Lätt syntetsäck för långvandring

Jag och frugan + hund ska vandra Gröna bandet i sommar och håller på och ser vad vi kan göra åt sovsäckssituationen. Vi har varsin Haglöfs Lupus -8 som vi brukar koppla ihop eller ta med bara den ena och ha som täcke+en Haglöfs Sensor sommarsäck om det behövs. Det brukar funka fint och vi fryser aldrig men lösningen är klumpig och tung (1720 g / 1590 g för lupusarna) och i mina ögon onödigt varm för den här turen. Vi försöker spara bulk+vikt och hoppas att ni har några tips!

Vi kommer att starta vid Treriksröset ca första augusti och gå till Grövelsjön (beräknas vara framme i slutet av september/början av oktober). Vi har precis köpt ett Exped Synmat Hyperlite duo (790 g / -6´C) att testa istället för de liggunderlag vi använt hittills (Exped synmat 7 och Exped Winter lite). Vi har ett Fjällräven Abisko 2 som vi delar med en bordercollie (så det är trångt och varmt).

Vi vill inte ha något dun av etiska anledningar så det är syntetiska säckar vi är ute efter. Vi kan tänka oss varsin säck som går eller inte går att koppla ihop eller en dubbelsäck om nån har bra tips på såna.

Vi är fullt medvetna om att vädret kan skifta mycket i fjällen men det är svårt att få grepp om hur varma säckar vi verkligen behöver. Vi har som sagt aldrig frusit när vi varit ute så nånting gör vi ju rätt, men frågan är hur mycket vi vågar gå ner i temperatur för att få ner vikten. Enstaka nätter där vi får klä på oss fluffjacka och långkallingar är fine men vi vill ju inte frysa hela vandringen.

De alternativ vi ringat in än så länge är följande:

Marmot Cloudbreak 30

Mountain Hardwear Lamina Z Spark


Nordisk Oscar -2


Fler tips? Utesluta någon pga temp/pris/ovärd/vikt? Tacksam för all hjälp!
 
Inget konkret tips men noterar att ordrar från Marmot.com "can only shipped to US"
Tittade på säcken från Nordisk och komforttempen anges till +4 vilken känns kallt för eran tur. Som sagt, bara några reflektioner.
Lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tack! Tror säcken finns på div ställen i Sverige också så får ju leta upp den här om den blir aktuell, men försökte hitta så matnyttiga länkar som möjligt så hjälpsamma själar kan läsa mer om prylarna.

Ja, visst är den från Nordisk för kall?

Vilken klassning har ni på era säckar för svenska fjäll augusti-september?
 
Även om ni startar i början av augusti kommer ni att vandra in på hösten, speciellt om man ser till att ni följer fjällkedjan och norra delen av landet (räkna med åtskilliga frostnätter), så jag hade definitivt valt en varmare sovsäck.
Att frysa sig genom natten är en mycket dålig start på nästa dag och inget jag rekommenderar.
Mitt tips är att välja en säck med minst Tlimit kring -5C för dig och TComfort -5C för henne.
Då ni vill ha syntetsäckar finns det inget magiskt trick för att få ner vikt och volym utan att förlora isolering. Det har inte skett några större revolutioner med syntetfyllning sedan hålfibern uppfanns för många decennier sedan, trots olika tillverkares fantasieggande namn på sin egen vadd.
En sovsäck som verkar ha hyfsad bra vikt i förhållande till isoleringsföråga är Marmot Trestles Elite 20 som finns i båda herr och dammodell. Herrmodellen har TLimit -5,8C (1110g i strl regular, ligglängd 185cm) och dammodellen TComfort -6,5C (1262g i dam regular, ligglängd 168cm). Notera att sovsäckfodralet aldrig brukar ingå när tillverkarna redovisar sina vikter på sovsäckar;)
Båda modellerna verkar finnas att köpa i Sverige enligt prisjakt.
 
Har nog alltid haft en lite för varm sovsäck när jag fjällvandrat eller vintertältat så har inte haft några problem med kylan. Tycker det är ett så stort glapp mellan sovsäckar för temperaturer runt 0, verkar vara svårt att hitta något som är lagom. Men hellre för varmt än frysa, helt klart.

Frågan är om det är värt att köpa t ex Marmot Tröstlös eller använda de sovsäckar vi redan har. Kanske ska kila ner till NK och kolla hur stor den blir ihopmosad :)

Det är också ett jäkla gissel att försöka skilja säljsnack från riktiga uppgifter när det kommer till sovsäckar tycker jag. Allt är mest lättvikt någonsin ever. Det enda som är skönt är att slippa läsa "Passar lika bra på polarexpedition som på stan" i varenda säljtext.

Tack för hjälpen!
 
