C.

Tältvärme

Bra med flera synpunkter! :)

Någon har sagt att det är varmare inne i tältet än ute när man övernattar i tält. Så jag tänkte om man har lätt sovsäck med lite lägre komforttemp på ca 0, -2 grader och istället utnyttjar tältets värme. På det sättet kan man dra ner vikten utan att ge avkall på komforttempen, dvs utan börja frysa. Är det rimligt resonerat?

Jonas

Re: Tältvärme

macpac; sa:
Bra med flera synpunkter! :)

Någon har sagt att det är varmare inne i tältet än ute när man övernattar i tält. Så jag tänkte om man har lätt sovsäck med lite lägre komforttemp på ca 0, -2 grader och istället utnyttjar tältets värme. På det sättet kan man dra ner vikten utan att ge avkall på komforttempen, dvs utan börja frysa. Är det rimligt resonerat?

Jonas

Du menar tält+sovsäck jämfört med tarp+sovsäck eller annat lättare skydd? De ca 1,5 kilo som skiljer tex mellan tarp & ett Nallotält (båda 2-mans) ger ju en ganska biffig dunsäck att ha utanpå lätta dunsäcken om man vill. Framförallt i stormtålighet som tält briljerar i mitt tycke även om det håller kvar lite värme.

UL-folk i USA verkar ofta sikta på att ha så lätt/tunn sovsäck (+tarp) att de behöver sova i samtliga varma kläder för att hålla komforttemperatur, så snäva marginaler kan man dock inte gärna ha i svenska fjäll/alpin miljö.

Re: Re: Tältvärme

jarlmoden; sa:
Du menar tält+sovsäck jämfört med tarp+sovsäck eller annat lättare skydd? De ca 1,5 kilo som skiljer tex mellan tarp & ett Nallotält (båda 2-mans) ger ju en ganska biffig dunsäck att ha utanpå lätta dunsäcken om man vill. Framförallt i stormtålighet som tält briljerar i mitt tycke även om det håller kvar lite värme.

Du läser faktiskt mina tankar trots jag inte hade tänkt ta upp den här frågan på den här tråden :)

Jag hade tänkt att ta upp frågan om tält+sovsäck och tarp+sovsäck i en annan tråd...

Jag tänker på att använda sovsäcken under sommaren när det är varmt,t ex i södra Sverige eller utomlands i Europa. Jag siktar på att ha tält med mig på turer utomlands. Jag använder Akto. Men i svenska fjällen tar jag naturligtvis varmare sovsäck. Har redan en dunsovsäck med komfort -9 på 1400 gram. Därför funderar jag på en lättare sommarsovsäck.

Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips