Varmt _och_ bekvämt underlag

Detta har mer med festivaler än friluftsliv att göra men jag litar mer på utsidans läsare än "de andra"...

På festivaler har jag senaste åren släpat med mig en 2*2*0,2m stor luftmadrass. Den är jättebekväm - på dagen. På nätterna är den fruktansvärt kall (min sovsäck går till -5°C).

Några förslag på hur man arrangerar en _bekväm_ sovställning när vikten inte är prioriterad, minst 120 cm bred, gärna 140-160.

Har funderat på att hitta tunt liggunderlagsmaterial (cellplast - någon som vet var kan man köpa sådan som metervara?) och lägga ovanpå men jag tror det kommer tendera att röra på sig om jag vrider på mig i sömnen. Dessutom är ytan på min luftmadrass förmodligen behagligare än cellplast.

Tack!
 
Detta har mer med festivaler än friluftsliv att göra men jag litar mer på utsidans läsare än "de andra"...

På festivaler har jag senaste åren släpat med mig en 2*2*0,2m stor luftmadrass. Den är jättebekväm - på dagen. På nätterna är den fruktansvärt kall (min sovsäck går till -5°C).

Några förslag på hur man arrangerar en _bekväm_ sovställning när vikten inte är prioriterad, minst 120 cm bred, gärna 140-160.

Har funderat på att hitta tunt liggunderlagsmaterial (cellplast - någon som vet var kan man köpa sådan som metervara?) och lägga ovanpå men jag tror det kommer tendera att röra på sig om jag vrider på mig i sömnen. Dessutom är ytan på min luftmadrass förmodligen behagligare än cellplast.

Tack!

Varför inte lägga "liggunderlagsmaterialet" under din luftmadrass?
 
Hva med å kjøpe to stykker Exped Downmat. De finnes i 57 cm bredde og 65 cm, og jeg mener å ha sett at det finnes utstyr for å kople dem sammen. Selv ville jeg vel bare ha ordnet dette selv med å lime på litt borrelåsbånd. Da kan du jo koble sammen tre stykker for å få det ekstra bredt.

Fordel, garantert varm om natta, uansett hvor kaldt underlaget er. Dessuten mindre vanskelig å håndtere da det er to enheter. Gir også bedre sikkerhet for punktering. Du kan også skaffe utstyr til Downmat som gjør den om til en stol. I tillegg kan denne også brukes utenom festivaler, på skog- og fjellturer. De nye typene inneholder innebygget luftpumpe.
 
På festivaler har jag senaste åren släpat med mig en 2*2*0,2m stor luftmadrass. Den är jättebekväm - på dagen. På nätterna är den fruktansvärt kall (min sovsäck går till -5°C).

Tack!

Problemet är att du har ett underlag som är alldeles för stort. Det är enormt mycket luft i den som skall värmas upp. Detta innebär att den stjäl värme ifrån dig när du ligger på det och du blir kall.
Du behöver ett mindre underlag!

Men visst hjälper det dig något om du lägger ett cellplastunderlag under din madrass. Åtminstone sommartid.

//Peter
 
Det kommer inte hjälpa att lägga något under madrassen. Oavsett extraunderlaget kommer luftmadrassen vara lika varm som den omrkringliggande luften. Isolerlagret måste vara ovanpå madrassen.
Liggunderlagen lär nog glida runt. Kanske skaffa ett lakan med resår och dra runt madrassen när liggunderlaget är på plats? Skönare att ligga på lakan än diverse gummi/plastmaterial. Eller så får du skaffa halkskydd till mattor och lägga mellan liggunderlaget och madrassen.
 
Varför inte vara lite kreativ och skaffa en stor bit cellplast, kanske sådan man har som isolering vid husbyggen. De är breda och kommer på rulle så man kan bestämma storlek själv. Sedan syr du ett stort fodral till det av någon stabil undersida och kanske en mjuk och varm fleece som översida. Sy eller limma fast kardborre i fodralet och luftmadrassen, eller kanske göre det enklare med ett par resårband som går att dra runt luftmadrassen som spänns åt lite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
lottizen Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla? Bo och sova 64
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
manke För varmt ??? Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
StyrmanKarlsson Bekvämt liggunderlag Bo och sova 13
Stuvarn Lätt men bekvämt liggunderlag! Bo och sova 13
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
Hagenblad Bekvämt liggunderlag Bo och sova 84
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
Ulltand2 Bra underlag/mark för pemanent tält? Bo och sova 18
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
85662 Stryktåligheten i uppblåsbara underlag? Bo och sova 3
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
melody Vilket underlag fungerar? Bo och sova 4
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
DIF-Larson sovsäck & underlag Bo och sova 2
nannes Extra underlag?? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.