Har nog alltid haft en lite för varm sovsäck när jag fjällvandrat eller vintertältat så har inte haft några problem med kylan. Tycker det är ett så stort glapp mellan sovsäckar för temperaturer runt 0, verkar vara svårt att hitta något som är lagom. Men hellre för varmt än frysa, helt klart.



Frågan är om det är värt att köpa t ex Marmot Tröstlös eller använda de sovsäckar vi redan har. Kanske ska kila ner till NK och kolla hur stor den blir ihopmosad :)



Det är också ett jäkla gissel att försöka skilja säljsnack från riktiga uppgifter när det kommer till sovsäckar tycker jag. Allt är mest lättvikt någonsin ever. Det enda som är skönt är att slippa läsa "Passar lika bra på polarexpedition som på stan" i varenda säljtext.



Tack för hjälpen!



Jag använder både dunsäckar och syntet men jag har tre säckar och det är

1 Haglöfs syntet comf (man) +8
2 Roberts Skaut comf -4 (dun)
3 Roberts Voyager light comf -9 (dun)

Nästan jämt använder jag dunsäckarna, även på sommaren då tempen kan vara riktigt låg även i södra delen av landet.

/Thomas




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har nog alltid haft en lite för varm sovsäck när jag fjällvandrat eller vintertältat så har inte haft några problem med kylan. Tycker det är ett så stort glapp mellan sovsäckar för temperaturer runt 0, verkar vara svårt att hitta något som är lagom. Men hellre för varmt än frysa, helt klart.

Frågan är om det är värt att köpa t ex Marmot Tröstlös eller använda de sovsäckar vi redan har. Kanske ska kila ner till NK och kolla hur stor den blir ihopmosad :)

Det är också ett jäkla gissel att försöka skilja säljsnack från riktiga uppgifter när det kommer till sovsäckar tycker jag. Allt är mest lättvikt någonsin ever. Det enda som är skönt är att slippa läsa "Passar lika bra på polarexpedition som på stan" i varenda säljtext.

Tack för hjälpen!

Räkna som sagt inte med några större skillnader i vikt och komprimerbarhet mellan lika varma syntetsäckar, så jag hade satsat på de Haglöfs Lupus -8 som ni redan har, och använda pengarna till något annat ni behöver till vandringen. Det är väl tom så att Lupus -8 med TComfort -2C kan vara i svalaste laget för henne en rejäl frostnatt.
Enda möjligheten att radikalt förändra packvolym och vikt på sovsäcken med bibehållen värme är dun, men det har jag förstått är uteslutet.
Syntetvadden är även sämre på att tåla komprimering än dun, så en syntetsäck tappar ganska snart lite loft och därmed några graders isolering,
 
Syntetvadden är även sämre på att tåla komprimering än dun, så en syntetsäck tappar ganska snart lite loft och därmed några graders isolering,

Jag lever precis som alla andra i tron att syntet snabbt tappar loft så jag tyckte det här var intressant (ja det är en anekdot på internet och ja det är bara en datapunkt men hon verkar ha varit ute en del):

After 2 years of constant use the down has so much deteriorated that the bag is practically useless and even washing will not restore it any more..
After a lot of problems with clumping down due to extended use and/or humid conditions I have now changed to synthetic quilts. I am using a BPL 240 quilt for 3 seasons and a Enlightened Prodigy 20 for colder temperatures. I have used both quilts for around 300 nights without any significant deterioration of loft or any other substantial defects.


http://christine-on-big-trip.blogspot.se/p/what-breaks-when-and-why.html
 
Jag lever precis som alla andra i tron att syntet snabbt tappar loft så jag tyckte det här var intressant (ja det är en anekdot på internet och ja det är bara en datapunkt men hon verkar ha varit ute en del):

After 2 years of constant use the down has so much deteriorated that the bag is practically useless and even washing will not restore it any more..
After a lot of problems with clumping down due to extended use and/or humid conditions I have now changed to synthetic quilts. I am using a BPL 240 quilt for 3 seasons and a Enlightened Prodigy 20 for colder temperatures. I have used both quilts for around 300 nights without any significant deterioration of loft or any other substantial defects.


http://christine-on-big-trip.blogspot.se/p/what-breaks-when-and-why.html

Nu är väl hennes användning inte direkt representativ för de flesta av oss andra vanliga användare som använder sovsäckarna några veckor per år. Hennes säckar för utstå kontinuerlig användning med kroppsfukt och komprimering och begränsad tid för skötsel och genomtorkning i okomprimerat tillstånd.

Vad jag ville framföra i mitt tidigare inlägg är att en fiberfylld sovsäck snabbare tappar del av sitt loft och några graders isolering då fibervadden inte har samma spänst att återta loftet som en dunsäck under normal användning och komprimering.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
f97erna Lätt syntetsäck? Bo och sova 15
larre lätt syntetsäck (tex snugpak) Bo och sova 3
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.