Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller

Hejsan...

Ja jag har läst massa sovsäckstrådar på forumet och guider på internet och blivit mycket klokare.. Men ändå inte så klok som jag vill...

Jag har nyss köpt mitt första tält, har skrivet om det. Behöver en sovsäck också. Har iofs en sovsäck av modell jättetunn och det är väl inget jag personligen vill sova i om det blir kallare än + 15 ute :)

När kommer jag använda säcken ? Vår och försommar, sensommar och höst. Både där ja bor i södra sveriges skogar och lite längre upp i norr hoppas jag på.

I vilka miljöer tycker jag om att vistas ? Jag gillar myrar och gammelskogar. Fjäll är också fantastiska men har ont om dom här i söder och de kommer då bara besökas när jag kommer längre upp vilket jag hoppas sker i alla fall två gånger i år.. Nu menar jag ju inte att jag vill lägga mig mitt i en blötmyr men säkerligen om jag hittar någon fin "öje" (dialektalt för ö på myr) eller i skogen vid sidan om...

Vilka tider talar vi om ? Ja om jag ska åka längre bort upp mot områdena där fjällen börjar resa sig och det blir kuperat så vill jag nog vara borta flera dagar och gärna upp emot en vecka för att få ut så mycket som möjligt av resan..

När jag är här hemma handlar det nog mer om en natt eller max två över helgen..

Jag har då tittat på både en dunmodell och en syntetmodell. Då jag är frusen som attan av mig har jag valt att gå ned till komforttemp -10. Är hellre varm och öppnar upp säcken än frusen på natten..

Dunsäcken är Marmot Sawtooth Membrain: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTSAWTOOTHREGMEM

Membran valt för att vara extra skyddad mot fukt pga min något udda förkärlek till de ibland lite mer fuktigare miljöerna..

Den andra säcken är syntet och heter Mountain Hardwear Ultra Lamina 15: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MHWULTRALAMINA15R

Kollade på den för att syntet inte är lika känslig mot fukt men å andra sidan så är de större och ska tydligen inte ha samma livslängd som dun..

De är ju ungefär lika tunga så jag antar att det bara är kompressionsvolymen som är olika ?

Har läst om folk här på utsidan som aldrig haft problem med dunsäck oavsett väder och vind och likaväl andra som verkar ha problem med fuktigt dun var och varannan dag därför söker jag nu efter era tips, trix och sköna moves angående mina funderingar..

mvh // Johannes
 
En varm (+5?) vår-natt då jag tog vintersovsäcken (t-lim -14, men har sovit i -36 med överdragskläder på i den) i brist på annat så svettades jag som en jävla gris och det var nog det värsta jag har varit med om, att bara öppna hjälper inte, och att ligga halvt utanför säcken och bli förkyld kändes sådär.

Jag tror att en -10 säck sommartid kommer bli på tok för varm oavsett hur frusen du är.
Visst att man kan ha minusgrader på kalfjället mitt i sommaren, men det är ju trots allt ganska ovanligt, och det är nog där man bör sätta gränsen för komfort istället, och dom flesta nätterna på sommarfjället är ju ett par eller tom ganska många plusgrader varma, och är man i skogslandet så är ju inte 10+ nattetid nått ovanligt.
 
För dem som inte leker isbjörn och vintertältar brukar en -7° sovsäck räcka länge om du är kille, flickor brukar tåla -10° säckar.
Onödigt att bära en för varm och tung säck.

Sommartid på lågland brukar en 0° klara sig väl.
Så leta vidare blir tipset.
go tur
 
Du ska ha en syntetsäck i vilket fall , dom torkar av värmen från månskenet...nästan
Lite blåst och dom är torra i ett nafs.

Drabbas du av översvämning eller blir nedblött med en dunsäck har du lite problem
om det inte blir soligt och varmt.
Blir det inte varmt och soligt är du rökt.


Membran i sovsäck.

Bättre och köpa ett överdrag med membran och ha när det behövs.
T.ex du kör under barhimmel,gran eller så som extra säkerhet om det börjar regna

En -10 sovsäck är för mycket på sommaren...speciellt i tält.
marken är varm - fast det sticker iväg mot nollan så kommer du ha markvärme i tältet.

