Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft?

Tjena hej

Har alldeles precis införskaffat mitt första Thermarest. =]

Har testat att lägga ut det och rulla ihop det några gånger nu och känner mig inte riktigt nöjd.
Det där med självuppblåsbar tycker jag inte fungerar bra... jag måste blåsa in ca 4 ordentliga andetag i det för att det skall få önskad "hårdhet" i sig.

Efersom det är mitt första "självuppblåsbara" liggnderlag vet jag inte riktigt vad man skall förvänta sig.

Är det normal att man ska behöva blåsa in så mycket luft eller är det det någt fel och jag skall reklamera produkten?

jag hade både ett PL4 och ett större liggunderlag modell äldre, jag behöver blåsa in luft i båda modellerna, jag tror att det är rätt normalt att man behöver göra det.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
snokke; sa:
Tjena hej

Har testat att lägga ut det och rulla ihop det några gånger nu och känner mig inte riktigt nöjd.
Det där med självuppblåsbar tycker jag inte fungerar bra... jag måste blåsa in ca 4 ordentliga andetag i det för att det skall få önskad "hårdhet" i sig.

Efersom det är mitt första "självuppblåsbara" liggnderlag vet jag inte riktigt vad man skall förvänta sig.

Är det normal att man ska behöva blåsa in så mycket luft eller är det det någt fel och jag skall reklamera produkten?
¨
de första gångerna kommer du definitivt att behöva hjälpa till att blåsa upp det. eftersom det självuppblåsande matrialet (typ skumgummi) har varit hårt packat och därmed förlorat lite av sin spänst.
blås upp det låt det ligga någon timme eller två packa ner det och upprepa proceduren ett par gånger så skall du se att det går bättre efter ett par gånger när "skumgummit" får tillbaka sin spänst.

Beroende på hur du gillar att ha madrassen (hårdhet) så kommer du behöva blåsa upp det allra sista med ett andetag eller två. personligen behöver jag oftast ett.

förvara gärna den med "uppblåst" dvs så uppblåst som den själv vill vara. så har den mer spänst när du sedan kommer ut.

och håll den undan från gnistor annars kan det bli kallt *ler*

lycka till ;-)
[Ändrat av hobbes 2005-02-26 kl 11:25]

Z-tricket!

Outside tipsade för några år sedan om något de kallade "Z-tricket";

Pröva med att låta det blåsa upp sig själv så mycket det kan, varefter Du stänger ventilen. Sedan viker Du liggunderlaget i ett "Z" eller ett liggande "M" och sätter Dig på det en stund. Då tvingar Du ut skumgummit inuti. Därefter viker Du ut liggunderlaget och öppnar ventilen igen, och då suger det åt sig mer luft, utan att Du behövt blåsa in fukt!

Min erfarenhet är att det här räcker ofta i varm väderlek, men när det är kallt och liggunderlaget legat ihoprullat en hel dag, så måste man i allafall blåsa in lite luft. Skall det isolera ordentligt mot markkylan måste det ju vara ordentligt uppblåst.

thermarest

snokke; sa:
Tjena hej

det är normalt att man får blåsa upp det lite för att få önskad hårdhet.som skrevs tidigare kan man vika det som ett Z men låt ventilen vara öppen,pressa ut luften och låt den ligga ett tag så brukar den dra in lite mera.de är sämre än äldre thermarest iom att det är mindre skumgummi i.blås inte upp den för hårt bara för på dom första prolite modellerna släppte limningen och det blev bulor som bara växte och växte.det är inte kul att ligga och höra hur det släpper och veta att snart ligger jag på marken.det är svårt att sova på en boll.

peter
edit:stavfel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips