Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite

Hej. Med risk för ännu en tråd av typen "vikken ä bäst" / "hjälp mäj välja", but here goes.

Friluftssängen ska uppgraderas och det jag landat in på är modellerna enligt rubrik. Det finns skillnader i vikt, R, pris (!) och lite annat men jag kan stå ut med en del om sovkomforten är god nog.

Så, ni med erf av produkterna, gärna båda, vad säger ni?
  • Är Expeds extra stora ytterbafflar extra värda när man ska ligga kvar i sängen/slippa känslan av att man håller på att rulla av?
  • Prasslar XLite mer än lovligt, eller är ultra 5R värre?
  • Vilken bottnar man lättast ut på? Att ligga på sida och vakna av kyla rakt in i höftkulan är något jag vill komma bort ifrån. (är en man av medelmått, sk medelmåtta)
  • Vilken är enklast att pumpa upp?
  • Ska man skaffa annan pumppåse än originalet?
  • Nån som testat lakanspåsar till, med öglor för quilt o/el dylikt?
  • Hur är det med kudde, får den ligga kvar? Om inte hur har ni löst det?
  • Något annat för sovkomfort jag glömt bort eller ni finner extra värt att tänka på avs. given modell?
Fridens!
 
Expeds lätta liggunderlag har tyvärr inte den slitstyrka som Neoair uppvisar. Det finns tidigare trådar som berör detta. Stämmer med mina och familjens erfarenheter.

Reservationen är att det hela tiden kommer nya modeller vilket gör att det som var tydligt för ett par år sedan kanske inte stämmer längre.

Thure
 
1. Om man tvingar fram den situationen så är det bättre stabilitet nära kanten på exped, men jag har inte upplevt det som ett problem i verkligheten. På samma sätt som ett bredare liggunderlag är bättre på pappret, men i verkligheten tycker jag inte att det har någon avgörande skillnad gentemot ett normalbrett.

2. Jag tycker ju inte att x-lite prasslar så att det är något att ens diskutera. Det stör inte mer än ljudet av två syntetiska tyger som skrapar mot varandra. Det är ju inte direkt att jämföra med att sova på en bädd av chipspåsar. Jag vet att andra tycker att det är ett problem, men jag förstår inte riktigt problematiken =)

3. Jag tycker att det är enklare att pumpa exped stenhårt. Inget av dem ligger jag "igenom" om jag inte tvingar fram situationen, och personligen tycker jag att x-lite är avsevärt skönare att ligga på. Men det är såklart en smaksak.

4. Jag äger bara ett äldre exped inte inbyggd pump samt förr modellen av x-lite, så det kan ju vara fel svar nu. Exped har större ventiler och går snabbare att blåsa upp. Nya modellen av x-lite (vingventilen) ska dock vara en klar förbättring har jag hört.

5. Jag valde en annan pumppåse, för att jag tyckte tillverkarens var både tung och i fel storlek. Men då får man ju modifiera litet, så att det passar. Den jag har heter sea to summit airstream pumpsack. Den passade gamla ventilen på x-lite om man gjorde hålet i pumppåsens ventil lite större. Vet inte om den passar på nya ventilen.
Thermarest hävdar att man inte behöver oroa sig för fukt och mögel om man blåser upp x-lite med munnen, och om man tror på det så kan man ju faktiskt skippa pumppåsen.

6. Lakanspåse har jag aldrig testat, men siden är ett tips på material. Lätt och skönt.

7. Problemet med att få en kudde att fungera var en av orsakerna till att jag gick tillbaka till cellplastliggerunderlag, så där har jag inget bra tips. Exped hade tidigare fyra små öglor placerade vid kantsvetsen så att man skulle kunna knyta fast en kudde. Vet inte om de har kvar den funktionen.

8. Nej. Förutom att val av tältplats styr sovkomforten väldigt mycket.
 
Jag har både Exped och Thermarest uppblåsbara liggunderlag (Synmat HL LW 7 och Therm-a-Rest NeoAir XLite Large). Av de två använder jag nästan uteslutande Exped. Det har främst två orsaker, dels är mitt Exped-underlag något tjockare (7 cm mot 6,3cm. Jag tror att det är samma skillnad på de du tittar på). För mig är det främst tjockleken som gör att du inte rör i marken. Den andra orsaken är att Thermarest låter. Den låter inte mycket, men tillräckligt för att störa mig. Exped är helt tyst.

Jag har alltid med mig ett vanligt lätt cellplastunderlag när jag vandrar. Det används när jag rastar, och också under det uppblåsbara i tältet. Om jag får punktering så klarar jag mig därmed rätt bra i alla fall. Jag har än så länge inte haft några problem med något uppblåsbart liggunderlag. Jag tycker inte heller att det är någon större skillnad på de pumppåsar jag har.

Främst för att skydda sovsäcken använder jag ett Cocoon Mummy Liner Silk. För mig som ligger still när jag sover fungerar det bra. Jag har inte med mig någon kudde, utan lägger någon klädpåse eller liknande under huvudet.

Om jag ska sova bra är det viktigast att inte frysa. Därefter att liggunderlaget är skönt. Allt förutsatt att jag hittat en hyfsad tältplats. Är det en massa gropar, stenar eller lutning där du slår upp tältet lär du inte sova bra.
 
Fina utförliga svar, tack allesamman.

Inser att lag varit otydlig på en punkt - lakanspåsar. Borde understrukit att det var sådana man trär över liggunderlag som jag tänkte på.

Avseende kudde så har jag testat en del. Packpåse med kläder, uppblåsbart, helt vanlig kudde och lite mittemellan, alla funkar mer eller mindre bra, men bra alltså - inte dåligt. Dock är det ett elände när kudden smiter. Oavsett om jag ligger i säng eller på liggunderlag, det kan skapa problem med nattsömn och i värsta fall huvudvärk, nackspärr, whathaveyou. Men kuddens rörelsebegränsning hör kanske till en annan tråd.

Oavsett, mycket uppskattade kommentarer ni gjort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Exped Schnozzel Pumpbag Bo och sova 4
bredsand Exped Spica II UL - synpunkter Bo och sova 32
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.