Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft?

Tjena hej

Har alldeles precis införskaffat mitt första Thermarest. =]

Har testat att lägga ut det och rulla ihop det några gånger nu och känner mig inte riktigt nöjd.
Det där med självuppblåsbar tycker jag inte fungerar bra... jag måste blåsa in ca 4 ordentliga andetag i det för att det skall få önskad "hårdhet" i sig.

Efersom det är mitt första "självuppblåsbara" liggnderlag vet jag inte riktigt vad man skall förvänta sig.

Är det normal att man ska behöva blåsa in så mycket luft eller är det det någt fel och jag skall reklamera produkten?
 
jag hade både ett PL4 och ett större liggunderlag modell äldre, jag behöver blåsa in luft i båda modellerna, jag tror att det är rätt normalt att man behöver göra det.
 
snokke; sa:
Tjena hej

Har alldeles precis införskaffat mitt första Thermarest. =]

Har testat att lägga ut det och rulla ihop det några gånger nu och känner mig inte riktigt nöjd.
Det där med självuppblåsbar tycker jag inte fungerar bra... jag måste blåsa in ca 4 ordentliga andetag i det för att det skall få önskad "hårdhet" i sig.

Efersom det är mitt första "självuppblåsbara" liggnderlag vet jag inte riktigt vad man skall förvänta sig.

Är det normal att man ska behöva blåsa in så mycket luft eller är det det någt fel och jag skall reklamera produkten?
¨
de första gångerna kommer du definitivt att behöva hjälpa till att blåsa upp det. eftersom det självuppblåsande matrialet (typ skumgummi) har varit hårt packat och därmed förlorat lite av sin spänst.
blås upp det låt det ligga någon timme eller två packa ner det och upprepa proceduren ett par gånger så skall du se att det går bättre efter ett par gånger när "skumgummit" får tillbaka sin spänst.

Beroende på hur du gillar att ha madrassen (hårdhet) så kommer du behöva blåsa upp det allra sista med ett andetag eller två. personligen behöver jag oftast ett.

förvara gärna den med "uppblåst" dvs så uppblåst som den själv vill vara. så har den mer spänst när du sedan kommer ut.

och håll den undan från gnistor annars kan det bli kallt *ler*

lycka till ;-)
[Ändrat av hobbes 2005-02-26 kl 11:25]
 
Z-tricket!

Outside tipsade för några år sedan om något de kallade "Z-tricket";

Pröva med att låta det blåsa upp sig själv så mycket det kan, varefter Du stänger ventilen. Sedan viker Du liggunderlaget i ett "Z" eller ett liggande "M" och sätter Dig på det en stund. Då tvingar Du ut skumgummit inuti. Därefter viker Du ut liggunderlaget och öppnar ventilen igen, och då suger det åt sig mer luft, utan att Du behövt blåsa in fukt!

Min erfarenhet är att det här räcker ofta i varm väderlek, men när det är kallt och liggunderlaget legat ihoprullat en hel dag, så måste man i allafall blåsa in lite luft. Skall det isolera ordentligt mot markkylan måste det ju vara ordentligt uppblåst.
 
thermarest

snokke; sa:
Tjena hej

Har alldeles precis införskaffat mitt första Thermarest. =]

Har testat att lägga ut det och rulla ihop det några gånger nu och känner mig inte riktigt nöjd.
Det där med självuppblåsbar tycker jag inte fungerar bra... jag måste blåsa in ca 4 ordentliga andetag i det för att det skall få önskad "hårdhet" i sig.

Efersom det är mitt första "självuppblåsbara" liggnderlag vet jag inte riktigt vad man skall förvänta sig.

Är det normal att man ska behöva blåsa in så mycket luft eller är det det någt fel och jag skall reklamera produkten?

det är normalt att man får blåsa upp det lite för att få önskad hårdhet.som skrevs tidigare kan man vika det som ett Z men låt ventilen vara öppen,pressa ut luften och låt den ligga ett tag så brukar den dra in lite mera.de är sämre än äldre thermarest iom att det är mindre skumgummi i.blås inte upp den för hårt bara för på dom första prolite modellerna släppte limningen och det blev bulor som bara växte och växte.det är inte kul att ligga och höra hur det släpper och veta att snart ligger jag på marken.det är svårt att sova på en boll.


peter
edit:stavfel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediumviktsvandraren Hur reparera min Thermarest Uberlite? Bo och sova 9
Joakim.e Pump Thermarest Neoair Bo och sova 0
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
Nennaa Thermarest Neoair men vilket typ ? Bo och sova 13
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
Göran_ Konfortskillnad på thermarest och traditionellt liggunderlag Bo och sova 6
Helosun R-värde på thermarest (originalet..) Bo och sova 6
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Ringnes Rep.kitt till Thermarest Bo och sova 10
PepsAdventures Hitta pyspunka på Thermarest...!? Bo och sova 8
Vandringshyveln Thermarest - ProLite Plus?? Bo och sova 2
LinneaEj Thermarest - 40th anniversery edition Bo och sova 6
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
Henkes Thermarest Luxury Cots Bo och sova 9
Glännman Exped vs Thermarest Bo och sova 13
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Christoffer Hedman Kvinnoanpassade sovsäckar/thermarest Bo och sova 7
fremag Dubbelvikt thermarest?? Bo och sova 1
Jote Vika Thermarest liggunderlag Bo och sova 5
dabac Thermarest eller luftmadrass? Bo och sova 21
graesen thermarest vs helsport Bo och sova 0
danne_doppsko Thermarest Trail Lite på vintern? Bo och sova 24
Fif Thermarest på vintern Bo och sova 11
danielnorgren Trasigt Thermarest Bo och sova 1
erik_vandrare hur vädra ut eventuell fukt i thermarest? Bo och sova 9
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
greenjuice Kombinera thermarest & vanligt liggunderlag Bo och sova 1
Inköp av Thermarest Bo och sova 16
jmlove Thermarest läcker Bo och sova 1
jamo Modifiera ett Thermarest? Bo och sova 8
ulrikami Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt? Bo och sova 26
Robert D Thermarest liggunderlag ? Bo och sova 16
salgo60 Thermarest Ultimate 25 Bo och sova 0
BengtC Halkigt Thermarest Bo och sova 9
mblund vaude liggunderlag vs thermarest? Bo och sova 0
graylingman Thermarest för vinterbruk?? Bo och sova 5
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
Thermarest Bo och sova 1
thermarest på vintern Bo och sova 5
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
honkydory The Free Spirit tält och TFS Enran Pro? Bo och sova 8
Hookahey Halti Laavu Pro Bo och sova 0
LoGiken Tält: Visent Pro Trekker/ Vargen 2p Bo och sova 2
Gun-valld Halti Pata Pro laavu Bo och sova 0
YoruTen Ultra pro #40 Bo och sova 0
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.