Tvätta dunsäck från 70-talet?

Nån som har koll på om det går och om det är värt att tvätta en sån? Sovsäcken är av märket Ajungilak och ser fin ut, men lite smuts/fuktfläckar runt huvudet. Den har legat oanvänd sen 70-talet i sin påse.

Kemtvätten ska ha 250:- och det känns lite saftigt.

Nån med erfarenhet av kemtvätt och sovsäckar?
 
Har ingen erfarenhet själv, men hittade en gammal tråd om att tvätta dunsäckar...
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=70169

Mat på UK Hammocks rekommenderar att tvätta för hand med ett speciellt duntvättmedel för att vara snällare mot dunet. Jag har även läst någonstans att man inte ska använda tennisbollar då de slår sönder stjälkarna i dunet och det försämrar dunets förmåga att skapa loft. Hittade även samma info här: http://www.dunjacka.eu/tvatta-dun/

Alewalds skriver att man aldrig ska tvätta på kemtvätt, då kemikalierna bryter ned dunets egenskaper: http://www.alewalds.se/guider/produktguider/sovsackar/skotsel/

Lycka till!
__
Fredrik
 
Den skall gå bra att tvätta, men följ tvättanvisningarna (ex de från Marmot som jag klippt in nedan). Ajungilaks gamla säckar har ett ganska högt fjäderinnehåll, typ 80/20 eller 70/30 dun, jämfört med några av dagens bättre dunsovsäckar så du kan nog inte räkna med samma spänst i loftet.
----
12. How do I clean my down jacket or sleeping bag?
PROPER CLEANING INSTRUCTIONS FOR DOWN GARMENTS

Wash in Granger’s Down Wash Plus.. Do not use typical liquid laundry detergent on Gore-Tex fabric. It may leave a residue ( such as fabric softeners, fragrance, color brighteners) which could clog the pores of the Gore-Tex. We recommend using warm water for wash and rinse. Do not use all hot or all cold water. It is extremely important to rinse the down very well. We recommend two rinse cycles. For spot cleaning, Granger’s offers G-Wash Spray Cleaner Plus. Both Granger’s cleaners include an odor elimination component that will help keep your bag ‘fresh.’

Dry in dryer on low heat (temperature not to exceed 140 degrees F). Put two clean tennis balls (or similar objects such as “sock balls”) in with the garment. It is extremely important to make sure that your down product is dry to the fullest in order for it to regain its loft. Remove at once; do not allow the garment to remain in the dryer. (A down jacket may take 2-3 hours and a down sleeping bag may take 4-6 hours to dry.)

For removing heavily soiled spots, it is recommended by W.L. Gore to use “Spray & Wash” or “Shout” We have found Grangers G-Wash Cleaner Plus spray very effective on all types of fabric including Gore-tex..

Do not dry-clean your down and/or Gore-Tex products.

SPECIAL SLEEPING BAG NOTICE:
DO NOT WASH OR DRY sleeping bags in home laundry equipment. Use a front-loading machine at a Laundromat and low temperature dryer. Home laundry equipment is too small and may damage sleeping bags.
 
Aha så ingen kemtvätt alltså!

Har bara tillgång en liten maskin och den är nog för liten....en grovmaskin hade kanske funkat.

Det är alltså i tumlaren man har tennisbollar - inte i själva tvättmaskinen :)

Jäkliga fina och rejäla säckar så vore kul att användan dem istället för att de bara ligger undangömda, svettiga och unkna. Det är mormor och morfars gamla som jag ärvt (och man vet ju inte vad de har haft för sig i säckarna på det glada 70talet....jag måste tvätta dem känner jag :) )......tror inte man hade lakan på den tiden heller
 
Aha så ingen kemtvätt alltså!

Har bara tillgång en liten maskin och den är nog för liten....en grovmaskin hade kanske funkat.

Det är alltså i tumlaren man har tennisbollar - inte i själva tvättmaskinen :)

Jäkliga fina och rejäla säckar så vore kul att användan dem istället för att de bara ligger undangömda, svettiga och unkna. Det är mormor och morfars gamla som jag ärvt (och man vet ju inte vad de har haft för sig i säckarna på det glada 70talet....jag måste tvätta dem känner jag :) )......tror inte man hade lakan på den tiden heller

Känner du någon som bor i lägenhet så är maskinerna i de gemnsamma tvättstugorna betydligt större, även torktumlarna. Använd ett halvdussin tennisbollar när du torktumlar säcken (på låg-medelvärme), inte när du tvättar;)
 
På den tiden Nordiska Fjäder sydde dunsäckar i Malmö var vi på ett studiebesök där. Tvätt kom upp och från en gammal sliten Kinabok läser jag. "Skummtvätta före med möbelskum och svamp kring öppning och huvudområde. Skontvätt 40°. Rymlig torktumlare 40°, små kuddar eller rispåsar för att ta isär hopklumpat dun. Aldrig tennisskor eller bollar. Våthanderingen mycket försiktigt, då säck + vatten väger vida mer än vad tyg och sömmar håller för."
För mig har det gått bra, men jag har uppsökt tvättmaskiner >7 kg med inbyggd torktumlare, så att säcken inte behövt hanteras våt.
 
