lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes

Tjenare gottfolk på utsidan, som rubriken lyder är jag på jakt efter en lätt och liten sovsäck till nästa sommar. har en marmot sawtooth för tillfället som ja kom över på en rea för ett tag sen, men nog känner jag att den är lite för rejäl för att användas på sommaren, men jag är dock jävligt nöjd med den. har för mig att den väger ca 1210 gram samt en komf temp på -9c och förjävla stor packvolym, nästa sommar kommer jag att gå abisko - kvikjokk med tält. så jag undrar om ni har några egna erfarenheter av sovsäck modell mindre som ni vill dela med er av.

Ps Volymen är viktigare än vikten för mig i detta fall

Mvh Max

Beror på hur mycket du vill spendera. Har två olika jag kan tänka mig att sälja: en Mountain Hardwear Ultralamina 32 och en Yeti Passion 3 (har två passion 3, men du skriver att du bara e ute efter en?). Ultralamina är syntet och Passion 3 är från yttre rymden.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min sommarsäck får jag ner i en 8L vattentät påse utan problem och det är en WM Megalite som klarar -2. Den väger 770g om jag kommer ihåg rätt. Liten och lätt mao.

Är mycket nöjd med den och rekommenderar den starkt.

Din säck väger 1120 gram i normalstorlek och har en komforttemperatur på -2,7 grader. Att du gillar säcken skarpt beror nog på att Marmot brukar vara sköna att sova i. Alltså , de har generösa mått och därmed lite större-tyngre-voluminösare.

Kvikkjokk-Sarek på sommaren tarvar nog en +/- nollgrader-säck och med bästa dun samt slimmade mått kan den nog väga runt 700 gram men du får betala en hel del. Är du storvuxen blir det svårare.

Gillar du Marmot så kan du ta en titt på deras Plasma30 med 900-dun och komforttemp. runt nollan. Jag har deras Plasma15 sedan länge och gillar den skarpt.

http://www.outnorth.se/marmot/plasma-30-14767?gclid=CPHCnL-_lNECFQtnGQoda2kLkg#SlateGreyGreenLime

Denna hade jag missat helt, Plasma 30 ser jävligt lovande ut, spanade lite på youtube. går att komprimera bra och halva vikten av min sawtooth. men dubbla prislappen, men å andra sidan så har jag spolat kröken och ciggen för ett bra tag sen, vilket betyder att ja kan spendera pengarna på lite mer vettigare grejjer =) och Plasma 30in lär göra sig bra här nere på skåneleden även. Jag drar nog förbi NK imorgon och testar den. nu e jag jävligt peppad.

Ett tack till alla andras tips okså, många intressanta säckar!
Mvh M

Ytterligare ett alternativ är Marmot Hydrogen som jag själv använder som alternativ till min varmare Marmot Pinnacle.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips