sovsäcken vägde för mycket

Skrev en bit ner om min Marmot Never Winter som vägde mycket mer än butikens uppgift om 960 gram.
Eftersom jag inte hann lämna tillbaka den innan jag stack till Lappland följde jag någons råd att använda den och sedan reklamera den.
Inga problem. I butiken vägde de den till 1250 gram utan fodral. Tio procents felmarginal sa de att jag hade fått stå ut med, men inte dessa cirka 30 procent.
Och så berättade de skräckexempel på jättemycket för tunga sovsäckar och tält, som folk kommit tillbaka med.
Vad f-n håller tillverkarna på med?
 
Köpte nyss en ME Dewline, som enligt katalogen skulle väga 700 gram. Dock vad modellen XL (vilket behövs till
mig, som är 177 cm lång!) så det blev snarare 840,
enigt min hemmavåg. Affärens våg,
modell elektronisk fiskvåg, alltså
en med krok, visade mindre.

Det stod jag ut med, faktiskt, trots min princip
att aldrig byta en detalj mot en tyngre.
Min gamla säck (med sämre komfort) vägde exakt ett
hekto mindre.

Man ska kunna kräva att affärerna har våg!
Och de som tjafsar om att några hekto hit eller
dit inte betyder något kan få tjafsa ifred.
Vi behöver dem inte.
 
Jag har vägt allt jag har med mig på mina cykelturer till vissas förnöjelse. Denna packlista finn på min hemsida.

Det flesta saker har vägt mer men inte mycket mer än vad tillverkarna ha angivit. De som har vägt mer är saker som innehåller vävar och tyger. Tält, sovsäckar och kläder väger sällan exakt som tillverkarna anges ofta lite mer.

Däremot saker som är tillverkade av plast och metall väger mer exakt. Så väger min Petzl Zipka Plus (pannlampa) precis som tillverkaren anger då Petzl angett vikten med batterier. Även min Garmin eTrex Vista väger exakt som tillverkaren anger då Garmin angett vikten med batterier. CMG Bonfire Blaze (tältlykta) väger 130 gram mot angett 85 gram så här är nog vikten utan batterier.

Däremot väger min Leatherman Charge Ti, 306 gram mot 238 gram som står på Leathermans hemsida. Jag har vägt allt som ingår, kniv, bits och fodral, och inte bara kniven då det blir missvisade då det följer med bits till den.
 
hmarkstrom; sa:
...
Det flesta saker har vägt mer men inte mycket mer än vad tillverkarna ha angivit. De som har vägt mer är saker som innehåller vävar och tyger. Tält, sovsäckar och kläder väger sällan exakt som tillverkarna anges ofta lite mer.
...

Verkar ganska logiskt att tygprodukter kan variera mer pga lite varierande tygvikter från olika batcher, olika personer som syr etc.
För en vandrare är det tyvärr så att det är ryggsäcken, sovsäcken och tältet/skyddet som är de tyngsta prylar man har med sig. Det är ju här man verkligen kan spara vikt genom att välja ultralätta lösningar. Så att vikten varierar mycket på dessa, de tyngsta grejorna är ju inte någon hjälp för den som försöker hålla nere packvikten.
Bäst att sy själv :)

Jörgen
 
marmotta; sa:
Man ska kunna kräva att affärerna har våg!
UL-hypen (för en hype är det, på gott och ont) har ju faktiskt fört det goda med sig att många internetsäljare väger produkterna själva, eller anger åtminstone tillverkarens uppgifter. Förut fanns varken eller. I vanliga "fysiska" friluftsbutiker saknas dock ofta denna möjligthet, vilket jag gott tycker att de kunde tillhandahålla. Vikt är ju "objektivt" mätbart, till skillnad från slitstyrka, passform etc. och därför inte så svårt att ta reda på.
 
Vid inventeringarna av tyglager väger man tyget istället för att mäta längden. Fuktighetsfaktorn kan ligga på ett par %. 30% för en dunsäck verkar orimligt.
 
Problemet är kanske inte att vikterna varierar på textila eller dunfyllda produkter, utan att de nästan undantagslöst "varierar" UPPÅT.

Naturligtvis ska inte tillverkarna ange en teoretisk minstavikt (vilket verkar vara fallet idag), utan en medelvikt.
 
Gammal tråd, men ändå:

Jag har själv också haft problem med saker som väger mer än vad som angivits.

Men jag måste säga att jag var positivt överraskad då jag vägde min splitternya Marmot Helium Eq-sovsäck, som enligt Marmot väger 992g. Jag vägde den hemma med packpåsen, och vågen visade 1045 gram. Packpåsen själv vägde 46 gram - alltså själva sovsäcken vägde bara 7 gram mer än vad tillverkaren sade att den skulle göra!

Och när man ännu fick säcken till ett bra pris så kan man inte annat än vara glad! :)

Så alla Marmotsäckar är inte 30% överviktiga, till all lycka.
 
Är det så att elektroniska prylar oftare väger samma som tillverkaren anger? Min Mp3-spelare väger exakt 60 gram med batteri, precis som tillverkaren angivit.
 
Nordesjö; sa:
Problemet är kanske inte att vikterna varierar på textila eller dunfyllda produkter, utan att de nästan undantagslöst "varierar" UPPÅT.

Naturligtvis ska inte tillverkarna ange en teoretisk minstavikt (vilket verkar vara fallet idag), utan en medelvikt.

NJA!!!!

Medelvikt är intresant men jag skulle även vara intreserade av ett garanterat viktintervall. Ex:

480-510g
(500g medel vid 2005-08-30)

(tecknet inom parentes är de kontrollmätningar som tillverkaren gör då och då och anger medel, viktintervallet är vad tilverkaren garanterar att vikten ligger emellan, detta är även viktigt för att kunna se hur pass mycket det kan variera på olika produkter då det antyder någonting om hur nogranna man är med att ta ut rätt sömsmån osv vid tillverkningen. personligen skulle jag då valt ett exemplar som vid testvägning i butik väger lite mer än medel för att kunna lite mer på det helt enkelt.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
Askel hur mycket dunläckage är normalt? Bo och sova 0
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
manlan Hur mycket försämras en dunsäck med tiden? Bo och sova 6
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Picea Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden? Bo och sova 32
Sarala Tips på mycket varm sovsäck Bo och sova 10
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.