Strunta i kemtvätten och tvätta själv.
Köpte nyligen en säck på loppis, en gammal Helly Hansen Ajungilak Grönland också från 70-talet, som jag sedan tvättade. Köpte duntvättmedel på Naturkompaniet.
Minns inte vilken temperatur jag hade på tvätten. Hade inga problem med att säcken var blöt och tung. För det första var den centrifugerad, för det andra så är det bara att rulla ihop den i maskinen och bära den med händerna under till.
Torktumlade den på medelvärme med några hopknölade tennissockar istället för bollar. Tyvärr räckte inte torktumlartiden till (4h) så jag fick "tjuvtorka" lite i föreningens tvättstuga kvällen efter. Resultatet blev hur bra som helst när det var klart. Fint loft och doftar gott! :)
 
körde min sovsäck i tvättstugans lilla maskin och det gick rätt ok. Fick köra den två ggr pga att det första programmet jag testade var värdelöst - Ullprogram 30 grader. Detta tog ingenting och trumman snurrade ju knappt runt där inne. Drog igång en fintvätt 40 sen istället och då tog det bättre. hade mitt vanliga flytande tvättmedel. Tortumlade den sen i ett par timmar med två tennisbollar.

Nu är säcken fluffig, fin och luktar gott.
 
körde min sovsäck i tvättstugans lilla maskin och det gick rätt ok. Fick köra den två ggr pga att det första programmet jag testade var värdelöst - Ullprogram 30 grader. Detta tog ingenting och trumman snurrade ju knappt runt där inne. Drog igång en fintvätt 40 sen istället och då tog det bättre. hade mitt vanliga flytande tvättmedel. Tortumlade den sen i ett par timmar med två tennisbollar.

Nu är säcken fluffig, fin och luktar gott.

Samma misstag. Körde "skontvätt" 30 grader. Säcken puffade upp och fyllde hela maskinen, och så vaggade trumman fram och tillbaks med lite vattenskvalp i botten och skrapade mot en säck som låg bilck stilla i maskinen. 40 grader med centrifugering funkar bra.
 
Jag körde i en liten maskin, lade i för mycket tvättmedel (följde anvisningarna) och fick tvätta om den. Sen in i torktumlaren på låg värme. Gick inte heller, säcken blev jättevarm.

Fast sett från den ljusa sidan, nu letar jag efter en ny sovsäck.

:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
HannaD Tvätta sovsäck? Bo och sova 3
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
adventure_transport Tvätta sovsäck? Bo och sova 4
tbergman Tvätta sovsäck Bo och sova 16
xnation Tvätta tält Bo och sova 10
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
Lavskägge Tvätta reselakan av siden? Bo och sova 3
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
kalle rosenberg Tvätta innetält? Bo och sova 2
mojmoj Hur tvätta sovsäck? Bo och sova 36
Pohman Superlätt Dunsäck Bo och sova 17
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
frilufsnörden Fukttålig dunsäck? Bo och sova 9
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
Louise Ö Fuktig dunsäck Bo och sova 17
mo9jan Varm dunsäck? Bo och sova 3
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
manlan Hur mycket försämras en dunsäck med tiden? Bo och sova 6
Still Alive Lätt dunsäck? Bo och sova 13
Tomas J Komprimera dunsäck, hur länge? Bo och sova 4
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
ErikBergm Dunsäck på kemtvätt....misstag? Bo och sova 8
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Eärendil Dryloft till dunsäck? Bo och sova 0
Avslutat medlemskap dunsäck Bo och sova 23
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
smilfink syntetsäck eller dunsäck? Bo och sova 9
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
Tomas J Hur känslig är en dunsäck? Bo och sova 30
Gubben på Udden Dunsäck Bo och sova 13
Anders J Dunsäck Bo och sova 3
jliungman Superbillig sydafrikansk dunsäck Bo och sova 1
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Marcand Är en dunsäck som legat 1 år i packpåse förstörd? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.