Val av sovsäck och liggunderlag

Hej,

Blivit dags att förnya familjens uppsättning av sovsäckar och liggunderlag.

SOVSÄCK
Typisk användning är jämtländsk sommar men även till viss del vår och höst. Tältturer, stuga och under bar himmel. Viktigt med låg vikt och volym då det blir mycket prylar med hela familjens utrustning men även skönt för lätta soloturer.

Har för föräldrarna kollat främst på Marmot dunsäckar men finns så många varianter, vilken variant är det som gäller för detta användningsområde?

Om man skulle gå på Mountain Equipment istället vilken av modellerna gäller då för detta användningsområde?

Även barnen 4 år behöver sovsäckar, har kollat på Marmot enligt länk i detta forum http://www.addnature.com/Product.aspx?pf_id=MARMOTWAVEII_JUNIOR. Ser tung ut, andra erfarenheter?

LIGGUNDERLAG
Kollat på Exped men även här finns en uppsjö modeller, vilket är det som gäller för ovan användningsområde? Vi har hund, är de uppblåsbara känsliga?

Tack för era inspel!
 
Vill du/ni

ha breda sovsäckar? Vad har ni nu och hur trivs ni med dessa? Hund och uppblåsbara liggunderlag är normalt inget problem.

Thermarest är väl beprövade mn idag finns det många andra som verkar bra. Budget?

Thure
 
Marmot har dunsovsäckar i 5 olika prisklasser inom det temperaturintervall som du är intresserad av, skillnaden mellan dessa är materialval, dunkvalitet, vikt och framför allt pris.

Dunkvalitéerna är 600, 800, 850 och 900, vilket är måtten på hur många kubiktum ett ounce av dunet kan fylla, ju fluffigare dun desto lättare och dyrare sovsäck. Skillnaderna mellan värsting säcken och den billigaste ligger på 4200 -2000 kr i pris och 680-1,2kg i vikt.

Personligen skulle jag titta på Arroyo och Arete med komforttemperaturer på -1 och 4 grader, vikt 680g och 770g, pris på 2300kr och 2500kr. Det är mycket sovsäck för pengarna.
 
Liggunderlag och sovsäckar

Tack för tips om Arroyo. Jag har tittat på Mountain Equipment deras dunsäckar typ Caribou, men känt mig lite tveksam eftersom de ska vara extra breda. Det handlar om ungefär samma peng, men jag vet inte vad som bli bäst.

Ang barn och sovsäck/ underlag. Vi har sovit ute en hel del med barnen även i tält i fjällen. Barnen har juniorsäckar från Mc Kinnley och Everest med sidenlaken i. De brukar sova i underställ och på vanliga liggunderlag modell skumplats och de brukar inte frysa.

Liggunderlag för vuxna: Vi vuxna som har känsligare ryggar och är tyngre har prioriterat den extra vikt det innebär med Expeds synmat. Altid varm och gott med Exped Synmat 7 DLX 65 cm bred. Hade jag köpt dem idag hade jag dock valt den kortare och smalare varianten eftersom de är lättare och får bättre plats i ett 2 pers tält. Min upplevelse är att man sover som en prinsessa. Jag har inte upplevt att Thermarest har samma komfort.
 
Tack för tips om Arroyo. Jag har tittat på Mountain Equipment deras dunsäckar typ Caribou, men känt mig lite tveksam eftersom de ska vara extra breda. Det handlar om ungefär samma peng, men jag vet inte vad som bli bäst.

Bredare sovsäckar är bekväma men håller värmen sämre eftersom du måste värma upp allt tomrum, dessutom trycks den varma luften lätt ut när du rör dig och då måste du värma upp allt igen, är det varmare väder spelar det inte så stor roll men ligger temperaturen nära sovsäckens undre gräns så försämrar upplevelsen drastiskt.
 
Polen...

Jag skulle titta på Cumulus i Polen, har precis införskaffat en Panyam 450, vikt 850 gr och fylld med riktigt fint dun (930 cuin). Om jag ska jämföra den med något så är det westernmountaineerings lättviktssäck Ultralite, samma vikt och samma temp ungefär (minus 7-8).

Den ligger här på golvet, tog 16 dagar att få hit den, levererades okomprimerad i en rymlig nätpåse precis som det ska vara.

priset ca 250 euro inklusive frakt (ca 2 250 kr). Svårslaget och väldigt mycket för pengarna.

De har också säckar med lite enklare dunfyllning och ännu lägre pris.

http://www.sleepingbags-cumulus.com/

//J
 
Cumulus temperaturer

Cumulus använder den gamla Brittiska standarden på sin temperatur angivelse, om du vill jämföra denna direkt mot EN13537 så ska du dra bort ca 5 grader på Cumulus säcken.

Cumulus Panyam 450 har alltså en komfort temperatur (för män) på -2 grader i jämförelse med EN13537 standard. Fortfarande en riktigt bra sovsäck för den vikten och det priset.
 
Njaa

Cumulus använder den gamla Brittiska standarden på sin temperatur angivelse, om du vill jämföra denna direkt mot EN13537 så ska du dra bort ca 5 grader på Cumulus säcken.

Cumulus Panyam 450 har alltså en komfort temperatur (för män) på -2 grader i jämförelse med EN13537 standard. Fortfarande en riktigt bra sovsäck för den vikten och det priset.

Det tillåter jag mig att tvivla på :), jag har jämfört den med en ultralite från wm och de har samma lofthöjd och samma dunkvalitet. Så om jag klarar minus 8 i en ultralite så gör jag det i cumulussäcken också. Wm-s tempangivelser följer f ö inte heller en-standarden, men den är korrekt ändå ;)...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.