Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat?

Jag har fått många goda råd av er i min tråd "första utrustningen" men nu skapar jag en tråd för specifika saker då det blir lättare att hålla isär allt. I alla fall för mig som är autistisk så blir det lite lättare ;-)

När det gäller liggunderlag så har jag och gubben kanske aningens olika behov så jag ger er lite info på båda.

JAG: 160cm och knappt 60kg, frusen till tusen, behöver hyfsat bra liggkomfort då jag har värk i kroppen (nacke, axlar, rygg).

GUBBEN: 172 cm och knappt 80kg. Han är nog inte så knusslig egentligen men vi är ju inga ungdomar längre så det är nog inte fel om även han kan ligga relativt bra... Vill ju inte ha en gnällig gubbe på fjället liksom...

Jag har tittat på några olika och vill gärna ha råd och tips av er gällande dessa eller om ni har andra förslag.

TILL MIG:
Thermarest trail pro women's. ca 1200kr http://www.outnorth.se/search?query=Thermarest+trail+pro+women's

Sea to Summit Comfort Light Insul Mat R. ca1500kr http://www.outnorth.se/sea-to-summit/comfort-light-insul-mat-r#Green

Exped Synmat 7 M. ca1150kr http://www.outnorth.se/exped/synmat-7-m#Orange

Sea to summit comfort plus. ca1500kr http://www.outnorth.se/sea-to-summit/comfort-plus-insul-mat-r#Red


En jämförelsesida mellan just dessa 4 gjorde jag här: http://www.outnorth.se/compare/show...952][]=25952_Red&products[50850][]=50850_Mint

Vad tror ni? Thermarest är ju minst i packstorlek men väger näst mest. Synmat 7M är tjockast men också tyngst. Har ni provat några av dem? Eller har ni andra förslag?

När det gäller gubben har jag inte tittat lika noga... Men kollade på dessa:
Exped Synmat 7 m ca1500kr https://www.outdoorexperten.se/p-26956-exped-synmat-7-m.aspx

Sea To Summit comfort plus ca 1800kr https://www.addnature.com/sea-to-summit-comfort-plus-insulated-mat-reg-red-458415.html

Har ni några tips eller förslag?
 
Xtherm

Thermarest Xtherm. Varmast (=komfort) och väldigt lätt. Bäst garanti och verkar gå sönder mindre ofta än Exped. Ingen fyllning som man behöver hålla torr.
 
Oaktat val, glöm inte att kolla så de går in i tältet. Sen är det även en fördel med raka sidor och samma tjocklek om man ville knäppa ihop dem.

Sover själv på exped downmat och de är väldigt bekväma, å andra sidan har båda mina exped airmat gått sönder pga delaminering. Så vågar inte rekommendera exped även om jag valde de själv.

Hundklor är förresten lite vanskligt på tunna ul underlag så håll klorna väl filade och lämna det tuffa nithalsbandet hemma :). Att välja lite tåligare och tyngre väv kan vara en fördel för er.

/Gustav
 
har erfarenhet av Thermarest Trail Pro, Thermarest Prolite Plus och Exped Synmat 7. Man ligger bekvämt på alla, men Synmat 7 vinner på sin tjocklek som lättare sväljer ojämnheter i marken under tältet (mindre gropar/tuvor etc). Alla tre liggunderlagen är tillräckligt varma för sommarhalvåret och en bit in på vår+höst.
I motsvarande storlek (LW på Exped och L på Thermarest) är viktskillnaden ganska liten med Trail Pro som tyngst och Prolite Plus som lättast. Packmässigt vinner Exped Synmat då den blir lite mindre packad då man viker den två gånger på längden innan man rullar, de andra från Thermarest viker men bara en gång på längden. Exped Synmat vinner även på att den är lättast att få ur luften coh packa.

Garantimässigt vinner Thermarest som oftast erbjuder betydligt bättre garantier än Exped på sina liggunerlag.

Måttmässigt undviker jag liggunderlag som är kring 50cm breda. Dessa blir för smala för en vuxen att sova bekvämt på (om man inte ligger stilla på rygg), och armar/axlar ramlar gärna utanför på den kalla marken. Liggunderlag kring 60cm i bredd är betydligt bekvämare och väl värda den lilla extra vikt de har att bära.
 
Thermarest Xtherm. Varmast (=komfort) och väldigt lätt. Bäst garanti och verkar gå sönder mindre ofta än Exped. Ingen fyllning som man behöver hålla torr.

Tack! Ska kolla på detta bums!

Hundklor är förresten lite vanskligt på tunna ul underlag så håll klorna väl filade och lämna det tuffa nithalsbandet hemma :). Att välja lite tåligare och tyngre väv kan vara en fördel för er.

/Gustav

Just det, det tänkte jag inte på! Tack - ska ha det i åtanke. Kanske det gäller även golvet i tältet? Kanske man skulle ha ett skydd på golvet och även ett skydd på liggunderlaget?
 
har erfarenhet av Thermarest Trail Pro, Thermarest Prolite Plus och Exped Synmat 7. Man ligger bekvämt på alla, men Synmat 7 vinner på sin tjocklek som lättare sväljer ojämnheter i marken under tältet (mindre gropar/tuvor etc). Alla tre liggunderlagen är tillräckligt varma för sommarhalvåret och en bit in på vår+höst.
I motsvarande storlek (LW på Exped och L på Thermarest) är viktskillnaden ganska liten med Trail Pro som tyngst och Prolite Plus som lättast. Packmässigt vinner Exped Synmat då den blir lite mindre packad då man viker den två gånger på längden innan man rullar, de andra från Thermarest viker men bara en gång på längden. Exped Synmat vinner även på att den är lättast att få ur luften coh packa.

Garantimässigt vinner Thermarest som oftast erbjuder betydligt bättre garantier än Exped på sina liggunerlag.

Måttmässigt undviker jag liggunderlag som är kring 50cm breda. Dessa blir för smala för en vuxen att sova bekvämt på (om man inte ligger stilla på rygg), och armar/axlar ramlar gärna utanför på den kalla marken. Liggunderlag kring 60cm i bredd är betydligt bekvämare och väl värda den lilla extra vikt de har att bära.

Hm, så överlag vinner Synmat 7 trots allt? Fast den bredare vägde ju över 1 kg. Synd att den inte fanns som 65 bred och 160 lång ;-)

Tråkigt att det är många Synmat som gått sönder, det gör att det känns vanskligt att köpa dem.

Ska kolla vidare på Thermarest också.
 
Hm, så överlag vinner Synmat 7 trots allt? Fast den bredare vägde ju över 1 kg. Synd att den inte fanns som 65 bred och 160 lång ;-)

Tråkigt att det är många Synmat som gått sönder, det gör att det känns vanskligt att köpa dem.

Ska kolla vidare på Thermarest också.

Synmat 7 finns även i MW variant, så i vårt fall har vi ett LW och ett MW som täcker tältgolvet perfekt på bredden utan egentlig glipa mellan dem. Alla uppblåsbara liggunderlag går sönder förr eller senare, på klassiska Thermarest släpper skumkärnan från yttertyget, på Exped delaminerar kanalerna men även ventilerna på alla uppblåsbara liggunderlag är utsatta för slitage. Kan hålla med om att Exped har oroväckande många fall av delaminering, men det verkar som om UL varianterna har högre andel fel än de vanliga i lite kraftigare material. Det kan kanske även utläsas i garantivillkoren som är 5 år på Synmat medan det bara är 2 år på Synmat UL. Bästa garantier har Thermarest.
Synmat 7 har inbyggd pump, dock krävs det ganska många pumpningar för att fylla underlaget (ca 130 på Synmat 7 LW), så bra träning på HLR;)

REI har många bra kundrecensioner på flera av dessa produkter att läsa:
https://www.rei.com/c/sleeping-pads?r=c&origin=web&ir=category:sleeping-pads&page=1&fx=stores:null
 
Tältgolvet kan visserligen få skador men det är inte lika farligt som om det händer madrassen. Annars är ju skor på hunden än lättare variant men det är inte alla hundar som tycker de är kul :). Hunden sover nog bäst på cellplast som ni även kan använda som sittunderlag. De tål en hel del och väger väldigt lite.

Eftersom det finns för och nackdelar med samtliga tycker jag inte ni behöver låsa er vid ett utan kolla brett på rea och begagnat och köp det med bäst deal. Inte sällan kan man komma över två på samma gång när man kollar begagnat och då till bättre pris.

/G
 
Thermarest för mig!

Har haft två underlag av Expedtyp, dels ett Synmat 7 och dels ett amerikanskt Big Agnes med liknande konstruktion och material. Båda har har fått svårlagade pyspunkor. Dessutom sover jag betydligt bättre på mitt nuvarande Thermarestunderlag (Voyager) som har platt konstruktion utan kanaler. Håller med om att 60 cm bredd är värt extra vikt! Sen tycker jag att det är bra att ha med ett tunt cellplastunderlag som skydd och extra isolering. Då klarar man sig på en sommarmadrass betydligt längre och kan dessutom använda det vid raster etc, mycket praktiskt.
 
Jag har fått många goda råd av er i min tråd "första utrustningen" men nu skapar jag en tråd för specifika saker då det blir lättare att hålla isär allt. I alla fall för mig som är autistisk så blir det lite lättare ;-)

När det gäller liggunderlag så har jag och gubben kanske aningens olika behov så jag ger er lite info på båda.

JAG: 160cm och knappt 60kg, frusen till tusen, behöver hyfsat bra liggkomfort då jag har värk i kroppen (nacke, axlar, rygg).

GUBBEN: 172 cm och knappt 80kg. Han är nog inte så knusslig egentligen men vi är ju inga ungdomar längre så det är nog inte fel om även han kan ligga relativt bra... Vill ju inte ha en gnällig gubbe på fjället liksom...

Jag har tittat på några olika och vill gärna ha råd och tips av er gällande dessa eller om ni har andra förslag.

TILL MIG:
Thermarest trail pro women's. ca 1200kr http://www.outnorth.se/search?query=Thermarest+trail+pro+women's

Sea to Summit Comfort Light Insul Mat R. ca1500kr http://www.outnorth.se/sea-to-summit/comfort-light-insul-mat-r#Green

Exped Synmat 7 M. ca1150kr http://www.outnorth.se/exped/synmat-7-m#Orange

Sea to summit comfort plus. ca1500kr http://www.outnorth.se/sea-to-summit/comfort-plus-insul-mat-r#Red


En jämförelsesida mellan just dessa 4 gjorde jag här: http://www.outnorth.se/compare/show...952][]=25952_Red&products[50850][]=50850_Mint

Vad tror ni? Thermarest är ju minst i packstorlek men väger näst mest. Synmat 7M är tjockast men också tyngst. Har ni provat några av dem? Eller har ni andra förslag?

När det gäller gubben har jag inte tittat lika noga... Men kollade på dessa:
Exped Synmat 7 m ca1500kr https://www.outdoorexperten.se/p-26956-exped-synmat-7-m.aspx

Sea To Summit comfort plus ca 1800kr https://www.addnature.com/sea-to-summit-comfort-plus-insulated-mat-reg-red-458415.html

Har ni några tips eller förslag?

Från en autistisk tilll en annan:
Jag är förvisso inte frusen men känslig på andra sätt. Val av liggunderlag tog sin lilla tid.
Sea to Summit var för mig nästan uteslutande enda valet.
Orsakerna var:
-Hållbarheten
-Man kommer upp bra från marken (även jag som väger nästan det dubbla av dig, så det säger en hel del om den)
-Sjukt komfort

Minuset är prasslet men jag fann att jag vande mig vid den så småningom. Ett annat minus är för mig som är större att den kan kännas lite smal vid höfterna. Att mäta från måtten du uppgett skulle jag tro att du inte har samma problem.

Men hur som haver, så har just Sea to Summit av de jag testat (vilket är några av de du nämnet) det som gav bäst värme, komfort och hållbarhet (för diverse klumpigheter man kan ha för sig).

Lägger du en cellplastmatta under, voila så torde du var fint skyddad.
För frusenhet, skulle jag tipsa att göra en rump/höft filt/kjol/täcke och att du sover med benvärmare ( a la klassiska 80tals stuk. Finns gott om bra sådana på ställen såsom Wish).
 
Enligt Sea to Summit så tillverkar de sina liggunderlag med en metod som eliminerar risken för delaminering. Det var största anledningen till att jag köpte min Sea to Summit Ultralight Insulated Mat. I testerna jag läste fick det också riktigt bra betyg när det gäller komfort och jag är väldigt nöjd med mitt:)
 
Nu har jag nog bestämt mig tror jag.

Eftersom jag jagar vikt och försöker få så låg vikt som möjligt men ändå komfort så får det nog bli denna:

Thermarest Neoair Xtherm Reg och den väger bara 430g

Kanske att jag väljer large istället för komfortens skull. Men då väger den 570g istället. Men det kanske det är värt?

Jag behöver ju inte den extra längden då jag bara är 160 cm, gubben min är 172 cm så han behöver ju inte heller längden men det finns ju inte korta och breda så då kanske det får bli en lång och bred.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Sea to Summits nya liggunderlag? Bo och sova 7
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.