Thermarest eller luftmadrass?

Hej på er,
Har börjat fundera på packningen inför helgens paddeltur, och hamnade plötsligt i valet och kvalet mellan luftmadrassen och thermaresten.
(Handlar alltså om en smal, ribbad lättviktsluftmadrass och inte den gummerade, tunga sorten)
Luftmadrassen är väl 1/3 av packvolymen jfrt med thermaresten, vilket skulle vara trevligt under framresan till kajakuthyraren, men generellt anses ju luftmadrasser vara kallare än liggunderlag. Är det något som kan tänkas påverka min komfort nämnvärt under en paddeltur i september?
 
Jag tror inte problemet borde vara så stort (värre på våren än på hösten), men det beror ju lite på var du ska också.
Ett alternativ vore möjligen att komplettera med nåt lite isolerande - bubbelplast eller om du har plats - tunnaste möjliga skumplastunderlag.

Tycker dock inte det bör behövas om du inte redan har en sovsäck som verkligen ligger på gränsen.
 
Thermaresten, det bengliga åbäket, kan snabbt göras hanterlig och LIM genom att köpa bäbisvarianten. Det innebär att du har full komfort ned t o m höfterna och det är egentligen tillräckligt. Är det kallt brukar jag kombinera med ett ridge-rest för att säkertsälla luftspalten mot backen även för ben och fötter....
 
Lite OT:

Hm, är det egentligen inte så att de som säger att Thermarest är bekväma, är asketer som inte provat t ex Exped Downmat?
(Har även provat lättviktsluftmadrass (utan dun) och det funkar rätt bra på sommaren, till låg vikt och packvolym.)
 
Lite OT:

Hm, är det egentligen inte så att de som säger att Thermarest är bekväma, är asketer som inte provat t ex Exped Downmat?
(Har även provat lättviktsluftmadrass (utan dun) och det funkar rätt bra på sommaren, till låg vikt och packvolym.)

Håller fullständigt med om ovanstående.
Har dock inte haft möjlighet att prova Downmat.
En oisolerad luftmadrass är även den mycket bekväm, men kanske inte att rekommendera i September. Då skulle jag nog hellre välja min Thermarest trots allt.
 
Jag tror inte problemet borde vara så stort ... men det beror ju lite på var du ska också.
Sthlms skärgård, bo i rejält tält.
Ett alternativ vore möjligen att komplettera med nåt lite isolerande - bubbelplast eller om du har plats - tunnaste möjliga skumplastunderlag..

Plats i kajaken har jag nog - handlade mest om att utresan skulle bli så smidig som möjlig.
Däremot har jag nog inget lämpligt att förstärka med hemma. Måste ju vara rätt litet om luftmadrass + förstärkning fortfarande skall vara mindre än det beprövade thermarestet.

Tycker dock inte det bör behövas om du inte redan har en sovsäck som verkligen ligger på gränsen.
Det är ju svårt att veta. Den har hittills alltid varit OK för de tidiga höstturerna.
 
Jo, det kanske är svårt att säga att man blev klokare av mina funderingar...:)
Men lite generellt tycker jag väl inte att det borde vara ett problem så pass tidigt efter sommaren.
Fast nu använder jag ju Downmat, så man kanske snabbt ändrar sina referenser och glömmer hur det var förr. Nån kanske har färskare referenser.
 
Jag har haft en Thermarest "nånting" på 28 mm och har nu en Downmat 7 som ju är 7 cm tjock. Jag tycker att den här är märkbart varmare om ryggen, på gränsen för varm nu i somras. Plus även för liten packvolym och att den är så skön. Minus för att den inte är enkel att rulla ut som ett cellgummiunderlag - så skönt att lägga sig ner utomhus vid raster...

Kollar man på Expeds hemsida exped.com så står det förresten Min Temp = -24 grader C.
 
Jo, det ska jag villigt erkänna att om man vill sitta bekvämt utanför tältet så är det nåt annat underlag som gäller ifall man har Downmat till natten. Att fylla och tömma en downmat tar sin lilla tid också, men med bättre sömn har man nog egentligen den tiden tillgodo - även om det ibland vore skönt att bara kunna törna in med ett absolut minimum av förberedelser.
 