Satsa på noll gradersäck även om du är frusen.

Den här varma dunsäcken med membran...även en död person skulle bli överhettad och brinna upp i den en sommarnatt
 
Tack för alla hjälpsamma svar..

Så en nollgraders sovsäck bör räcka fint för en frusen person även om det blir några minusgrader, det blir ju ofta det på vår och höst på natten och härlig frost ?

Här är en syntet som är graderad minus 3: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=101834

Hittade en dun graderad minus 1: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=83005

Hur stor skillnad är egentligen livslängden och kompressionsförmågan i verkligheten ? Jag menar snackar vi en livslängd på 10 övernattning med syntet och 1000 med dun eller är det betydligt mindre skillnad än vad man tror ?

Och hur stor plats tar egentligen en syntetsovsäck i förhållande till dun ? Jag har tyvärr ingen möjlighet att åka och kolla utan måste beställa via internet därför jag frågar...

mvh // Johannes
 
Kör på den me syntet - eller ännu mindre köldtålighet om du skall vara ute på sommaren.

I tält lär du klara dig lätt sommar/höst - vår är ju annorlunda då du har tjäle i marken.
Jag kör +12 säck på långt in på hösten och kör med -10 säck framåt maj

Skulle jag va du skulle jag satse på en säck som kör tempen som ligger på runt noll och om det blir värre använda underställ och mellanlager som backup för extremer.
Dom är ju alltid bra och ha med för kyliga nätter ändå

För övrigt så är säckarna designade för att man kryper i dom me underställ - med mellanlagret blir det ännu bättre.
 
Tackar för den fina feedbacken.. Mycket tacksamt..


Högsommar kommer jag nog definitivt inte vara ute, då brukar jag ligga under fläkten här hemma...

Vad det handlar om är vår till försommar och sensommar till höst... Alla fyra kategorier kan ju bli ganska kyliga på nätterna och två av dom är det inte ovanligt med finfin frost...

Men du tycker att den +-noll sovsäck i syntet bör värma tillräckligt för en frusen i dom kategorierna ?

mvh // Johannes
 
Så en är för dun och en är för syntet :)

Nästan värre än kängdjungeln det här ju, fast kängor vet jag vad jag vill ha det vet jag inte nu :D

Inte någon som vet hur stor skillnad det är när den är packad dun vs syntet ?

mvh // Johannes
 
Tackar för den fina feedbacken.. Mycket tacksamt..


Högsommar kommer jag nog definitivt inte vara ute, då brukar jag ligga under fläkten här hemma...

Vad det handlar om är vår till försommar och sensommar till höst... Alla fyra kategorier kan ju bli ganska kyliga på nätterna och två av dom är det inte ovanligt med finfin frost...

Men du tycker att den +-noll sovsäck i syntet bör värma tillräckligt för en frusen i dom kategorierna ?

mvh // Johannes

Vill du ha ett bra svar får du nog precisera dina årstider lite mer, fokus ligger ju mer på hur kallt det är på natten när man väljer sovsäck. Och vår i fjällen kan vara jävligt kallt, medan vår i skåne ju är nått helt annat, försommar lika så..

Som riktlinje om du är väldigt frusen kan du ju ha komforttemperatur för kvinnor, som på sommarsäckar ligger ungefär 5 grader högre än komforttemp för män på samma säckar.
Att gå under den tror jag bara är onödigt..

Och syntetsäckar blir enligt mina erfarenheten betydligt större nedpackade än lika varma dunsäckar. Vet inte om jag vågar dra till med "dubbelt så stor" men inte är det långt ifrån. Märks givetvis mer när det kommer till vintersäckar.
 
Jag skulle kolla på en säck som klarar -2 till -4 ungefär sen om du väljer dun eller inte är upp till dig. Du har fått fördelarna med bägge i tråden.

Själv skulle jag ta dunsäck av just anledningen vikt och volym.
Jag antar att du har någon form av skydd (tält, tarp, etc).

Kolla in Marmot Arroyo - den klarar -1 och väger under kilot samt har en lite mer vattenresistent väv/tyg.

Good Luck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pialia Sovsäckshjälp! Bo och sova 6
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
Jakan Sovsäckshjälp sökes Bo och sova 5
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.