Compression utan att skada dunsovsäck?

Jag undrar om man kan använda ULTRA-SIL® COMPRESSION DRY SACKS till dyra dunsovsäck utan att det skadar dun som finns inuti?

Det pressas så hårt då.
 
Ju mer sovsäcken komprimeras ju mer slits dunet.

Den packsäck som följer med sovsäcken är vad tillverkaren anser vara en acceptabel relation mellan kompression och livslängd.

Jag har sett folk som komprimerar säcken till lite mer än hälften av original packsäckens storlek och som tycker det funkar. Har dock ingen aning om hur mycket fortare dessa säckar förlorar sitt loft.

Mitt förslag är att du hör av dig till tillverkaren.
 
Jag använder dessa kompressionssäckar till mina dunsovsäckar under tur, inte bara för att komprimera dem lite mer men även för att skydda dem från fukt. Kompressionsgraden kan du ju välja, dvs hur hårt du drar åt remmarna, men jag har inte märkt att detta påverkar loftet i mina säckar. Mellan turerna vädrar jag noggrannt ur säckarna och förvarar dem okomprimerade inomhus i sina förvaringssäckar.

Det finns ett inlägg i denna tråd som ref till en diskussion med WM som kan vara av intresse. Tolkar man detta så skulle en dunsäck med låg fyllnadsvikt (dvs större andel fjäder) kunna skadas mer vid komprimering än dunsäckar med högre dunkvalitet. Hur det är med hydrofobierat dun vs vanligt dun har jag ingen uppfattning om (alla mina säckar är i vanligt dun).
https://backpackinglight.com/forums/topic/37074/
 
Ja det är klokt att fråga tillverkaren. Jag har skickat frågan till roberts.pl
Vi får se vad de säger.

Deras svar:

Hello,

If you use it for a short time (i.eg. on a kayak trip from morning till evening), the sleeping bag will be OK.
But please remember to put only a dry sleeping bag (as dry as possible) into this compressing bag and air/dry the sleeping bag very often during the trip.

Andra frågan om hur hårt jag kan komprimera:

Just use it only if you really have to :)
I don’t know for sure how hard you can compress it - it’s not something really very “measurable”.
If you had our standard stuff bag for your sleeping bag then I think you could compress it max. (!) to the ½ of its volume, but 2/3 will be safer.

/J
 
Alla fjädrar även dunet har en fjäderpenna i mitten, andelen fjäder i blandning sätter nog gränsen för hur mycket du kan komprimera utan att bryta dem.
Brutna pennor brukar vara vassa och kan skada tyget. Sen blir det dunläckage.
Småhål brukar jag måla med klarlack.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 7
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
saigon Budgettält utan tveksamma ämnen? Bo och sova 2
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Matfarsan Varför tält utan golvmatta? Bo och sova 22
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
tvatillarton Resa till island - låg budget utan körkort! Bo och sova 12
Jackiie Hexamid utan ground sheet Bo och sova 0
Skogstoker Vinterövernattning utan tält/sovsäck med liten påverkan? Bo och sova 20
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
Pyle HB Staika utan innertällt? Bo och sova 1
Sindre Enkel duschlösning för torp m el men utan vatten Bo och sova 11
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
Zar Kan man leva utan GTabsiden? Bo och sova 19
greenjuice Sovsäck utan blixtlås Bo och sova 10
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
greenjuice UL: Lätta sovsäck utan blixtlås Bo och sova 20
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
jonaskarlsson Med eller utan kläder! Bo och sova 17
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.