Fuktig dunsäck

När jag sover ute i tält eller bivack i temperaturer under nollan, ibland en bra bit under, så blir min dunsäck rejält fuktig på ovansidan - av min utandning... vad kan jag göra för att hålla sovsäcken torrare? Sovsäcksöverdrag? Jag svettas marginellt på natten, så har egentligen inget problem med fukt i säcken, bara fukt ovanpå. men det är nog så jobbigt!
 
Är du säker på att det bara är från din utandningsluft som fukten kommer? En människa svettas även i sömnen, även om du inte upplever det som ett problem, och den kroppsfukten kondenserar mot den kalla ytan som ofta är insidan av sovsäckens yttertyg.
 
Där du har kondenspunkten i säcken faller fukten ut precis som i varje isolerad vägg. Givetvis svettas även du när du sover.
go tur
 
Har också problem med detta. Speciellt när jag är ute en vecka på vinterfjället över högvintern. Sovsäckens öppning blir till ett ispansar till slut. Har skrivit om det här på forumet och fick ett antal bra tips. Bland annat att ha en ärm att andas i eller att ha en halsduk över munnen där vattnet kondenseras innan den när sovsäckens öppning.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73172&highlight=sovs%E4cken

Tänkte testa att sprayimpregnera runt öppningen på sovsäcken inför vinterns tur också. Kanske kan det hindra kondensvattnet att tränga ner i tyget.
 
Som Seo skrev så är det mesta vattenånga från din kropp som vandrar genom sovsäcken och når den kalla ytan och fryser till ispansar.En del ispansarer din utandingsluft som går ut ångform i tältet
och fryser och faller som snö inne i tältet.
 
Som Seo skrev så är det mesta vattenånga från din kropp som vandrar genom sovsäcken och når den kalla ytan och fryser till ispansar.En del ispansarer din utandingsluft som går ut ångform i tältet
och fryser och faller som snö inne i tältet.

Visst kommer det en del kondens i från kroppen men den väta som kondenseras och lägger sig ovanpå sovsäcken vid öppningen framför munnen och som sedan fryser till is kommer i från munnen inte kroppen.
 
Bra tält, lykta och sovsäck med fuktokänsligt yttertyg.

Hejsan,

Jo fuktig sovsäck är ett gammalt klassiskt beskymmer på vintern, men det finns ett par saker som underlättar livet.

Första tippset är att investera i en sovsäck som har ett lite mer okänsligt yttertyg. Jag har ett par olika vintersovsäckar och den som jag uppplever som klart bäst vad det gäller fukt utefrån är min Marmot Helium Membrain.

En annan sak som gör livet klart trevligare är givetvis ett riktigt bra tält, det är en enorm skillnad på hur fuktigt det blir i olika tält! Det bästa tältet jag sovit i på vintern är Hilllebergs Savio, men det finns givetvis andra bra alternativ!

Och sist men inte minst tycker jag att det är guld värt att ha en bensinlykta i tältet. Nu vet jag av tidigare erfarenhet att det finns många dysterjökar som tycker att det är näst intill oändligt farligt att tända något större än en vanlig tändare inne i ett tält, men om bara anväder lite sunt förnuft och tar det försiktigt vill jag påstå att det är betydligt riskablare att åka bil än att tända en lykta inne i tältet!

Vår morgonrutin är att tända lyktan (som hänger på plats mitt i tältet, givetvis släkt, medans vi sover) och sen låta den brinna i typ 10-15 minuter. På den tiden hinner det bli varm och skönt inne i tältet och ofta börjar även "frosten" att smälta.
Nästa steg i rutinen är att ta "trasan" och torka alllt som går inne i tältet, vilket i normalfallet medför att man sen har ett hyffsat torrt innertält. Aldrig en tur, vare sig på vintern eller sommaren utan "trasan"!
När man sen fått på sig dunstället så kan det vara en god ide att öppna upp rejält ett tag och vädra ur, vilket medför att den varma men fuktiga luften inne i tältet byta ut mot torr och kall utefrån. Sen är det bara att upprepa proceduren ett par gånger medan man fixar med frukost, smäter snö osv och simsalabim är sovsäckarna i 9 fall av 10 torra och fina när man packar ner dom.

Jag har haft denna rutin sen jag började vinterkampa -87 och har bara haft problem med fuktiga sovsäckar vid ett tillfälle och den var på en vintertur i Alaska då vi hade under -40 grader 10 dagar i sträck, så det var lite extremt.

/ Stefan
 
Då kondensen på sovsöcken kommer från utandningsluften, kan givetvis även sovställningen ha betydelse. Sover man på sidan är det mindre möjlighet för utandningsluften att kondensera på sovsäcken än om man sover på rygg;)
 
Tack för konstruktiva svar!! Såklart svettas även jag på kroppen när jag sover, men jag upplever inte att det är det som skapar det stora bekymret med blöt ovansida på sovsäcken... Ska testa att ändra sovställning och även skydd-för-munnen idén lät intressant.

Vad tror ni om sovsäcksöverdrag, typ det som haglöfs har? Min säck är en marmot angel fire som jag upplever är "klen" i yttertyget och drar åt sig rejält med fukt.
 
Tack för konstruktiva svar!! Såklart svettas även jag på kroppen när jag sover, men jag upplever inte att det är det som skapar det stora bekymret med blöt ovansida på sovsäcken... Ska testa att ändra sovställning och även skydd-för-munnen idén lät intressant.

Vad tror ni om sovsäcksöverdrag, typ det som haglöfs har? Min säck är en marmot angel fire som jag upplever är "klen" i yttertyget och drar åt sig rejält med fukt.

Om du har samma problem som jag har så skulle ett sovsäcksöverdrag antagligen inte hjälpa så mycket på de mest utsatta ställena. dvs öppningen vid munnen och typ 10-15 cm bort.
 
GT-överdrag upplever jag för täta medan ett 50/50 överdrag både ger säcken ett rejält skydd och ett lager luftande luft till. Ett bra DIY projekt.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
Pohman Superlätt Dunsäck Bo och sova 17
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
frilufsnörden Fukttålig dunsäck? Bo och sova 9
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
mo9jan Varm dunsäck? Bo och sova 3
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
manlan Hur mycket försämras en dunsäck med tiden? Bo och sova 6
Still Alive Lätt dunsäck? Bo och sova 13
Tomas J Komprimera dunsäck, hur länge? Bo och sova 4
ErikBergm Dunsäck på kemtvätt....misstag? Bo och sova 8
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Eärendil Dryloft till dunsäck? Bo och sova 0
Avslutat medlemskap dunsäck Bo och sova 23
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
smilfink syntetsäck eller dunsäck? Bo och sova 9
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
Tomas J Hur känslig är en dunsäck? Bo och sova 30
Gubben på Udden Dunsäck Bo och sova 13
Anders J Dunsäck Bo och sova 3
jliungman Superbillig sydafrikansk dunsäck Bo och sova 1
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Marcand Är en dunsäck som legat 1 år i packpåse förstörd? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.