Hur känslig är en dunsäck?

Re: Re: Re: Dränkning

Nordesjo; sa:
Allvarligt, jag har i alla fall läst att dunsäckar kan mögla ganska raskt om de blir blöta. Tillräckligt snabbt för att man inte ska hinna hem.

Jag har också läst att det kan börja mögla bara på ett par timmar, och då är man inte mycket hjälpt av att kunna tumla säcken när man kommer hem.
 
Huvudräkning

Sen kan man ju fråga sig själv hur många friluftssituationer man varit med om där man skulle ha förstört en dunsäck.

I mitt fall: 0 under ca 25 friluftsår.

Jag har ägt två sovsäckar (syntet) sedan 1978, och ingen av dem har någonsin dränkts eller ens blivit blöt.
 
Re: Huvudräkning

Nordesjo; sa:
Jag har ägt två sovsäckar (syntet) sedan 1978, och ingen av dem har någonsin dränkts eller ens blivit blöt.

"Jag har kört bil i 25 år utan bilbälte och aldrig skadat mig, så bilbälte är fullständigt onödigt." eller?
 
Re: Re: Huvudräkning

nermander; sa:
Nordesjo; sa:
Jag har ägt två sovsäckar (syntet) sedan 1978, och ingen av dem har någonsin dränkts eller ens blivit blöt.

"Jag har kört bil i 25 år utan bilbälte och aldrig skadat mig, så bilbälte är fullständigt onödigt." eller?
Jag tror att han menar att det är en ekonomisk risk man kan våga ta. Det är väl inte så ofta man dör för att man lyckas plumsa en sovsäck sommartid?
 
Dun vs Syntet

Om du känner dig tveksam så köp en syntetsäck. Dessa har blivit lättare och bättre de senaste åren, idag skiljer det marginellt i vikt mellan dun och syntet. Däremot så håller en dunsäck mkt längre, ca 20 år mot syntetens 10. Mögelproblemet bör inte överdrivas men om du ska vara i blöt terräng utan möjlighet till torkning, ja då kanske en syntetsäck är bättre för dig?

När det gäller ME´s sovsäckar så bör du kanske titta på en annan modell är Dewline om du inte har multisportarambitioner, den har nämligen bara en kort dragkedja. Det finns andra fina säckar hos ME som passar uteliv bättre, dessa väger inte så många hundra gram mer. Kika gärna på modellerna med "knästretch".

Oroa dig inte för mkt, köp en säck av bra börd och var nöjd i många år!

P:S Lägg en slant på ett bra liggunderlag oxå om du inte har ett sånt.
 
Dunsäck och ME Dewline

Hej!

Detta kanske inte tillför såå mycket till diskussionen men det mesta är nog redan sagt men...

För ett par år sedan införskaffade jag en ME Dewline och måste säga att jag är kanonnöjd. Dels med en dunsäck som sådan, men även med själva säcken. Visst kan det ibland bli en aning för varmt, och då saknar jag dragkejan (det finn som sagt ingen, inte ens en kort som någon sade).

Har aldrig upplevt problem med att den blir fuktig, varken innifrån eller utifrån. Yttertyget har en bra resistens mot väta och bara man vädrar den så fungerar det alldeles utmärkt. Detta kan man nog överföra även till säckar från andra tillverkare. Se bara till att yttertyget någorlunda står emot väta. Kondens kan ju bildas mellan säck och underlag.

Jag kan slutligen gott rekommendera en dunsäck. har aldrig ångrat att jag köpte en, och det lär nog bli en till här framöver. Den skall fungera mer som en vintersäck...

Lycka till med valet!
/Thomas
 
Trafikolyckor och dränkta sovsäckar...

"Jag har kört bil i 25 år utan bilbälte och aldrig skadat mig, så bilbälte är fullständigt onödigt." eller?

