Enkel duschlösning för torp m el men utan vatten

Hej

Jag har ett torpställe i Bergslagen med el, men utan indraget vatten eller brunn. Vatten fixas vid närliggande mack och 10/20 l dunkar.
Har bygd en friggebod, och tänker nu utvidga den med ett hygienrum där en dusch står högt på önskelistan.
Har försökt fråga i Sthlmsområdet och kolla på nätet efter enkla men bekväma duschlösningar som kan utnyttja elen på ett bra sätt.
Den modell som attraherar mig mest är Australiska Rainman där man själv genom handtaket skapar trycket, och där den är gedigen med rostfritt stål. Tyvärr är vattenuppvärmningsalternativ mycket enkla, anpassat ett utomhus camplife i Outback Australia.

Är det någon som vet om alternativa lösningar lika RainMan, men som har inbygda varmvattenelement och gärna termostat, så att man kan plugga in i ett eluttag, sticka i väg på skidtur och komma tillbaks till en dusch med lagom varmt vatten?

Hälsningar Sindre
 

Bilagor

  • RIMG1099.JPG
    RIMG1099.JPG
    7.8 KB · Visningar: 12,204
Möjlighet för lite mer detaljer..

Tack för svaret, Kurt. Som novis inom området - har du möjlighet att ytterligare konkretisera hur du tänker dig lösningen vha genomströmningsvärmare och pump. Har du exempel på märken och modeller, och tror du det blir något problem säkringsmässigt?

Hälsningar

Sindre
 
Ja det kan bli problem med säkring, om man skall värma mycket vatten på kort tid (det som strömmar genom värmaren), så krävs det hög effekt, så endel av dem kräver högre säkring.
 
Induktionsvärmare

En sådan kan monteras på ett rör, var du hittar sådana borde en VVS-firma kunna hjälpa till med, de jag hittade vid en snabb koll på nätet var för industri eller verkstadsbruk.
 
Om nu Rainman är bra med undantag av värmningen så borde det ju vara ett enkelt atlternativ att använda en vanlig vattenvärmare för hushållet. Alltså en sån som man gör tevatten eller liknande i.

De finns ju även i uppåt två liter och är billiga och så snabba som säkringen tillåter (typ två kW).

Då får man alltså hälla över vattnet när det är varmt och man ska duscha.

Annars kan man antaligen montera en vanlig varmvattenberedare på en sådan höjd (över huvudet ungefär) så att man sedan bara häller dunkarna i den och låter vattnet nå önskad temp och därefter duschar. Överblivet varmvatten håller då värmen ett tag eftersom beredaren är isolerad. Antar att man får tänka lite på torrkokning, även om beredaren säkert har skydd mot detta.
 
Här i Tyskland är byggvaruhusen överhopade med genomloppsvärmare i olika storlekar och effektklasser.
Att hitta en för 10A är inga bekymmer och den räcker säkert till den begränsade vattenmängd vi talar om.
Så kolla t ex Bauhaus, tror nog dom har.
Det du får göra är väl att skapa en loop igenom värmaren och så en blandare.
svårt om du har begränsad vattenmängd.
Enklast, kom jag just på är förståss någon typ av doppvärmare och termostat.
 
Di Sindre, är det helt, totalt uteslutet att kunna dra en slang, och ta vatten i närheten ?
Berätta hur långt det är till närmsat , granne,källa, bäck, eller sjö !
Det kan vara en bäck, eller sjö, man kan ju faktiskt dra sådana slangar väldigt långt utan problem.
Granngården har lämpliga sådana för ändamålet till vettiga priser.
 
Lösning a la Unna Alakas...

Där har de en låååång slang upp på fjället till något vattendrag som de tar vattnet till duschen och till dricksvatten från. Det fungerar på samma sätt som när man slangar bensin, men i större skala. Har du något vattendrag i närheten så kan du göra samma sak.

