Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden?

Våra sovsäckar är så kalla nu, så den enda som fungerar är en vintersovsäck från 60-talet, som jag har svettats bort många somrar i som barn. Nuförtiden är den alldeles lagom för fjällturer. Enligt mina föräldrar skall den ha gått till -35 grader en gång i tiden. Om jag vill satsa på en lika varm ny, ungefär vilken komforttemperatur kan det bli då?
 
Senast ändrad:
Våra sovsäckar är så kalla nu, så den enda som fungerar är en vintersovsäck från 60-talet, som jag har svettats bort många somrar i som barn. Nuförtiden är den alldeles lagom för fjällturer. Enligt mina föräldrar skall den ha gått till -35 grader en gång i tiden. Om jag vill satsa på en lika varm ny, ungefär vilken komforttemperatur kan det bli då?

Samma.

Sovsäckar tappar loft/läcker dun beroende på fyllning med tiden.Är det dun kan det kanske vara ett alternativ att fylla på?


peter
 
De vi har som är för kalla är syntet. Kan man fylla på dem också? Vad betyder "tappar loft"? Kan fyllningen tryckas ihop så att sovsäckarna förlorar isoleringsförmåga?

Vår varmaste är dun, så det var ju en bra ide att fylla på om den blir ännu kallare. Hur gör man det? Det dunet som finns kvar, håller det samma kvalitet som när sovsäcken var ny?

Alltså: Jag vill ha en ny sovsäck som är lika varm som vintersovsäcken är nu när den är gammal. :)
 
De vi har som är för kalla är syntet. Kan man fylla på dem också? Vad betyder "tappar loft"? Kan fyllningen tryckas ihop så att sovsäckarna förlorar isoleringsförmåga?

Syntet är kört. Iof rev jag ut det gamla och sydde dit ett "täcke" från IKEA i ett sovtäcke, det blev sådär, men inget jag rekommenderar.


Vår varmaste är dun, så det var ju en bra ide att fylla på om den blir ännu kallare. Hur gör man det? Det dunet som finns kvar, håller det samma kvalitet som när sovsäcken var ny?

Sprätta och sy igen längs dragkedjan.Dun går att köpa nytt eller om du har en gammal jacka eller kudde el.dyl som ligger och samlar damm kanske det går att använda. Hur mycket arbete/stålars som är värt lägga ner beror ju lite på hur ofta den kommer med ut. Det går även att skicka iväg den för påfyllning, det finns nåt ställe nånstans som jag inte kommer ihåg just nu.


peter
 
Senast ändrad:
Sprätta och sy igen längs dragkedjan.Dun går att köpa nytt eller om du har en gammal jacka eller kudde el.dyl som ligger och samlar damm kanske det går att använda. Hur mycket arbete/stålars som är värt lägga ner beror ju lite på hur ofta den kommer med ut. Det går även att skicka iväg den för påfyllning, det finns nåt ställe nånstans som jag inte kommer ihåg just nu.

Det är inget jag behöver göra nu, eftersom jag inte har några planer på vintertältning i nuläget. Däremot behöver jag ett par nya sovsäckar som börjar där den här slutar, som är lika varm och skön som den här är nu, för att varken mina barn eller jag skall vare sig frysa eller svettas i sommarfjällen. Jag undrar därför om man kan uppskatta ungefär hur mycket dun en sovsäck brukar tappa, och vilken komforttemperatur man kan räkna med att den här sovsäcken har nu?

F ö har den ingen dragkedja, men det finns ju sömmar. :)
 
Det är inget jag behöver göra nu, eftersom jag inte har några planer på vintertältning i nuläget. Däremot behöver jag ett par nya sovsäckar som börjar där den här slutar, som är lika varm och skön som den här är nu, för att varken mina barn eller jag skall vare sig frysa eller svettas i sommarfjällen. Jag undrar därför om man kan uppskatta ungefär hur mycket dun en sovsäck brukar tappa, och vilken komforttemperatur man kan räkna med att den här sovsäcken har nu?

Det går att beräkna på loftet var komforttempen ligger på ett ungefär.En tabell som funkar för mig finns här.Kanske ger nåt att förhålla sig till?


peter
 
Senast ändrad:
Följer med spänning diskussionen då vi har två gamla dunsäckar som eventuellt kommer att användas som överdragssäck under vinterturer. Ingen aning om vad komforttemperaturen varit en gång i tiden men nog har de tappat en del loft alltid. Dock är de så pass stora att de utan problem går att dra utanpå en Robert´s Voyager Light utan att den senare pressas ihop.
 
Har en syntetsäck jag tvättat ett antal ggr och den har tappat en hel del i komftemp även om jag inte tycker mig se någon skillnad i loft på den. men syntet är billigt så det gör inte så mycket tykcer jag.

Har en del dunsäckar jag tvätta också och jag tycker att de klarara sig betydligt bättre efter tvätt. Är dom välanvända så blåser man liv i dem i genom en rejäl torktumling. jag antar att det är skillnad på dun med kvalititet och billigt dun i detta samanhang. Har du prövar att tvätta den? Smutsigt dun fullt med svett och salter mm antar jag tappar rejäl i loft.
 
Det går att beräkna på loftet var komforttempen ligger på ett ungefär.En tabell som funkar för mig finns här.Kanske ger nåt att förhålla sig till?
Jättebra! Nu skall jag bara räkna om alla mått och gå och mäta. Men jag fattade inte riktigt, gäller det samma mått för dun och syntet?

Jag har tvättat alla sovsäckar, både dunsäcken och syntetsäckarna, och det verkar inte göra någon jättestor skillnad mer än att de blir renare, d v s dunsäcken är fortfarande fluffig och skön, även om den passar bättre för sommarturer än för vinterturer numera, medan syntetsäckarna är hopplöst sladdriga. Är det värt att prova att torktumla sysntetsäckarna? Vi har ingen torktumlare, men syrran har nog en i sin tvättstuga.

Det är farsan som har köpt alla sovsäckarna, och känner jag honom rätt, och han inte förändrades när han fick barn eller så, så är dunsäcken marknadens dyraste och finaste. :)
 
Även syntet vinner avsevärt på att torktumlas på låg värme, men syntet kommer aldrig att hålla lika länge som dun. vad gäller dunsäckarna så är ju en stor faktor hur de förvarats genom åren. Du måste ha en STOR tumlare om du skall torka en dunsäck. En syntetsäck går ok i en vanlig om det inte är en vintersäck förståss.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.