Jag köpte två enkla, billiga lättvikts-luftmadrasser på ICA (inget dun där inte) förra året som fick hänga med på kajakturer i Stockholms skärgård. Varken jag, eller min mer frusna flickvän, frös ens i mitten av September en ovanligt blåsig och kall helg (25m/s på natten) . Så jag tror inte det ska vara några problem med din luftmadrass nu i September. Skulle det krisa kan man ju alltid lägga någon tröja eller jacka eller vad man har under kroppen.

Men det var så skönt för ryggen med denna typ av luftmadrass att jag sen dess införskaffat en Downmat 7. Fördelarna är att den är något skönare, mycket enklare att pumpa (10 påsar mot gud vet hur många pumptag på en handpump), varmare och jag tror nog den är lite lättare och mindre med. Enda nackdelen är väl priset, men det var det värt.

Min gamla Thermarest, en tjockare variant, har därför blivit förpassad och kommer väl att avyttras på någon bytesmarknad.

Ett sittunderlag får duga utanför tältet. Funkar på fikarasterna med och är löjligt lätt att få ned i lastluckorna :)

Vi ska upp till Gräsö och paddla i helgen. Kanske ses där?
 
Pga de avskräckande små luckorna så blev det luftmadrass till slut, en everest x-lite compact air. Eller som det skulle visa sig, en uppblåsbar, lätt vadderad rutschkana.
I skärgården kan ju som bekant valet av tältplats vara lite begränsat, så första natten fick vi ta en med lite slagsida. Det såg ju inte så märkvärdigt ut, utan såg bara till att orientera huvudet i rätt riktning.
Men den kombinationen av madrass och sovsäck var fullständigt omöjlig, bara rörelserna medan jag snörpte åt huvan gjorde att jag hasade 20 cm nedåt.
I ren desperation, och för att inte spräcka tältgaveln provade jag att stoppa luftmadrassen inuti sovsäcken istället. Detta löste halkproblemet, men gjorde det svårt att hålla värmen inne i sovsäcken.
Nästa natt gick bättre, då hittade vi en plattare plätt - men väl hemma igen så kletade jag frikostigt med halkhindrande liquisole på luftmadrassen redan innan den åkte in i förrådet igen!
Man undrar ju hur produktspecifieringen och utprovningen har gått till egentligen när en sån här produkt släpps på marknaden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediumviktsvandraren Hur reparera min Thermarest Uberlite? Bo och sova 9
Joakim.e Pump Thermarest Neoair Bo och sova 0
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
Nennaa Thermarest Neoair men vilket typ ? Bo och sova 13
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
Göran_ Konfortskillnad på thermarest och traditionellt liggunderlag Bo och sova 6
Helosun R-värde på thermarest (originalet..) Bo och sova 6
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Ringnes Rep.kitt till Thermarest Bo och sova 10
PepsAdventures Hitta pyspunka på Thermarest...!? Bo och sova 8
Vandringshyveln Thermarest - ProLite Plus?? Bo och sova 2
LinneaEj Thermarest - 40th anniversery edition Bo och sova 6
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
Henkes Thermarest Luxury Cots Bo och sova 9
Glännman Exped vs Thermarest Bo och sova 13
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Christoffer Hedman Kvinnoanpassade sovsäckar/thermarest Bo och sova 7
fremag Dubbelvikt thermarest?? Bo och sova 1
Jote Vika Thermarest liggunderlag Bo och sova 5
graesen thermarest vs helsport Bo och sova 0
danne_doppsko Thermarest Trail Lite på vintern? Bo och sova 24
Fif Thermarest på vintern Bo och sova 11
danielnorgren Trasigt Thermarest Bo och sova 1
erik_vandrare hur vädra ut eventuell fukt i thermarest? Bo och sova 9
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
greenjuice Kombinera thermarest & vanligt liggunderlag Bo och sova 1
snokke Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft? Bo och sova 5
Inköp av Thermarest Bo och sova 16
jmlove Thermarest läcker Bo och sova 1
jamo Modifiera ett Thermarest? Bo och sova 8
ulrikami Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt? Bo och sova 26
Robert D Thermarest liggunderlag ? Bo och sova 16
salgo60 Thermarest Ultimate 25 Bo och sova 0
BengtC Halkigt Thermarest Bo och sova 9
mblund vaude liggunderlag vs thermarest? Bo och sova 0
graylingman Thermarest för vinterbruk?? Bo och sova 5
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
Thermarest Bo och sova 1
thermarest på vintern Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.