Fniss.
Jag skulle tro (= jag vet utan skuggan av tvivel) att statisktiken över dränkta sovsäckar ser en liiiiiten liiiiiten smula bättre ut än statisktiken över trafikolyckor i hastigheter över 7 km/h.

Bra försök, dock, eftersom det belyser vad det handlar om: att bedöma de risker man utsätter sig och utrustningen för, och anpassa sina val efter det.

För lustigt nog är det väl nästan som så att det är SAMMA människor som köper orkantåliga tält som köper vattenkänsliga sovsäckar. Lite kluvet.
 
Re: Trafikolyckor och dränkta sovsäckar...

Nordesjo; sa:
För lustigt nog är det väl nästan som så att det är SAMMA människor som köper orkantåliga tält som köper vattenkänsliga sovsäckar. Lite kluvet.

Jag tycker inte att det är så kluvet. Med ett orkantåligt tält så minskar ju risken att sovsäcken blir ordentligt blöt pga. nederbörd.
 
Egentligen tycker jag att det inte spelar nån större roll om man har dun eller syntet. Jag har använt båda typerna mycket och upplever ingen större skillnad förutom mellan generellt bra/dåliga säckar. Just nu har jag en dunsäck som jag är mycket nöjd med. Jag har dock aldrig badat med den och har inga planer att göra det heller och jag upplever inga problem med att hålla fukten borta. Jag brukar dock alltid packa den i en sopsäck för alla eventualiteters skull samt slänga in den i tältet så fort man slagit upp det för att den ska vädra ut lite. När jag köpte den var vikt/komforttemp.förhållandet samt livslängden det viktiga och då föll valet naturligt på en dunsäck. Det viktiga är väl att man gör ett medvetet val och väljer utifrån de faktorer man prioriterar. En bra sovsäck är ju en bra säck oavsett om det är dun eller syntet.

/David
 
Re: Re: Trafikolyckor och dränkta sovsäckar...

haskell; sa:
Jag tycker inte att det är så kluvet. Med ett orkantåligt tält så minskar ju risken att sovsäcken blir ordentligt blöt pga. nederbörd.

Sovsäckar blir inte blöta på grund av att tältet är dåligt, de blir blöta på grund av att ägaren klantar sig.

För min del är sovsäcken helt klart högre prioriterad än tältet. Utan tält kan jag alltid bygga en koja eller nån nödbivack, men utan sovsäck får jag svårt att undvika att bli nerkyld.

Sen att en person klarat 25 år utan att blöta ner sovsäcken betyder ju inte att sannolikheten att nån annan blöter ner sovsäcken är mindre. Snarare tvärtom (om en person klarar sig råkar nån annan ut för det två gånger).
 
Re: Re: Re: Trafikolyckor och dränkta sovsäckar...

nermander; sa:
Sen att en person klarat 25 år utan att blöta ner sovsäcken betyder ju inte att sannolikheten att nån annan blöter ner sovsäcken är mindre. Snarare tvärtom (om en person klarar sig råkar nån annan ut för det två gånger).
Njedu, sannolikheter är oberoende av varandra, iallafall dessa två. Om du plumsar minskar det INTE min sannolikhet att plumasa eftersoma tt vi är oberoende av varann
 
Re: Re: Re: Re: Trafikolyckor och dränkta sovsäckar...

hanspers; sa:
nermander; sa:
Sen att en person klarat 25 år utan att blöta ner sovsäcken betyder ju inte att sannolikheten att nån annan blöter ner sovsäcken är mindre. Snarare tvärtom (om en person klarar sig råkar nån annan ut för det två gånger).

Njedu, sannolikheter är oberoende av varandra, iallafall dessa två. Om du plumsar minskar det INTE min sannolikhet att plumasa eftersoma tt vi är oberoende av varann.

Precis. Och tvärtom. Att nån annan klarat sig i 25 år betyder inte att jag gör det, eftersom sannolikheterna är oberoende. (Ja, min kommentar var alltså en "fälla".)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.