caravan kaipak 3

Jag köpte det tältet på en loppis häromdagen. Vet just ingenting om det mer än att det säkert är 30 år gammalt och designat av Bo hilleberg och tillverkat av svenska märket Caravan. Och jag tror att tält duken är silikonbelagd väv. Det är ett ryggåstält. Det består av inner och yttertyg. Jag har försökt att googla på det men det är magert med info om det. Någon som vet något om det?
 
Jag kommer mycket väl ihåg Caravan Kaipak, fanns i mitten av 1980-talet när jag köpte mitt första tält ett Caravan Keb3. Om jag minns helt rätt var det en lite enklare lättviktsversion av Keb, yttertält och innertält i silikoniserad Polyamid (Nylon) medan Keb hade Silikoniserad Polyester. Jag har ingen broshyr kvar från Caravan på tältet men hittade en liten tabell med jämförelser av den dagens tält i ett utdrag från ett gammalt Utemagasin trån den aktuella tiden.
 

Bilagor

  • tält.pdf
    183.1 KB · Visningar: 707
Erfarenhet av mitt Keb 3 är att det är ett välgjort tält som klarat mycket busväder genom åren, och då yttertältsväven är av silkoniserad Polyesterväv fungerar den lika bra idag som när jag köpte tältet. Polyamid bryts däremot ner av solens UV-ljus och kan bli skör.

Den stora nackdelen med dessa tält är PU-beläggningen på innertältets golv, som i mtt fall började släppa och flaga när tältet var 8-10 år gammalt och idag är helt borta. Sista turerna var jag tvungen att komplettera med en plastpresenning under tältet för att få golvet tätt. Jag har kollat med både Hilleberg (som designat tältet) resp Tältcentralen för att få golvet bytt, men då Caravan fabriken i Malmö brann är alla mallar försvunna varför det inte varit ekonomiskt försvarbart att byta golvet.

Idag är mitt Keb3 pensionerat och ersatt av nya tält, och ärligt talat ett modernt tunneltält har många fördelar jmfrt med dessa ryggåstält;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.