Hur tvätta sovsäck?

Har en Caravan-säck med syntetfyllning med några år på nacken. Med tiden har den blivit allmänt sunkig och ofräsch så en tvätt skulle inte vara helt fel. Vad skall man tänka på när man tvättar en sovsäck?
 

hans.linde@telia.com ()

Gäst
I maskin

Det är nog inte så svårt. Jag har tvättat våra säckar i tvättmaskin, 40C, och med cetrifugering samt troktummlare. Det ser fortfarande ut som sovsäckar.
Även dunsäck går att tvätta i maskin , men torkningen är tidsödande.
 

Rudolf.Rydstedt@svenska.gu.se (Rudolf Rydstedt)

Gäst
maskintvätt 40 grader, snålt med tvättmedel

Syntetsäckar brukar hålla för fintvätt 40 grader (för dun skall det vara lämpligt att begränsa sig till ylletvätt). Det är lätt att överdosera tvättmedlet, så man brukar rekommendera att man skall dra ner mängden tvättmedel till hälften. Om jag minns rätt skall man undvika torktumlare och jag kommer inte ihåg hur hårt man bör centrifugera. Själv tvättar jag min syntetsäck rätt ofta, kör den i centrifug och torkar i torkrum utan att jag har märkt några negativa konsekvenser.
 
Tvätta sovsäck

Jag har tvättat sovsäckar på syntet och dun i 40grader
centrufugerat och torkat i torktumlare, men släng i några tennisbollar i tumlaren så blir säcken inte så platt utan fluffigare och som ny igen framför allt dunsäckar..
 
Speciellt tvättmedel ?

Jag har hört att det ska finnas speciella tvättmedel för syntetsovsäckar som inte försämrar sovsäckens isoleringsegenskaper lika mycket som vanliga tvättmedel eftersom de inte pluggar igen fiberkanalerna. Är det någon som vet något om detta ? Vilka fabrikat finns etc. ? Rekommendationer ?
 
Tvättråd sovsäck av dun!

Syntetsäckar brukar hålla för fintvätt 40 grader (för dun skall det vara lämpligt att begränsa sig till ylletvätt). Det är lätt att överdosera tvättmedlet, så man brukar rekommendera att man skall dra ner mängden tvättmedel till hälften. Om jag minns rätt skall man undvika torktumlare och jag kommer inte ihåg hur hårt man bör centrifugera. Själv tvättar jag min syntetsäck rätt ofta, kör den i centrifug och torkar i torkrum utan att jag har märkt några negativa konsekvenser.

Jag har hört att man skall torka i torktumlare genom att lägga in några tennisbollar för bättre resultat!
 
I maskin

Jag "tvättar" inte mina sovsäckar, jag kör bara ett sköljprogram utan tvättmedel och andra tillsatser - bara vatten.
Sen får dom gå i torktumlaren på syntetprogrammet (svalare) med ett par bollar.

Jag resonerar som så att den svett som sitter i sovsäcken huvudsakligen är vattenlösliga salter, alltså behövs inget tvättmedel. De fetter och proteiner som huden också avger, det sitter i sidenlakarnet som jag använder ibland, eller så sitter det i understället jag annars sover i, och dom tvättar jag separat med tvättmedel.
 
Tips

Skötselråd: Sovsäckar

Lika viktigt som att ha rätt sovsäck för rätt ändamål, lika viktigt är det att vårda sovsäcken så att den behåller sina goda egenskaper länge.

# Ta upp sovsäcken i god tid innan du ska använda den. Då hinner den återfå sin volym, och ruska om den innan du lägger dig i den, så den blir mera luftig då isolerar den bättre...

