Caravan Carry Combi -30

Jag har en Sovsäck av märket Caravan Carry Combi, det är 2 säckar i en. Inner-säcken är röd och fyllnings matrialet är dun. Ytter-säcken är grön och det är syntetmatrial till fyllning. Jag undrar om det är någon av er som vet vad dessa säckar separat har för komfort grader neråt. Vilken av säckarna klarar mest minusgrader, kanske en dum fråga, men vilken av säckarna bör man använda under sommartiderna i fjälls. Det blir som onödigt att ta med båda om man inte behöver det. Jag gjorde det förut och höll nästan att få "värmeslag" i tältet.

Hoppas på svar. // mvh Morgan
 
1/2 Carry Combi

Båda är genomsydda sommarsäckar, åtminstone var de det på mitt ex. För en sommartur på fjället väljer du den som väger minst och som du kan hålla torr. I annat fall ta synteten.

Go tur

Johan K

PS sovsäckslakan av siden rekommenderas varmt.
 
Farsan har en...

Den nyare röd-gröna är sämre än den äldre blå-gröna, som sagt så är både inner o ytter genomsydda.

Dunsäcken är den varmaste och har bäst värme/vikt förhållandet. Dessutom är den lite mindre. Den skulle jag ta om jag inte väntade mig värsta blöt-vädret.
 
Pröva dig fram!

Hej!

Jag har, sedan snart 20 år, en Caravan Carry Combi (Blå innersäck och grön yttersäck). Denna säck har jag utnyttjat både under extrem vintercamping i snöbivacker eller i tält med -25 grader ute. Samma säck har använts nere i Spanien med + 30 grader kl. 24:00 (fast då låg fortfarande säcken kvar i packpåsen).

Du skall ta med dig den säcken som passar dig bäst. Om du är frusen av dig skall du ta dunsäcken om inte skall du ta konstfibersäcken.

Nackdelen med dun, som kanske är bekant, är just fukt. Man måste vara väldigt försiktig så att en dunsovsäck inte blir fuktig. Blir den det förlorar den stor del av sin värmande förmåga. En dunsovsäck måste man, för att den skall fungera 100%-igt, vädra varje morgon pga. att det samlas kondens och fukt som kroppen avger.

En konstfibersäck kan du vara mindre noga med och ändå sova varm i.

Fördelen med dun är, som redan nämnt, värmeegenskaperna i förhållande till vikt. Du kan komprimera en dunsäck mer och därmed få ner packvolymen, jämfört med en konstfibersäck med samma egenskaper och prestanda.

Jag har undvikit att tvätta min dunsäck, för att behålla så mycket av dess goda egenskaper så länge som möjligt (rätt eller fel, inte vet jag). Men när jag väl tvättar den använder jag mig av ett dunschampo som jag köpt i Frankrike. Jag kommer, tyvärr, inte ihåg vad det heter men kan ta reda på det om du är intresserad. Resultatet blir mycket gott och sovsäcken känns som ny igen.

Lycka till!
// Niklas

P.S Idag har min Caravan Carry Combi ersatts av en mindre dunsäck av märket High Colorado (av enklare typ) mest pga. den enormt lilla pcakvolym som denna säck tar. Carav-säcken finns dock kvar hemma i säkert förvar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.