Sovlakan som sänker ktemp med -14 grader?

Hallå, jag kollar runt på sovsäckar för en fjällvandring i Sarek i augusti. Tänkte mig att åtminstone -5 vore en bra komforttemperatur för mig. I addnature-butiken blev jag tipsad om detta sovlakan som alltså kan sänka ktemp med UPP TILL 14 grader.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SEA2SUMMITREACTOREXTREME

Det där UPP TILL tycker jag låter konstigt, vad beror det på? Måste jag ha en särskilt sovsäck? Dun/syntet?

Undrar också hur länge ett sådant lakan håller.

Jag är iofs ny här, men har inte hört någon prata om detta sovlakan här - varför?

Och om allt ser bra ut - kan jag då använda en sovsäck med +5 ktemp med detta sovlakan och isf hamna optimalt på -9 ktemp? I så fall vore det ju en väldigt billig investering!

Tackar för svar :)
 
Användningsområdet för sovlakan som detta är framförallt för att hålla sovsäcken ren. Tillverkarens påstådda -15C är fullkomligt orimligt men eftersom det handlar om ett tunt lakan av Thermolite (syntetfoder) så blir effekten ungefär som att ha ett tunt plagg av fleece på hela kroppen inuti sovsäcken.

Vikten på detta sovlakan är 0.4kg vilket är betydligt mer än vikten på de sovlakan i siden som annars är populära.

En del tycker att det är skönt att sova i ett lakan i sovsäcken men det är högst personligt. Jag tycker att det blir en till grej att snurra in sig och än värre blir det om sovsäck och lakan är blöta.


Ett annat användningsområde för ett sådant här lakan kan vara som reselakan på sommaren när det är för varmt för sovsäck. Tror kanske att det är i denna nisch som detta lakan hittar sina användare.
 
14 grader lär vara under mycket gynnsamma förhållanden! =D
Här är några recensioner, här ytterligare några.
Den får bra omdömen men det är ingen som tror att den ger 14 graders ökning.

Ett sovsäckslakan ökar temperaturen med några grader beroende på tjocklek, men framför allt så skyddar den sovsäcken mot smuts och svett, det är mycket enklare att tvätta sovsäckslakanet än själva sovsäcken. Exempelvis så förlorar en dunsovsäck ofta lite av isolationsförmågan i samband med tvätt, så det är något man vill undvika så länge som det är möjligt.
 
Krångla inte till det

Sovsäckslakan har funnits länge på marknaden. Finns i ett antal varianter, pris och kvalité varierar. Det stora flertalet fjällvandrare använder sin sovsäck utan sovlakan därför att sovsäcken ger tillräcklig isolering utan.

Mitt råd är att du väljer en sovsäck som klarar dina temperaturkrav. För en sarekvandring i augusti är en 'Lägre temperaturgräns' på -1 tillräckligt för en mätt och nöjd fjällvandrare.

Själv har jag en Marmot Hydrogen och sover i ullunderställ om natten blir kylig (runt nollan) har aldrig frusit i den.

Om du vill grotta ner dig i detaljer läs då om standarden EN 13537 för sovsäckar, där finns en hel del matnyttigt.
 
Inom all utrustningsindustri finns en viss övertro på egna produkter, men att 400g iockförsig sovlakan skulle innebära att din sovsäck klarade en 14° lägre yttertemperartur medan du fortfarande var 27° op utsidan faller ju på sin egen orimlighet.

Sovsäckslakan av siden fodertyg, DIY ca 120g, spar sovsäckstvätt och kan i en ej genomsydd sovsäck ge en ca 3-4° förbättring av sovkomforten.

Yttre sovsäckspåse mellan 250 och 450g om du inte anskaffar en taktisk bivy vikter upp till1300g, kan ge ytterligare 3-4° förbättring av sovsäckens isolerförmåga men för täta bivys kan även blöta ner sovsäckens yttertyg och så småningom även dunet eller annat loftbildande stoppning.
go tur
 
Jag har en innersäck i fleece som värmer skönt - tror den är gjord av Ajungilack för några decenier sedan - den ökar verkningsgraden på sovsäcken rejält men tveksam om den ger hela 14 grader mera....

/Patrik,
 
Jag har en innersäck i fleece som värmer skönt - tror den är gjord av Ajungilack för några decenier sedan - den ökar verkningsgraden på sovsäcken rejält men tveksam om den ger hela 14 grader mera....

/Patrik,

Om det är Beito så är det åtskilliga graders ökning efter som det är en riktigt tjock fleece men den väger nästan 1 kg.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.