Sova med tät innersäck?

I Vildmarksboken av Lars Monsen står följande om sovsäcksteknik under kalla förhållanden:

"I sovsäcken bör du sova med ett par yllesockor och tofflor i tovad ull, näbbskor eller liknande på fötterna. På kroppen har du en kort och en lång ylleunderbyxa, en fleecebyxa, två ylletröjor och en ylle- eller fleecetröja" "Med en helt tät innersäck i sovsäcken leds fukten ut vid sovsäckens huvudände och alltså inte nere vid fötterna. Därmed undviker man i hög grad ett av de vanligaste problemen med sovsäcken i kyla, nämligen att fotänden isar ihop."

Jag får en känsla av att man kommer att vakna alldeles förfärligt klibbig och blöt. Kommer inte den täta innersäcken att fungera som ett våtvarmt omslag? Monsen borde veta vad han skriver om, men jag blev lite skeptisk just på den här punkten. Någon som har några erfarenheter av nämnda metod?
 
Alltid fuktspärr

Återger här mitt svar till en annan undrande tältare som också frågade om fuktspärr i sovsäcken:

>Nu till fuktspärrfrågan. Fuktspärrpåse verkar vara ett smart sätt att hålla
>utrustningen torr och minska uttorkning av kroppen men jag har också läst vissa
>negativa omdömen om fuktspärr i sovsäck. Det jag mest fruktar är att känna mig
>som en disktrasa när jag sover, men jag har också läst skräckhistorier om
>liggsår pga. fukt. Hur fungerar det egentligen praktiskt?

Tja, det är kanske lite olika från person till person. Jag använder alltd fuktspärr när jag är ute på vintern, och har så gjort i snart 10 år. Även de flesta av mina kompisar gör det, och ingen av oss har något större obehag. Visst, det blir lite fuktigt där inne, men det är ju inte så att det bildas pölar. När man stiger upp på morgonen så är sovkläderna lite fuktiga, men det är så lite så det torkar snabbt.

Första gångerna man provar känns det ganska konstigt. Det känns helt enkelt "fel" att ligga i sin sovsäck och vara lite fuktig. När man har vant sig så tycker man inte det känns så konstigt.

Min syrra har varit ute ganska mycket, men hon har alltid rynkat på näsan när jag pratat om fuktspärr. Nu i maj när vi var på Mt McKinley använde hon det hela tiden, och tyckte att det var hur bra som helst.

Faktum är att det blir betydligt varmare i säcken med en fuktspärr. Vill man ha det riktigt varmt drar men åt den runt halsen, så stängs all varmluften inne. Om man istället låter den vara öppen kring halsen slipper en del av ångan ut där, och man blir inte lika fuktig. Å andra sidan blir det inte riktigt lika varmt. Fuktspärren skyddar också sovsäcken från smuts och de otrevliga kroppsdofter som brukar uppkomma efter en längre tid på vinterfjället. Har man en dyr och fin WM-säck vill man ju inte att den skall stinka fotsvett efter första turen.

Jag har sovit i fuktspärr i som mest tre veckor i rad, och några liggsår har jag aldrig fått. Det enda jag har tänkt på i den vägen är mina stackars fötter. Jag svettas mycket om fötterna, och när de inte ens får torka ordentligt på nätterna kan man ju bli lite orolig för dem. Några riktiga problem har jag dock alrig fått på grund av detta.

Är du nyfiken på fuktspärr så prova! Du får väl sälja plastpåsen igen om du inte står ut.

MVH

Peter Ask
 
Instammer!

OBS: Skrivet pa amerikanskt tangentbord = aao saknas

Jag haller helt och hallet med foregaende skrivare (och Lars Monsen). Fuktsparr ar ett klart plus aven om man som jag sover med betydligt mindre pa sig an vad Lars verkar gora (bara understall). Jag har provat bade med och utan fuktsparr pa ett flertal turer och helt klart ar att i langa loppet ar det helt overlagset med fuktsparr. Visst klarar man sig bra pa lite kortare turer utan fuktsparr, framfor allt om det inte ar allt for kallt, men aven da ar det ar battre med. Daremot tycker jag personligen att det kan var ganska obekvamt att sova med en prasslig "taltvavspase" a la The North Face's vapior barrier liner inne i sovsacken. Men som tur ar finns det bekvamare och tycker i alla fall jag battre koncept.

Det som jag sjalv anvander ar Stephensons Warmlite Tripple bag (anvandningsomrade fran +15 till -50), den enda sovsacken som jag kanner till med inbyggd fuktsparr. Som sovsack ar den sa annorlunda att jag inte orkar beskriva den, det ar battre att kolla upp den pa natet (www.warmlite.com) vid eventuellt intresse. Men jag kan i alla fall saga att det ar den basta sovsack som jag har haft.
 
Vilka material?

Tycker det verkar kul att prova fuktspärr i sovsäcken. Undrar vad ni använder för material och konstruktioner. Finns det att köpa färdiga fuktspärrpåsar eller är det bara att sy själv? En plastpåse funkar kanske men känns inte optimalt direkt. Tältväv nämnde någon..... Köper man tältväv av någon tälttillverkare och syr sig en påse och tätar sömmarna???

I hopp om hjälp!

/Andreas
 
Det ar bare och sok!

Tyckte att din fraga var intressant, det var ett tag sen jag kollade upp marknaden. Sa jag sokte pa Vapor Barrier Liner och fick en massa traffar. En prassel-pase som sag intressant ut var Western Mountaineerings Hot Sac VBL som kostar 65$. Andra marken som fanns pa natet var The North Face, Featherd Friends, bada finns i Sverige.

Sen kan det kanske vara lurigt att hitta nagon av produkterna i narmaste affar, men det gar ju alltid att bestalla. Sjalv kopte jag TNF's variant for 10 ar sen och den fungerade bra forutom det faktum att jag personligen tyckte det var ganska obekvamt. Da ar tyget som Stephenson anvander, ett borstat nylontyg takt av en polyuretanfilm (kanns ungefar som flanell), mycket bekvamare. Men tyvarr saljs inte hans produkter i Sverige, aven om det gar att postorderbestalla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
emkå Fuktbindande lager inuti tät lättviktsbivi Bo och sova 20
avslutmedlemskap0904 Invändig tät sovsäckspåse Bo och sova 53
Mikael_Uppsala Innersäck ökar kapaciteten? Bo och sova 13
andersmossing Innersäck / innerliner Bo och sova 22
AzP Omvänd fråga om dubbelsäck: hur uppskattar ni komforttemp på endast innersäck? Bo och sova 11
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
jmlove Vintertur med ny innersäck... på måndag bär det av! Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...