Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft?

Tjena hej

Har alldeles precis införskaffat mitt första Thermarest. =]

Har testat att lägga ut det och rulla ihop det några gånger nu och känner mig inte riktigt nöjd.
Det där med självuppblåsbar tycker jag inte fungerar bra... jag måste blåsa in ca 4 ordentliga andetag i det för att det skall få önskad "hårdhet" i sig.

Efersom det är mitt första "självuppblåsbara" liggnderlag vet jag inte riktigt vad man skall förvänta sig.

Är det normal att man ska behöva blåsa in så mycket luft eller är det det någt fel och jag skall reklamera produkten?
 
jag hade både ett PL4 och ett större liggunderlag modell äldre, jag behöver blåsa in luft i båda modellerna, jag tror att det är rätt normalt att man behöver göra det.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
snokke; sa:
Tjena hej

Har alldeles precis införskaffat mitt första Thermarest. =]

Har testat att lägga ut det och rulla ihop det några gånger nu och känner mig inte riktigt nöjd.
Det där med självuppblåsbar tycker jag inte fungerar bra... jag måste blåsa in ca 4 ordentliga andetag i det för att det skall få önskad "hårdhet" i sig.

Efersom det är mitt första "självuppblåsbara" liggnderlag vet jag inte riktigt vad man skall förvänta sig.

Är det normal att man ska behöva blåsa in så mycket luft eller är det det någt fel och jag skall reklamera produkten?
¨
de första gångerna kommer du definitivt att behöva hjälpa till att blåsa upp det. eftersom det självuppblåsande matrialet (typ skumgummi) har varit hårt packat och därmed förlorat lite av sin spänst.
blås upp det låt det ligga någon timme eller två packa ner det och upprepa proceduren ett par gånger så skall du se att det går bättre efter ett par gånger när "skumgummit" får tillbaka sin spänst.

Beroende på hur du gillar att ha madrassen (hårdhet) så kommer du behöva blåsa upp det allra sista med ett andetag eller två. personligen behöver jag oftast ett.

förvara gärna den med "uppblåst" dvs så uppblåst som den själv vill vara. så har den mer spänst när du sedan kommer ut.

och håll den undan från gnistor annars kan det bli kallt *ler*

lycka till ;-)
[Ändrat av hobbes 2005-02-26 kl 11:25]
 
Z-tricket!

Outside tipsade för några år sedan om något de kallade "Z-tricket";

Pröva med att låta det blåsa upp sig själv så mycket det kan, varefter Du stänger ventilen. Sedan viker Du liggunderlaget i ett "Z" eller ett liggande "M" och sätter Dig på det en stund. Då tvingar Du ut skumgummit inuti. Därefter viker Du ut liggunderlaget och öppnar ventilen igen, och då suger det åt sig mer luft, utan att Du behövt blåsa in fukt!

Min erfarenhet är att det här räcker ofta i varm väderlek, men när det är kallt och liggunderlaget legat ihoprullat en hel dag, så måste man i allafall blåsa in lite luft. Skall det isolera ordentligt mot markkylan måste det ju vara ordentligt uppblåst.
 
thermarest

snokke; sa:
Tjena hej

Har alldeles precis införskaffat mitt första Thermarest. =]

Har testat att lägga ut det och rulla ihop det några gånger nu och känner mig inte riktigt nöjd.
Det där med självuppblåsbar tycker jag inte fungerar bra... jag måste blåsa in ca 4 ordentliga andetag i det för att det skall få önskad "hårdhet" i sig.

Efersom det är mitt första "självuppblåsbara" liggnderlag vet jag inte riktigt vad man skall förvänta sig.

Är det normal att man ska behöva blåsa in så mycket luft eller är det det någt fel och jag skall reklamera produkten?

det är normalt att man får blåsa upp det lite för att få önskad hårdhet.som skrevs tidigare kan man vika det som ett Z men låt ventilen vara öppen,pressa ut luften och låt den ligga ett tag så brukar den dra in lite mera.de är sämre än äldre thermarest iom att det är mindre skumgummi i.blås inte upp den för hårt bara för på dom första prolite modellerna släppte limningen och det blev bulor som bara växte och växte.det är inte kul att ligga och höra hur det släpper och veta att snart ligger jag på marken.det är svårt att sova på en boll.


peter
edit:stavfel
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.