Thermarest eller luftmadrass?

Nu har jag fått en läcka i min Downmat 7 för övrigt. Inte så skönt att sova med kall mark, kottar och rötter i ryggen :) Jaja, frågan är bara om man kan/ska söka läckan ståendes i duschen med tanke på duninnehållet. Jag kan inte komma på annat sätt att hitta hålet än med vatten eller tvållösning. Idéer?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jepp, jag söker just nu men hittar inte mycket. Tydligen hade några trubbel med ventilerna på tidiga modeller (2005 eller så). Jag har fått en läcka nånstans för den var helt tät under tidigare 13 nätter i juli-september. Jag vill minnas att man skulle välja SynMat för fuktiga miljöer och DownMat för torrare förhållanden.

Det låter inte som nån höjdare... Kolla med Exped parallellt med denna tråd också - de borde ju ha nån kommentar.

Alltså, det var ju just det där med nedblötandet jag menar. Jag måste ju blöta ner det ordentligt för jag har ingen aning om var det läcker. Om Exped tyckte att det är 1000% tätt så borde det ju spela noll roll om man använder det i tropikerna eller här. De kanske bara menar att uteluften man pumpar upp underlaget kan vara så fuktig så att dunet kan bli fuktigt.

Jag ska nog testa ventilerna ikväll och senare hela underlaget beroende på vad Exped skriver

Om liggunderlaget suger in vatten har du nog blåst upp det för dåligt. ;)

Men man kan ju vara lite försiktig i själva nedblötandet om man vill.

Om Exped tyckte att det är 1000% tätt så borde det ju spela noll roll om man använder det i tropikerna eller här.

Dels handlar det väl om luften man blåser in, dels om att ett underlag som är komprimerat faktiskt suger i sig saker och ting och alltså inte bör hanteras i blöta miljöer.

Men i en situation där man har fyllt underlaget med luft därefter blött ner det på ytan och slutligen torkat det medan det har varit fyllt så är det väl fysiskt omöjligt att få in vatten i det?

Jo, så är det ju såklart. Jag är bara lite orolig för vad underlaget tycker om en rejäl rotblöta på utsidan. Jag tänkte inte fylla det med vatten ;)

Dels handlar det väl om luften man blåser in, dels om att ett underlag som är komprimerat faktiskt suger i sig saker och ting och alltså inte bör hanteras i blöta miljöer.

Men i en situation där man har fyllt underlaget med luft därefter blött ner det på ytan och slutligen torkat det medan det har varit fyllt så är det väl fysiskt omöjligt att få in vatten i det?

Själv använder jag en smal, ribbad lättviktsluftmadrass,vår sommar höst,har även en nyare thermarest men jag ligger bättre på sma lättviktsluftmadrassen,lite hal dock

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips