hur vädra ut eventuell fukt i thermarest?

Hej!
Kom hem från fjällen för ett par veckor sen. Där var jag tvungen att själv blåsa i luft (med munnen) till mitt thermarest liggunderlag, för att få rätt spänst på underlaget.

Det finns säkert en liknande tråd om detta, men i alla fall:

Hur kan jag lufta ur underlaget och få det torrt?

Jag trivs kanon med det, och vill kunna ha det år efter år..

mvh / erik
 
Så här gör jag

Hej!

Under den första (och andra) dagen efter hemkomst så kan man tömma madrassen (rulla) och låta den åter självfyllas. Detta upprepas några gånger med ett par tre timmar emellan. Fukten vädras så ut succesivt.

Sedan får den ligga med öppen ventil.

/Örjan :-D
 
Lägg den i solen

Lägg ligunderlaget i solen. När den blivit varm så töm och fyll den några gånger. Låt den gärna ligga i solen mellan tömningarna så att luften innuti blir riktigt var och absorberar fukten.
 
Dryga femton år med Therma-Rest

Jag har vilat på Therma-Rest sedan slutet av åttiotalet. Jag är väldigt nöjd med komforten både på det tunna light som jag haft längst och det normal tjocka som jag haft ett par år kortare tid.

Snappt fann jag att de var självuppblåsande i just den meningen att man får blåsa upp dem lite själv också.

Har jag haft nå't problem med fukt i madrassen p.g.a. detta förfaringssätt? Svaret blir obetingat Nej.

Hur sköter jag liggunderlagen mellan turerna? Jag hänger dem med öppen ventil över en stång i en mörk skrubb tills nästa gång de ska användas.
 
Re: Re: Dryga femton år med Therma-Rest

nermander; sa:
Hur vet du det? Hur har du kollat att det inte är en massa mögel inuti madrassen?
Jag tycker att han (eller jag) borde ha märkt det på något sätt efter mer än 15 år... :)
F.ö. så borde Cascade Designs också ha märkt av sådana problem...
Om man förvarar den torrt och med öppen ventil är det inga problem.

Vad gäller ursprungsfrågan så tycker jag att FAQ:n på hemsidan räcker långt.
http://www.thermarest.com/faqs.aspx
 
tack för era tips

Hej alla glada!
tack för era svar. Jag har rullat ihop och rullat ut och låtit det självfyllas ett par gånger nu, så det får räcka. Nästa gång skall jag, direkt vid hemkomst, ta itu med att få ut fukten. Att lägga det i solen, det lät som både en kul idé och kan säkert fungera:) /erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.