Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg.

Jag är ute efter ett tält med hög takhöjd, minst 120cm. Det är tänkt att användas över och under trädgränsen 3 säsonger.
Det är till 2-pers + hund. Jag har i dag ett mycket rymligt Bergmans Helium Dome 3-pers. Men det är jättetungt(5,3kg). Men annars uppfyller det alla minakrav. Det är lätt att läsa direkta fakta om tält, såsom storlek och vikt. Det som är väldigt mycket svårare att bygga en uppfattning om är hur stormsäkert tältet är.
Jag hade bestämt mig för big agnes copper spur hv ul4. Det är ett väldigt stort tält som väger 2,58 kg vilket är helt okej. Men har egentligen ingen aning om vad som händer om det blåser upp till 20m/s.
Ett tält som då verkar både säkrare och lättare att resa(innertältet sitter ihop med yttertältet) är Expedit Orion 3 ul. Det väger 2,8 kilo. Lite mindre men känns stabilare.
Slutliga kanditate är Marmor Tingsten 3Ul.
Otroligt lätt (ca 1,8kg)samtidigt stort, men känns svårt att veta hur det beter sig i storm.

Mina krav, under 3kg, minst 120 i takhöjd, plats för två med hund(14kg) någorlunda stormsäkert.

Tälten jag väljer mellan är alltså:
big agnes copper spur hv ul4
Expedit Orion 3 ul
Marmor Tingsten 3Ul

Någon som har erfarenheter av de tälten? Eller rekommenderar något helt annat. Tacksam för all hjälp jag kan få i tältdjungeln.
 
Jag har ingen erfarenhet av något av tälten (fast jag har ett Exped Venus II, ganska likt Exped Orion). Vill dock framföra, att för egen del skulle jag för användning i fjällen aldrig välja ett tält som har innertält av mesh (kan bli väl dragigt o kallt) eller där innertältet sätts upp före yttertältet (är knöligt/omöjligt att sätta upp o riva i regn utan att innertältet blir blött). Så för min del skulle både Big Agnes och Marmot Tingsten falla bort, även fast jag antar att de klarar hårda vindar och generellt håller god kvalitet.
Dessutom: Jag tycker också att tält inte får vara för låga - men att ha 120 cm som minimimått verkar kanske lite väl mycket och begränsar ju valmöjligheterna ganska så ordentligt, samt blir ju vikten ganska hög om vindstabiliteten och utförandet i övrigt ska vara av "fjällkaraktär".

PS. Jag är medveten om att du är aktiv på forumet/aktiv utemänniska, så mina tankar är nog av mindre värde just för dig. Kunde dock inte låta bli att "skriva av mig" :)
 
Ja det är mycket mer bra grejor du säger. Jag håller med om att 120cm är väldigt högt. Det är min fru som vill ha ordentligt med rymd i tältet + att hennes liggunderlag är 10cm tjockt. Men skulle det vara 110-115 så kanske det också skulle gå bra. Och jag håller verkligen med om att det är väldigt mycket smidigare om innertältet och yttertältet sitter ihop. Så det lutar verkligen mest åt Exped Orion 3ul. Det tältet verkar knappt ha några nackdelar. Det är stort, verkar ganska stormsäkert och ganska lätt. Tycker du att ditt Venus två verkar ha bra kvalitet?
 
Det är fullt möjligt att sätta upp yttertältet först om man har ett orginal "footprint" att fästa bågarna på ( om det skulle regna). Litet bökigare är det - det kanske tar 5 minuter extra. Det betyder att du måste inte utesluta Big Agnes av skälet att innertältet blir blött om det regnar vid tältslagning!.
 
Ja det är mycket mer bra grejor du säger. Jag håller med om att 120cm är väldigt högt. Det är min fru som vill ha ordentligt med rymd i tältet + att hennes liggunderlag är 10cm tjockt. Men skulle det vara 110-115 så kanske det också skulle gå bra. Och jag håller verkligen med om att det är väldigt mycket smidigare om innertältet och yttertältet sitter ihop. Så det lutar verkligen mest åt Exped Orion 3ul. Det tältet verkar knappt ha några nackdelar. Det är stort, verkar ganska stormsäkert och ganska lätt. Tycker du att ditt Venus två verkar ha bra kvalitet?
Ja, jag anser att Exped Venus II UL är ett kvalitetstält. Och jag har läst inlägg på Utsidan som prisar Orion.
 
Jag har ett Big Agnes Copper Spur 4 (ej HV) och volymen är enorm för ett tält som bara väger 2,6 kg. Men för att få ner vikten så är såklart materialen tunna och höjden gör att vindfånget blir stort. Ska man tälta på kalfjället med risk för hårt väder skulle jag välja ett annat tält, ska man helgvandra i finväder så är det ett bra tält.
Har ingen användning för mitt längre så det är till salu.
 
Jag har ett Big Agnes Copper Spur 4 (ej HV) och volymen är enorm för ett tält som bara väger 2,6 kg. Men för att få ner vikten så är såklart materialen tunna och höjden gör att vindfånget blir stort. Ska man tälta på kalfjället med risk för hårt väder skulle jag välja ett annat tält, ska man helgvandra i finväder så är det ett bra tält.
Har ingen användning för mitt längre så det är till salu.

Vad är skillnaden på Big Agnes Copper Spur 4 (ej HV) ?
 
Big Agnes Copper Spur 4

Jag tror det är möjligheten att ställa upp dörrarna som tak med vandringsstavar, det är den enda skillnaden jag kan se på deras hemsida.

Det står också " NEW pre-bent span pole with 4-way high-volume hub design increases strength, stability, and shedding. " HV skulle kunna stå för "High Volume".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.