Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite?

Har mailat Haglöfs två gånger om detta nu men efter att ha väntat i över två månader på svar så försöker jag här istället.
Jag ska köpa en ny sovsäck för jag fryser nästan alltid i min gamla, och för att få lite koll på vad jag behöver så vore det bra att veta vad denna säck har eller rättare sagt hade för komforttemperatur en gång i tiden, den har nämligen över 10år på nacken och har ständigt förvarats ihopknölad i packpåsen så den har förmodligen gjort sitt.
Tyvär så står det ju ingen temp. på säcken men det står i alla fall att den är fylld med 750g Air-Fill.
Så är det någon som har en aning om detta så vore jag tacksam.
 
Hej!

Min flickvän har också en gammal Camplite och vad vi kan minnas uppgav Haglöfs på den tiden att extremtemp. var -6. Det får nog definitivt uppfattas som en extremtemp...

Mvh Jonathan
 
JAg håller också på att byta ut min gamla camplite eftersom den inte duger vid minusgrader.

Min hade temperaturgräns -5 eller -6, troligen -6 som nämn ovan. Om din säck är tio år gamal så är den sannolikt liksom min från tiden innan Haglöfs började med komfort och extremtemperatur. Jag köpte min billigt i samband med modellbyte när haglöfs började med tvåp storlekar och komfort och extremtemperatur.

När det nya systemet kom klassades sovsäcken som nollsäck gällande komforttemperaturen, vill jag minnas medan den tidigare angivna gränsen var kvar som extremtemperatur.

Jag känner att min säck sett sina glansdagar och en ersättare är beställd.

/Andreas
 
Hade också för mig att när jag köpte den att den skulle hålla för några -grader men att detta var en extremtemp. och inte något som man kunde sova varmt och skönt i hade jag ingen aning om då.
Men med andra ord så är det inte så konstigt att man frusit när det börjar gå ner mot nollan.


ala; sa:
Jag känner att min säck sett sina glansdagar och en ersättare är beställd.
/Andreas

Vad blir det för ersättare?
 
Camplite hade en angiven extremtemperatur på -5 när den kom och "lillebror" Travelite hade en extremtemperatur på 0 grader.
Jag har normalt sett inga som helst problem att sova gott i bra sovsäckars realistiska komforttemperatur och har bl.a. sovit utmärkt i en Ajungilaksäck med komforttemperaturen -25 när det var -45.
Min Travelite dög dock inte till något annat än inomhusbruk. En natt när det var drygt 10 grader så frös jag som en hund i den så jag skulle tippa på att en realistisk komforttemperatur för Camplite låg på sisådär +10 grader när den var ny.
 
Det där med att frysa som en hund känner jag igen:)Kanske inte är så underligt att Haglöfs inte svarar på mitt mail om hur "BRA" min Camplite var en gång i tiden....
 
Tomas J; sa:
ala; sa:
Jag känner att min säck sett sina glansdagar och en ersättare är beställd.
/Andreas

Vad blir det för ersättare?

Det blev ett inte vidare väl övervägt spontanköp...men jag tror det blir bra! En marmot trestles komfort temp -1 med nya systemet. Ska nog bli bra! Lite för tung tycker jag men det får det vara värt. Orkar inte engagera mig just nu för att spara de sista gramen och vill inte langa upp alltför stora summor just nu. Detta får bli en bra allroundsäck. Jag får den för 800:- på den lokala butiken (billigare än nätet alltså) så det är egentligen inte så mycket att orda om. Om den är varmare än campliten, vilket jag verkligen hoppas, så är det ju egentligen att vansinnigt att man legat och frusit så många gånger för att hålla hårt i 800:-....

Länk:

http://www.addnature.com/product.as...LONG&mscssid=CQ7N4SLPHDKX9G80SFHUQ2Q07LJA2418


/Andreas
 
Är det någon som vet hur bra denna säck är jämfört med andra? Visst, det är svårt att jämföra säckar om man inte vet vad som ska jämföras.

Jag köpte en Camplite för ca ett år sedan och jag fryser som en tok i den. Jag tycker inte att den andas för fem öre, borde den inte det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.