Thermarest eller luftmadrass?

Nu har jag fått en läcka i min Downmat 7 för övrigt. Inte så skönt att sova med kall mark, kottar och rötter i ryggen :) Jaja, frågan är bara om man kan/ska söka läckan ståendes i duschen med tanke på duninnehållet. Jag kan inte komma på annat sätt att hitta hålet än med vatten eller tvållösning. Idéer?
 
Jepp, jag söker just nu men hittar inte mycket. Tydligen hade några trubbel med ventilerna på tidiga modeller (2005 eller så). Jag har fått en läcka nånstans för den var helt tät under tidigare 13 nätter i juli-september. Jag vill minnas att man skulle välja SynMat för fuktiga miljöer och DownMat för torrare förhållanden.

Det låter inte som nån höjdare... Kolla med Exped parallellt med denna tråd också - de borde ju ha nån kommentar.
 
Alltså, det var ju just det där med nedblötandet jag menar. Jag måste ju blöta ner det ordentligt för jag har ingen aning om var det läcker. Om Exped tyckte att det är 1000% tätt så borde det ju spela noll roll om man använder det i tropikerna eller här. De kanske bara menar att uteluften man pumpar upp underlaget kan vara så fuktig så att dunet kan bli fuktigt.

Jag ska nog testa ventilerna ikväll och senare hela underlaget beroende på vad Exped skriver

Om liggunderlaget suger in vatten har du nog blåst upp det för dåligt. ;)

Men man kan ju vara lite försiktig i själva nedblötandet om man vill.
 
Om Exped tyckte att det är 1000% tätt så borde det ju spela noll roll om man använder det i tropikerna eller här.

Dels handlar det väl om luften man blåser in, dels om att ett underlag som är komprimerat faktiskt suger i sig saker och ting och alltså inte bör hanteras i blöta miljöer.

Men i en situation där man har fyllt underlaget med luft därefter blött ner det på ytan och slutligen torkat det medan det har varit fyllt så är det väl fysiskt omöjligt att få in vatten i det?
 
Jo, så är det ju såklart. Jag är bara lite orolig för vad underlaget tycker om en rejäl rotblöta på utsidan. Jag tänkte inte fylla det med vatten ;)

Dels handlar det väl om luften man blåser in, dels om att ett underlag som är komprimerat faktiskt suger i sig saker och ting och alltså inte bör hanteras i blöta miljöer.

Men i en situation där man har fyllt underlaget med luft därefter blött ner det på ytan och slutligen torkat det medan det har varit fyllt så är det väl fysiskt omöjligt att få in vatten i det?
 
Själv använder jag en smal, ribbad lättviktsluftmadrass,vår sommar höst,har även en nyare thermarest men jag ligger bättre på sma lättviktsluftmadrassen,lite hal dock
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediumviktsvandraren Hur reparera min Thermarest Uberlite? Bo och sova 9
Joakim.e Pump Thermarest Neoair Bo och sova 0
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
Nennaa Thermarest Neoair men vilket typ ? Bo och sova 13
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
Göran_ Konfortskillnad på thermarest och traditionellt liggunderlag Bo och sova 6
Helosun R-värde på thermarest (originalet..) Bo och sova 6
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Ringnes Rep.kitt till Thermarest Bo och sova 10
PepsAdventures Hitta pyspunka på Thermarest...!? Bo och sova 8
Vandringshyveln Thermarest - ProLite Plus?? Bo och sova 2
LinneaEj Thermarest - 40th anniversery edition Bo och sova 6
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
Henkes Thermarest Luxury Cots Bo och sova 9
Glännman Exped vs Thermarest Bo och sova 13
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Christoffer Hedman Kvinnoanpassade sovsäckar/thermarest Bo och sova 7
fremag Dubbelvikt thermarest?? Bo och sova 1
Jote Vika Thermarest liggunderlag Bo och sova 5
graesen thermarest vs helsport Bo och sova 0
danne_doppsko Thermarest Trail Lite på vintern? Bo och sova 24
Fif Thermarest på vintern Bo och sova 11
danielnorgren Trasigt Thermarest Bo och sova 1
erik_vandrare hur vädra ut eventuell fukt i thermarest? Bo och sova 9
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
greenjuice Kombinera thermarest & vanligt liggunderlag Bo och sova 1
snokke Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft? Bo och sova 5
Inköp av Thermarest Bo och sova 16
jmlove Thermarest läcker Bo och sova 1
jamo Modifiera ett Thermarest? Bo och sova 8
ulrikami Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt? Bo och sova 26
Robert D Thermarest liggunderlag ? Bo och sova 16
salgo60 Thermarest Ultimate 25 Bo och sova 0
BengtC Halkigt Thermarest Bo och sova 9
mblund vaude liggunderlag vs thermarest? Bo och sova 0
graylingman Thermarest för vinterbruk?? Bo och sova 5
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
Thermarest Bo och sova 1
thermarest på vintern Bo och sova 5
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.