Under bar himmel & mygg - hur gör ni?

Hur gör ni när ni ska sova under bar himmel och vill undvika mygg? Det handlar om sambandet lättvikts-vandring, så att släpa med sig hela Ikea-myggnätet är det inte tal om. Givetvis kan man smeta in sig i MyggA, men jag tror inte det är nyttigt att ha det i hela ansiktet.
 
Vid pauser använder jag ibland snusnäsduk över ansiktet, med keps bildar den ett litet "tält" så man kan ta en tupplur utan att andas in myggen.

/M
 
jag brukar använda en mygghuva över en keps eller hatt. det funkar bra så länge nätet inte hamnar direkt mot skinnet för då kan en del av odjuren bita igenom. nyligen beställde jag 2 "A16 bug bivy" från usa, om du googlar på det ser du att det är en mygg nätskonstruktion med en glasfiberbåge. täcker hela överkroppen när man sover. små maskor som skyddar även mot knott och svadan.

edit: jag har inte använt a16 själv ännu men min tjej och en väns tjej använde dem nu i helgen och var nöjda. (jag fick en del bett trots huva och vännen som inte hade nåt nät alls klev upp 0630 på midsommardagen , sönderbiten hehe..
[Ändrat av jamo 2005-06-26 kl 10:05]
 
lilla_my; sa:
Hur gör ni när ni ska sova under bar himmel och vill undvika mygg? Det handlar om sambandet lättvikts-vandring, så att släpa med sig hela Ikea-myggnätet är det inte tal om. Givetvis kan man smeta in sig i MyggA, men jag tror inte det är nyttigt att ha det i hela ansiktet.

Jag köpte myggnät från www.pointnorth.co.uk och sydde en drygt 1 m hög "topp" med ett fäste längst upp så jag kan hänga den över ansiktet/överkroppen när jag sover. Den är tillräckligt stor så jag kan sitta under den och äta t.ex. Köksvågen visar 140 gram.

Mvh
Peter P.
 
Tack för svaren, men det är inte vad jag far efter.Jag har ett stor nät som går att ha över hela kroppen, men det är för stort att släpa på vandring och i synnerhet om det ska med bågar och sånt. En keps är för lite, inte tupplur utan nattsömn. Så... fler pigga förslag?
 
Lättaste alternativet är att du tar ett par bra strumpor på fötterna (ev kängor), sen kryper du ned med huvet före i säcken. Be en kompis dra till öppningen så blir det bra.

Nä, men allvarligt, ett nät av den storlek som föreslås (t ex 140 g) är nog ungefär det lättaste man kan tänka sig. Allt annat lär gå ut över sovkomforten rätt ordentligt. Kemiska vapen är ju rätt trista att ha på sig på natten, och dessutom lär det inte funka bra på morrontimmarna. Sen beror det väl på hur myggigt det är där du ska vandra... Om du ligger där det inte är björkskog utan snarare blåsigt kanske det går bra hur du än gör.
 
Myggjacka

Jag köpte en myggjacka i Kiruna förra året som jag är riktigt nöjd med. Den har en dragkedja vågrät över halsen så man kan Zippa av huvudet. den väger ingenting och du kan garanterat sova under bar himmel och undvika bett. Så har du vägarna förbi ÖB så sväng in och kolla.
 
lilla_my; sa:
Tack för svaren, men det är inte vad jag far efter.Jag har ett stor nät som går att ha över hela kroppen, men det är för stort att släpa på vandring och i synnerhet om det ska med bågar och sånt. En keps är för lite, inte tupplur utan nattsömn. Så... fler pigga förslag?

Ett stort nät? Bågar? För stort? Det där har jag svårt att få ihop. Men varför inte sy ett som passar dig? Här nedanför ser du mitt hopprullat och uppsatt/upphängt. För upphängning behövs bara ett snöre/rep, t.ex. från kängorna om du är väldigt UL-minded. Trädgren får naturen stå för.

packad1.jpg


dumstrut1.jpg


Uppsättningen är tagen på cirka 6000 cm höjd i de vilda södra delarna av Örebro. 3 meter långa människoätande dammråttor påstås härja i omgivningarna. :)

Peter
 
Jag köpte tunnt gardintyg på Jysk (det är som finmaskigt nät, vet inte vad det kallas, det var andrasortering, flammig färg, skitbilligt) och sydde en "påse" med resår i öppningen. Den trär jag över mig och sovsäcken uppifrån (resåren gör att den tätar bra mot sovsäcken).

Minns inte vad den väger, men inte är det mycket.
 
Keps

lilla_my; sa:
Tack för svaren, men det är inte vad jag far efter.Jag har ett stor nät som går att ha över hela kroppen, men det är för stort att släpa på vandring och i synnerhet om det ska med bågar och sånt. En keps är för lite, inte tupplur utan nattsömn. Så... fler pigga förslag?

En mössa med myggnät för ansiktet borde väl räcka om du har resten av kroppen i sovsäcken (all exponerad hud täckt). Rune Larsson hade tydligen en keps med ansiktsskydd med sig under nån flerdagars joggingtur genom södra Sverige en sommar. Det var f.ö den ENDA övernattningsutrustning han medförde...

Jag tror förresten att MyggA är ofarligt i ansiktet, däremot lär det väl inte hålla skyddet uppe hela natten.
 
Jag röstar också på nät, eventuellt näthatt. Att sova med myggmedel kan vara förödande hör ansiktets klena hy, särskilt om man har anlag för finnar...
Själv brukar jag bara elda lite så jag hinner somna in, och i sömnen så märker jag inte myggen, men då tillhär jag de lyckligt lottade som inte får kliande utslag av myggbett.
 
Re: Myggjacka

maka; sa:
Jag köpte en myggjacka i Kiruna förra året som jag är riktigt nöjd med. Den har en dragkedja vågrät över halsen så man kan Zippa av huvudet. den väger ingenting och du kan garanterat sova under bar himmel och undvika bett. Så har du vägarna förbi ÖB så sväng in och kolla.

Den finns även på ÖB i Skärholmen när jag var där igår den 10/7.Den har stråppar i ärm-slut och midjan, blixtlås i kragen så att man kan fälla ner huvan vid mat- eller drickapaus etc.Kollade tyvärr inte priset.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Mummis Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Stryc9 Enmansboende under vinterhalvåret? Bo och sova 23
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
mler Tält under 2 kg Bo och sova 37
kongratul Tillfällig bostad under jakt? Bo och sova 1
mo9jan Dunsoväck under 1kg Bo och sova 14
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.