Tvätta dunsovsäck...

Tänkte tvätta min gamla kära dunsovsäck Caravan Combi Deluxe fr artonhundra-frös-ihjäl hehe...
Grymmaste vintersovsäcken jag har haft....alltid använd med innersovsäck men nu känner jag att det är dags att tvätta den i innan jag sommarförvarar den i den luftiga "sopsäcken" i tyg.
Men nu är jag osäker på hur jag ska tvätta den och torka den...den här säcken vill jag behålla tills jag dör...
Så jag vill köpa det bästa tvättmedlet som finns ,kosta vad det kostar vill!
Torktumla med ett gäng tennisbollar var det som gällde förut iallafall...men vilket tvättmedel?
Säcken är ju absolut inte skitig,men jag känner ändå att jag ändå vill tvätta den skonsamt.
 
Hej

Jag hade också en riktigt gammal dunsovsäck som behövde mer än bara vädras. Jag använde mig av Y3 och skonprogrammet på maskinen. Tennisbollar i torktumlare funkade bra men jag fick ta fram nål och tråd efteråt eftersom det blivit en glipa i en söm, den var ju som sagt från 1800-kallt...typ. Den luktade gott och kändes renare - funkade för just den säcken iaf...

Sörjde den när brorsan tappade bort den under en klassresa... (hur f*n tappar man bort en sovsäck på typ 4 kubik?!)
 
Det finns ett speciellta dun-tvättmedel på naturkompaniet som heter Nikwax Loft Texch Wash som man kan ha och sen återimpregrera med Nikwax Down Proof.

Vill du snåla kan du köpa Y-3 eller nåt vanligt flytande tvättmedel på te.x ICA i stället och skippa återimpregera. Dock kan de föstnämnda tvättmedlen vara bra att ha till även vinterjackor och liknande framöver.

Jag skulle köra det i handtvätt eller ylletvätt programmet i tvättmaskinen eller nåt annat program med max 30 grader och låg centrufegering 3 ggr.
Torktumla sen med minst 3 tennisbollar på hög hastighet minst 5 timmar och sträcka ut dunet flera ggr mellan programmet.

När sovsäcken känns snustorr kör en gång extra för det kan fortfarande vara blött utan att man känner det.
Häng sen säcken luftigt på te.x en galge när du inte använder den och inte i kompressionspåsen så blir den fluffig och fin.

Jag ser här på min flaska med Nikwax tvättmedel att man kan ringa dom för tekniska råd och det tel är 0647-66 56 10.

Tror dock att det räcker med rådet jag gav ovan.

Lycka till!
 
Hej

Jag hade också en riktigt gammal dunsovsäck som behövde mer än bara vädras. Jag använde mig av Y3 och skonprogrammet på maskinen. Tennisbollar i torktumlare funkade bra men jag fick ta fram nål och tråd efteråt eftersom det blivit en glipa i en söm, den var ju som sagt från 1800-kallt...typ. Den luktade gott och kändes renare - funkade för just den säcken iaf...

Sörjde den när brorsan tappade bort den under en klassresa... (hur f*n tappar man bort en sovsäck på typ 4 kubik?!)
Haha ja nog är den på 4kubik alltid...och väger ju inte direkt som min Mountain Equipment Xero 250...
 
Det finns ett speciellta dun-tvättmedel på naturkompaniet som heter Nikwax Loft Texch Wash som man kan ha och sen återimpregrera med Nikwax Down Proof.

Vill du snåla kan du köpa Y-3 eller nåt vanligt flytande tvättmedel på te.x ICA i stället och skippa återimpregera. Dock kan de föstnämnda tvättmedlen vara bra att ha till även vinterjackor och liknande framöver.

Jag skulle köra det i handtvätt eller ylletvätt programmet i tvättmaskinen eller nåt annat program med max 30 grader och låg centrufegering 3 ggr.
Torktumla sen med minst 3 tennisbollar på hög hastighet minst 5 timmar och sträcka ut dunet flera ggr mellan programmet.

När sovsäcken känns snustorr kör en gång extra för det kan fortfarande vara blött utan att man känner det.
Häng sen säcken luftigt på te.x en galge när du inte använder den och inte i kompressionspåsen så blir den fluffig och fin.

Jag ser här på min flaska med Nikwax tvättmedel att man kan ringa dom för tekniska råd och det tel är 0647-66 56 10.

Tror dock att det räcker med rådet jag gav ovan.

Lycka till!
Japp låter väldigt seriöst och bra,får lägga lite tid i helgen på detta,tackar!
 
I helgen har jag tvättat mina två Caravan säckar,blev ju kanonbra!!! Jag tackar för tips jag fått och är nu inte längre orolig för framtida tvättar...Jag tvättade den ena dag 1 och den andra dag 2...
Körde ulltvättmedel och ylleprogrammet en gång sen körde jag utan tvättmedel andra gången också ylleprogrammet för att verkligen skölja ur allt...dessutom vände jag säcken mellan tvättarna och torktumlade 4-5 timmar på låg temperatur.Verkligen upplyftande för säcken ,tror den blev minst dubbelt så hög...Sen en repris på andra säcken dagen efter.Nu ska jag tvätta mitt duntäcke och vinterjackan också...
 
Funderar på att tvätta yttertyget på min dunsovsäck med en trasa och sedan torktumla den, då den fortfarande verkar lite lite fuktig från förra årets tur (irriterande, hängde trots allt upp den i Kvikkjokks torkrum, men har tydligen inte förstått hur segtorkat dun är).

Hur går man bäst tillväga, vad bör man använda för medel? Går såpa bra?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
HannaD Tvätta sovsäck? Bo och sova 3
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
adventure_transport Tvätta sovsäck? Bo och sova 4
tbergman Tvätta sovsäck Bo och sova 16
xnation Tvätta tält Bo och sova 10
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
Lavskägge Tvätta reselakan av siden? Bo och sova 3
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
kalle rosenberg Tvätta innetält? Bo och sova 2
mojmoj Hur tvätta sovsäck? Bo och sova 36
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.