Thermarest Trail Lite på vintern?

Ska på vintertur om några veckor och undrar om man kan ha Thermarests Trail Lite liggunderlag på vinterturen? Har bara använt liggunderlaget sommartid annars. Det är benämnt som 3-säsongs men funderade på om man skulle kunna ha ett liggunderlag under och det då skulle funka på vintern.

Är det nån som har erfarenheter av uppblåsbara liggunderlag på vintern och hur de funkar, för- och nackdelar så tar jag gärna emot era synpunkter.
 
Det är inte bara valet av liggunderlag som avgör utan kombinationen mellan liggunderlag och sovsäck!

För det första så har vi (just nu) en oerhört mild vinter i hela landet och därför skulle jag spontant, utan att tveka, säga att det inte är några som helst problem med det liggunderlaget.
Däremot vet man inte om det är likadant om några veckor.

För det andra så är min erfarenhet av 3-säsongsliggunderlag att det inte är några problem ner till -10grader och det går att uthärda ned till -20grader.
Dock så är detta i allra högsta grad beroende på din sovsäck.

Har du en varm sovsäck så behöver liggunderlaget inte vara det allra varmaste, och tvärtom.

Du förstår säkert vad jag menar! ?

Så hör av dig med vad du har för sovsäck så kan vi säkert hjälpa dig mer!

//Peter
 
Jag har ganska begränsad erfarenhet av vinterturer, men en sak tror jag mig kunna räkna ut: snö kyler, och det rejält. Dvs, du vill absolut inte bli utan isolering. Och ett uppblåsbart liggunderlag kan få punktering, det kan inte ett cellplastunderlag. För min del skulle jag inte uteslutande förlita mig på uppblåsbart om marktemperaturen systematiskt låg under nollan.

EDIT:
Såg nu att du skrev att du funderade på att ha ett ytterligare under, antar att det i så fall är cellplast. Den combon tror jag på.
 
Jag upplever att Thermarest inte håller måttet på vintern, blir det kallare än -10 så kyler det på ganska regält.
Mitt förslag är att du kombinerar med ett tunnare liggunderlag i cellplast som du lägger ovanpå Thermarestet.

Jag har klarat mig bra med ett gammalt Thermarest och 10mm cellplast ner till -35 men frusit i -15 med bara ett Thermarest då jag använt samma sovsäck.
 
Tanken med ett liggunderlag är ju att skapa ett skyddande lager mot markkylan. En kombination av cellgummi och uppblåstbart har jag provat några gånger. Fungerar mycket bra. Det uppblåstbara får ett skydd mot marken.

Tänk på att inte blåsa upp det uppblåstbara. Det blir fukt som kan frysa om det blir kallt.

För att öka skyddet ytterliggare kan man isolera med kläder eller granris om det finns att tillgå.

/Mattias
Morlanda Scoutkår
 
FMs 14 mm underlag i dubbelt lager fungerar fint i snöka och tält. Enbart uppblåsbart vintertid verkar väl äventyrligt. Men jag vet de som sovit gott med tynn Jytsk och Thermarest i snöka samt de som klagat på kallt under med Comfort Th-rest och 14mm cellplast. Vi är individuella. Att frysa nattetid grundar inte för en bra tur.
//J
 
Jag provade ett TR 40mm min vintertur förra året. Jag tog bara med detta med motiveringen "att det var ju tjockare än ett vanligt så det borde funka" Efter två nätter varav den sista på mitt dubbelvikta liggunderlag i fosterställning köpte jag ett cellplast 10mm på Sylarnas fjällstation för 89kr. Efter det sov jag som en gud. Det var -5 till -10 på nätterna
 
Tack för alla svar.

Blir till att fundera lite. Har ju fått svar i båda riktningar kan man säga.

För att svara på frågan om sovsäck så blir det en Haglöfs motsvarande Goga pro 12 (några år äldre modell) eller en Bergans Arctic Ocean dvs en riktig vintersäck kommer användas.