# Var noga med att komplettera sovsäcken med ett väl isolerande liggunderlag.

# Sovsäcken ska vara helt torr innan du packar ner den. Vänd ut och in och vädra ur. (använd sovsäck-lakan, se längre ner på sidan om sovsäck-lakan)

# Det är både smidigare och bättre för sovsäcken att mata ner den i fodralet istället för att rulla ihop den.

# Läs tvättråden noga. Generellt gäller 40 grader och milt tvättmedel, gärna flytande. Undvik sköljmedel!.

# Fibersäckar hängtorkas eller torktumlas efter centrifugringen. Dunsäckar torktumlas med några tennisbollar som fördelar ut dunet, så dunet inte klumpar sig.

# Vid behov, impregnera sovsäckens utsida (sovsäckens undersida räcker).

# Förvara säcken i ett luftigt fodral. Bäst är att förvara den hängandes på en galge.

Förläng livslängden på din sovsäck:

Använd alltid sovsäck-lakan och du behöver inte tvätta sovsäcken lika ofta och så håller sovsäcken längre! Lakanet tar åt sig din svett och annat mysigt... Plus att isolationen ökar med någon/några grader...

Själv använder jag ett sovsäck-lakan från Carinthia (ett Österrikiskt företag) men man kan även ta ett vanligt billigt påslakan... Går lätt att sy ett eget också...

Riktigt varma sommarnätter räcker det att bara använda ett sovsäcks-lakan, eventuellt med ett sovsäcks-överdrag som extra skydd, så behöver man inte slita på sin sovsäck.

Använda också ett sovsäcks-överdrag det förlänger livet på din sovsäck, skyddar mot smuts, vind, väta, UV-ljus och dessa otrevliga eldflugor från lägerelden som diverse syntesmaterial ogillar. Samt ger sovsäcks-överdraget extra värmeisolering på någon/några grader... för din säck.

Själv använder jag ett sovsäcks-överdrag från Ajungilak, modell: Grevling. Men finns från diverse märken... Går lätt att sy ett eget också...

Grevling har ett långt blixtlås i vänstersidan och dragsko i öppningen och huva. Ovansidan är gjord av impregnerad bomull/polyester och undersidan av vattentät nylon. samt ger extra värmeisolering på någon/några grader... Kan verkligen rekommendera Grevling från Ajungilak.

Bonus Tips:

Ta en kort rask promenad innan du går och lägger dig, då har du fått upp kropps temperaturen och det blir behagligare att krypa ner i sovsäcken då.

Ät och drick varmt innan du lägger dig då somnar du lättare och sover betydligt skönare än om ingen varm dryck och mat intagits.

Ha gärna gjort klart en termos med hett vatten på kvällen, så blir morgonen betydligt behagligare innan du fixat morgonbrasan eller annat, tar man en het och god kopp thé/kaffe/choklad eller en buljong etc. då mår kroppen och själen prima... och allt trixande och pillandet blir enklare på morgonen då...

Använd gärna Pyjamas/underställ, sockor, vantar och nattmössa om du är lätt frusen av dig, speciellt på hösten och vintern...


Mvh troswe
 
Med möbeltvättskum kan man lyfta smutsen från tyget och torka det rent. Innerlakan och sovplagg minskar tvätbehovet. Våt sovsäck som skall transporteras mellan tvättmaskin och torktumlare blir både tung och skör. Det finns tvättmaskiner med inbyggd torktumlare, låna en dylik vid behov.
 
Jag har hört att man skall torka i torktumlare genom att lägga in några tennisbollar för bättre resultat!

Inte för att argumentera mot metoden, men:
Jag tumlade min Caravan dunsäck med tennisbollar en gång. Det var/gick sönder och när jag öppnade luckan snöade det dun i hela tvättstugan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
HannaD Tvätta sovsäck? Bo och sova 3
adventure_transport Tvätta sovsäck? Bo och sova 4
tbergman Tvätta sovsäck Bo och sova 16
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
xnation Tvätta tält Bo och sova 10
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
Lavskägge Tvätta reselakan av siden? Bo och sova 3
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
kalle rosenberg Tvätta innetält? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.