Ligger vattnedraget lägre än kåken kan du använda en vädur (sug på den du!).
Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vädurspump
 
Jag har en liknande tryckdusch på landet, att använda på vintern när vattnet fryser i ledningen. Vi hämtar vatten i sjön och värmer med en vanlig tekokare som föreslogs. Det funkar hyfsat, men är lite meckigt. Det stora problemet är att få temperaturen rätt eftersom man först värmer vattnet, blandar i kärlet med kallvatten till önskad temp, pumpar upp trycket och sen märker om det är lagom... Visar det sig att det är varmt eller kallt är det bara att tömma trycket och börja om. Det andra problemet är man man får ägna ganska mycket energi till att pumpa.

Jag köpte min på Erlandsson brygga, artikelnummer 04426:

http://www.bryggan.nu/ovrigt/regist08/allapdf/Sida 86.pdf

/Erik
 
Glömde o skriva det, det finns ju sedan lång tid värmekablar, som håller vattnet rinnande på vintern i slangar.
Det är inte gratis, men det går att få det att funka, om du nu kan dra en slang.

Classe i sjön har sånt bla.http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251681

Hur du sedan väljer pump,förvaring och uppvärmning av vattnet, där finns det olika alternativ, det verkar bara hänga på de dina ekonomiska möjligheterna....
 
Hej

Tack för alla era förslag, kommentarer och frågor.
Lite återkoppling och vidareutvecklad kravspecifiering :^).

Vem som definierar vad som är en bra (=bekväm) lösning
Medan svaren jag har mottagit uteslutande kommer från positiva och konstruktiva män, vill slutjuryn i mitt fall bestå av kvinnor i olika åldrar, och deras önskemål och preferanser, styrd av mina begränsade ekonomiska resurser. Lösningen ska kunna vara enkel att hantera för exempelvis en 14 årig tjej.

Induktionsvärmare (Anders R.)

Verkar kanske som en teknologisk state-of-the-art lösning som ännu inte har nått en produktdiversifiering som har nått mitt "enkla" behov? Tacksam om någon kan peka på möjliga produkter. Oavsett kan väl inte en sådan värmare besörga pumpning?

Säkringsproblematik (Kurt m fl)

Jag önskar av kostnadsskäl att undvika att gå från 16A till något mer krävande.

Vattenkokare + Rainman (Anders H.)
Just nu är det en lösning som attraherar mest. Har även kontaktad det australiensiska företaget som producerar Rainman om de har möjlighet att montera in "vattenkokarelement"
och en termostat så att uppvärmningen kan bli lika bekväm som "hemma". Dvs efter att ha fyllt i 10 l vatten så värms det upp och hålls på önskad temperatur, och är redo efter skidturen. Att pumpa manuellt med handkraft ser jag inte som något problem. Då behållaren är av rostfritt stål inbillar jag mig att ganske hög trck kan pumpas, så att tidsmomentet för pumpning är kort relativt till tiden tillgänglig för två-hands tvålning mm.

Varmvattenberedare (Anders H)

Denna föreslagna lösning kan vara möjlig, men förutsätter att det finns en beredare där man enkelt kan fylle på vatten på 2.10 m höjd, att det inte krävs permanent tryck,
och att man kan bestämma önskad ut-temperatur. Jag önskar inte en totalösning med blandare.

Vattentillgång + Vädurslösningen
Det finns ingen närliggande permanent vattenkälla.

Genomloppsvärmare + Pump
Som opraktiskt anlagd storstadsbo i brf-lght och ganska bekväm av mig vore jag tacksam för förslag till lämpliga paket av genomloppsvärmare, gärna en "tysk" lösning (Gunnar)

Hazelock tryckdusch
Den betraktar jag som en enklare och obekvämare modell av Rainman, med de nackdelarna att den förutsätter vattenkokarlösning för uppvärmning,
och att pumpning sannolikt måste ske oftare, och sannolikt ger begränsat tidsutrymme för bekväm tvåhandstvålning.

Vänligen

Sindre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mummis Barnslig enkel tält Bo och sova 19
Öhrnell Enkel-dubbelvävshybrider - finns de? Bo och sova 8
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
chinerunner Torp Bo och sova 76

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.