Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck

Tjena.
Jag har för länge sedan hört påståendet:
"du ska inte tvätta din dunsovsäck eftersom isoleringsförmågan minskar med 10-15 % direkt". Det har jag heller inte gjort utan härdat ut med hjälp av lakan. Nu har jag nyligen hört/läst ett motsatt påstående (från en tillverkare tror jag): "din sovsäcks isoleringsförmåga förbättras om du har en ren sovsäck".

Man kan ju tänka sig att ex smuts i form av saltkristaller (från svett) binder fukt och det är ju kass. Man kan också tänka sig att om man inte får sovsäcken fluffig igen efter tvätt och tumling att isoleringsförmågan försämras.

Min sovsäck börjar bli rätt skitig efter många års användning men jag vill ju att den ska fortsätta att isolera lika underbart som alltid.

Vilket är rätt?

MVH Lasse
 
Tvätta...

men inte för ofta (jag brukar göra det ca 1 gg/år, efter årliga fjällvandringen). Använd gärna duntvättmedel. Torktumla! Kör tillsammans med några tennisbollar i torktumlaren tills säcken är torr.

Visst blir säcken sämre när man tvättar den, men en sovsäck indräkt i gammalt svett och smuts är inte bättre ur värmesynpunkt (och definitivt inte ur luktsynpunkt...).

/Håkan
 
Min blev bättre!

Jag tycker nog att min gamla dunsäck blev bättre när jag tvättat den. Om det nu inte bara var för att den blev så mycket trevligare att sova i. Att ha tillgång til en torktumlare är nog mer eller mindre nödvändigt.

Per
 
Tvätta dun...

Tvätta lagom sällan, helt rätt.
Tennisbollar i torktumlaren, helt rätt.
Sen finns det speciellt "TVÄTTA DUN"-tvättmedel... Hi-tech liksom, personligen tror jag det delvis är humbug. Jag tvättar mina dunprodukter på skonsamt program och med 1/4:s mängd vanligt flytande tvättmaskinmedel.
 
Som joakimr skriver...

så kan det mycket väl vara humbug med speciella duntvättmedel. Dumt att chansa med en dyrt inköpt sovsäck och sen försöka spara några småslantar på tvättmedel, dock.

/Håkan
 
Stor

Tänk på att en dunsäck för vinterbruk knappast går att tvätta i en vanlig tvättmaskin. Jag brukar lämna in min vintersäck för tvätt när den blir allt för skitig. Sommarsäcken går däremot bra att tvätta själv.
/Thomas J
 
tydligare fråga

Tack för svaren.
Jag ska förtydliga min fråga litegrann:

1. Finns det belägg för att smuts i någon form försämrar en dunsovsäcks isoleringsförmåga?

2. Givet att jag följer klassiska tvättråd för dunprodukter (stor maskin, tumlare, tennisbollar, reducerad tvättmedelsmängd etc), finns det belägg för att sovsäckens isoleringsförmåga ÄNDÅ försämras?

Har någon sett en undersökning/test på detta? Är det någon som vet? ... hm, hade varit intressant.

/Lasse
 
Dunet (och även syntetmtrl) tappar sin isolerande förmåga om det trycks/klibbar ihop så att det inte finns luft i materialet. Om man tvättar oförsiktigt/inte torktumlar, så bildas det klumpar av dun och därmed är sovsäcken inte så bra. När du får in svett, smuts etc i dunet så klibbar dunet ihop och i princip samma sak händer. Så:

På fråga 1 svarar vi: Se ovan
Och på fråga 2 kan vi inte.

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
HannaD Tvätta sovsäck? Bo och sova 3
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
adventure_transport Tvätta sovsäck? Bo och sova 4
tbergman Tvätta sovsäck Bo och sova 16
xnation Tvätta tält Bo och sova 10
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
Lavskägge Tvätta reselakan av siden? Bo och sova 3
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
kalle rosenberg Tvätta innetält? Bo och sova 2
mojmoj Hur tvätta sovsäck? Bo och sova 36
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.