Är naturligtvis medveten om osäkerheten med uppblåsbart liggunderlag och får fundera vidare på det. Har hela tiden haft inställningen att cellplasten placeras under det uppblåsbara liggunderlaget, dock har det givits förslag i båda riktningar. Detta med i vilken ordning man lägger liggunderlagen kanske inte spelar så stor roll?!
 
isoleringen borde enligt alla fysikens lagar bli densamma oavsett vilket som ligger över/under. Men vad som är mest praktiskt är en annan femma. Jag använder inte uppblåsbart längre, men när jag gjorde det hade jag ett ridgerest underst, för det gled mindre på glatta tältgolv med snö under. Testa vad som känns bäst. Cellplast brukar väl vara bredare än thermaresten så det kan ju bättre att ha under.
 
Cellplasten överst...

Ett Thermarest el.dyl har man för att det är mjukare att ligga på,inte för att skydda mot markkylan. I ett cellplast med små slutna celler blir de du ligger på varma,en stor sluten cell kyls ned av den omgivande temperaturen.


peter
 
Ett Thermarest el.dyl har man för att det är mjukare att ligga på,inte för att skydda mot markkylan

Det är ju inte riktigt sant!
På hemsidan har de t.o.m redovisat R-värdet (isoleringsvärdet) och där kan man se hur stor skillnaden faktiskt är i isoleringsförmåga.

Det är inte alla Thermarest liggunderlag som "bara" innehåller luft utan en del innehåller celler också.

//Peter
 
Det är ju inte riktigt sant!
På hemsidan har de t.o.m redovisat R-värdet (isoleringsvärdet) och där kan man se hur stor skillnaden faktiskt är i isoleringsförmåga.

Det är inte alla Thermarest liggunderlag som "bara" innehåller luft utan en del innehåller celler också.

//Peter

För att citera Wener och Werner: Det går lika bra med celler i. :)

Rent fysikaliskt, så bör du väl som sagt ha det underlag som isolerar bäst närmast kroppen. Då använder du inte onödigt med kroppsvärme till att värma upp ett liggunderlag.
I praktiken handlar det kanske mer om att ligga bekvämt och inte halka av ligunderlaget helt (och hamna på den oisolerade marken/tältbotten.)
Bulla upp med kläder på sidorna så du inte rullar av, om du (som jag) har svårt att ligga stil på natten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediumviktsvandraren Hur reparera min Thermarest Uberlite? Bo och sova 9
Joakim.e Pump Thermarest Neoair Bo och sova 0
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
Nennaa Thermarest Neoair men vilket typ ? Bo och sova 13
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
Göran_ Konfortskillnad på thermarest och traditionellt liggunderlag Bo och sova 6
Helosun R-värde på thermarest (originalet..) Bo och sova 6
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Ringnes Rep.kitt till Thermarest Bo och sova 10
PepsAdventures Hitta pyspunka på Thermarest...!? Bo och sova 8
Vandringshyveln Thermarest - ProLite Plus?? Bo och sova 2
LinneaEj Thermarest - 40th anniversery edition Bo och sova 6
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
Henkes Thermarest Luxury Cots Bo och sova 9
Glännman Exped vs Thermarest Bo och sova 13
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Christoffer Hedman Kvinnoanpassade sovsäckar/thermarest Bo och sova 7
fremag Dubbelvikt thermarest?? Bo och sova 1
Jote Vika Thermarest liggunderlag Bo och sova 5
dabac Thermarest eller luftmadrass? Bo och sova 21
graesen thermarest vs helsport Bo och sova 0
Fif Thermarest på vintern Bo och sova 11
danielnorgren Trasigt Thermarest Bo och sova 1
erik_vandrare hur vädra ut eventuell fukt i thermarest? Bo och sova 9
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
greenjuice Kombinera thermarest & vanligt liggunderlag Bo och sova 1
snokke Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft? Bo och sova 5
Inköp av Thermarest Bo och sova 16
jmlove Thermarest läcker Bo och sova 1
jamo Modifiera ett Thermarest? Bo och sova 8
ulrikami Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt? Bo och sova 26
Robert D Thermarest liggunderlag ? Bo och sova 16
salgo60 Thermarest Ultimate 25 Bo och sova 0
BengtC Halkigt Thermarest Bo och sova 9
mblund vaude liggunderlag vs thermarest? Bo och sova 0
graylingman Thermarest för vinterbruk?? Bo och sova 5
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
Thermarest Bo och sova 1
thermarest på vintern Bo och sova 5
alexs Liggunderlag: 14mm EVAzote eller 20mm OZ Trail? Bo och sova 1
hme Oregon Trail Tunnel III Bo och sova 0
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.