Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle

Finns det på marknaden liggunderlag som på morgonen inte känns som man legat på en utvikt grillkioskservett och som har låg vikt ???

En sak har jag noterat, att kan man få till en grop under bäckenet så blir det stor skillnad på komforten,( man kanske ska gräva sin egen grop...;), berätta om era hemliga knep så kotknackarna blir arbetslösa !!!

Bilagor

• SANY6940.jpg
    SANY6940.jpg
    35.1 KB · Visningar: 1,884
hejsan
har själv ett exped downmat 9 LW -mkt skönt. stor skillnad mot en 7a.
en lättare variant är synmat UL 9 M.
dyra men värda varje krona.
mvh

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tjockt uppblåsbart liggunderlag är grejen. Gropen får man automatiskt om man släpper ut lagom med luft ur den uppblåsbara madrassen. Kravet blir då att madrassen är tjock nog för att gropen inte ska nå ner till marken, annars blir det obekvämt. Om det dessutom är kallt måste man ha isolering i madrassen med tillräcklig tjocklek under gropen för att det inte ska bli kallt, alt. cellplastunderlag under (vid markkyla) eller över (vid luftkyla) madrassen. Det finns riktigt lätta uppblåsbara från thermarest och exped, de är ömtåliga men om de bara används i tältet brukar det gå bra.
Passa på att provligga liggunderlaget i butiken, det ska kännas skönt att sova på golvet!

Instämmer med tidigare talare. Har p.g.a. jobb bott många månader i sträck i tält (ifjol maj t.o.m. oktober) och det skulle aldrig ha gått utan mitt Exped Downmat 9M. Någon natt var det runt 14 minus men liggunderlaget var även då varmt och skönt. P.g.a. liggunderlagets tjocklek behöver man inte ens vara kräsen med hur tältplatsen ser ut eftersom liggunderlaget effektivt tar bort mindre ojämnheter. Har ibland även brukat liggunderlaget istället för vandrarhems- eller gästsäng då de senare var obkvämare...

Notera dock att UL-versionen må vara 295g lättare men har bara två års garanti mot generösa fem år för den vanliga versionen.

hejsan
mvh

Precis vad jag också sover på numera - har den varianten som inte har inbyggd pump utan blåses upp med packpåse - tror den heter downmat 9 LWP.

Går även att sova gott på inomhus då man inte bär sovgrejorna på ryggen, som alternativ till jysk blåa jättemadrasser...

/Patrik

hejsan

mvh

Kan bara hålla med! Efter två kraschade diskar med påföljande två operationer är jag känslig både mot kyla och hårda underlag men med min downmat 9 och exped down pillow vaknad jag väl utsövd

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Instämmer i hyllningskören - jag nöjde mig med Exped Downmat 7, men vaknar utan den smärta i höfter/ljumskar som jag tidigare störts av efter en natt på andra typer av liggunderlag.
Det tog dock några nätter innan jag visste hur hårt jag skulle pumpa för att det skulle funka optimalt.

Sent from my F8131 using Tapatalk

Instämmer i hyllningskören - jag nöjde mig med Exped Downmat 7, men vaknar utan den smärta i höfter/ljumskar som jag tidigare störts av efter en natt på andra typer av liggunderlag.
Det tog dock några nätter innan jag visste hur hårt jag skulle pumpa för att det skulle funka optimalt.

Sent from my F8131 using Tapatalk

För mig (90kg/186cm) gäller max uppblåsning av mitt downmat 9 för bästa komfort. Med pås-uppblåsning är det tämligen självmarkeradned då det är fullt uppblåst.

/Patrik

Hängmatta?

Hej
Har en dålig disk i korsryggen och har alltid haft svårt att ta mig upp efter en natt på liggunderlag. (har testat flera olika). Efter att ha köpt en
Hennessy explorer delux asym zip hängmatta så vaknar jag utan att känna av ryggen alls. Det är till och med bättre än min säng hemma.
Inser att det inte är vad som efterfrågades men jag kan inte låta bli att tipsa om det ändå. :)
Exempelvis så här:
https://www.youtube.com/watch?v=XIixFnEyqfk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips