Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig

Hej!

Jag har läst många bra inlägg på ämnet men jag hoppas få lite hjälp med mitt slutgiltiga val av sovsäck för 3-säsonger. Jag är nybörjare på uteliv men vill ändå köpa något bra direkt fast till rimligt pris. Jag är man, 183 cm och smal och lättfrusen så jag satsar på en säck med T-comf. på minst +4. Det verkar råda lite delade meningar om det räcker för t.ex. sommarnätter i nordligaste Sverige men eftersom jag bor söderöver tar jag en chansning här efter att ha vägt samman alla andra faktorer. Säckarna som har utkristalliserats är dessa, men jag tar gärna emot tips på andra med samma specifikationer:

Helsport Alta LT T-comf = +0 1400, 1600g?
1299 SEK Syntet

Haglöfs Lupus -3 T-comf = +3 1350 g
1350 SEK Syntet

Mountain H Lamina Z Flame T-comf = +0 1220 g
1565 SEK Syntet

Robert’s Skaut T comf = +3 1010 g
182 EUR/ 1710 SEK Dun

Marmot Cloudbreak 20 Reg T-comf = 0,1 1304 g
1955 SEK Syntet

Cumulus lite line 300 T-comf = +4 640 g
216 EUR/ 2030 SEK Dun

Det jag behöver hjälp med är väl egentligen hur jag ska värdera de olika egenskaperna mot varandra. Jag är lite skeptisk till om syntetsäckarna verkligen håller vad de lovar i värme med den låga vikten men Helsport Alta är annars ett varmt och bra budgetalternativ, tyvärr är det lite oklart vad den egentligen väger. Mountain H Lamina kostar 250 kr mer men är uppåt 400 g lättare. Haglöfs Lupus är aningen tyngre men 200 kr billigare. Robert’s Skaut har jag hört mycket bra om och dun känns ändå mer pålitligt även om det inte tål väta. Den är 350 g lättare än Haglöfs och lika mycket dyrare. Eller ska jag gå på det dyraste alternativet och få en säck som är ytterligare 300 g lättare för 300 kr till?

Finns det några andra egenskaper hos säckarna som jag inte har tänkt på? Tacksam för all hjälp!
 
En ytterligare parameter vid val av sovsäck är hur du sover, dvs vänder du dig i sovsäcken eller med den. Är du i-vändare som jag själv eller gärna sover på sidan med lätt uppdragna ben, välj en modell som är lite rymligare. Proligg gärna om du har möjlighet.
Är du frusen, välj hellre en lite varmare sovsäck än du tror dig behöva. Det är lätt att ventilera en för varm sovsäck men mindre skönt att vakna upp och frysa på småtimmarna.
En fibersovsäck tappar lättare några grader i isolering de första åren då fiberfyllningen har svårare att återfå ursprungligt loft. En välskött dunsäck behåller däremot oftast sina egenskaper under många år.

När du jämför säckar, titta även på fyllnadsvikten då det för lika stora säckar är en ganska bra parameter att titta på. Fiberfyllning är ingen rymdteknologi och trots olika tillverkares fantasifulla namn är det ingen större skillnad på olika polyesterhålfibrer. Tittar du på dunsäckar måste du även ta hänsyn till dunkvaliteten. Undvik sovsäckar som är genomstickade då det ger köldbryggor, kan dock vara svårt att se på webben om inte tillverkaren skriver ut information om hur säcken är konstruerad.
 
Mitt råd är att passa dig för sovsäckar över 1000gram, det är aldrig kul att bära på onödig vikt. Jag har själv precis beställt en Roberts Superlight 300 (-4 C, 650gram) för 2500kr som kommer när som helst, jag köpte den för att spara 1kg till sommarens fjällvandring utan att offra värmekomfort.
Dun ger mest värme i förhållande till vikt, men syntet är lite tåligare för fukt och tidens tand. Du får själv avgöra vad som är mest värdefullt, men som sagt: det är aldrig kul att bära på onödig vikt, särskilt inte när du ska utveckla ditt friluftsliv med längre och tyngre fjällvandringar eller dylikt.
 
Det är väldigt stor skillnad i packningsvolym mellan en 1200 g syntetsäck och en 700 g dunsäck. Skulle helt klart rekommendera en dunsäck. Är du lättfrusen kan LiteLine 300 vara i tunnaste laget för tre säsonger i fjällen. Sköter man sin dunsäck så kommer den att hålla i många år så köp en bra direkt.
 
För en 3-säsongssäck som du söker och dessutom om du är frusen rekommnederar jag en säck som klarar frostnätter, dvs komfort ner mot i varje fall -5. Som man brukar man titta på TLimit temperaturen som lägsta komforttemp, men då du är frusen tror jag det är mer lämpligt att välja efter TComfort., dvs TComfort -5 grader C.
 
Jag har letat och läst på som bara den, inför tidigare sovsäcksköp. Har köpt en hel del olika sovsäckar pga att jag har barn som är med på turerna.
Mina upptäckte är följande:
Amerikanska märken använder INTE EN-standard (eftersom "E"t står för europeisk), så deras temperaturangivelser är INTE standardiserade. Det betyder INTE att det är sämre, men vissa märken är mer optimistiska än andra. Men av de märken du angett, så vad jag vet använder inte Cumulus (som är polskt), MH eller Marmot någon standardisering för temp.
Amerikansk mått på dun är heller inte samma som europeiska mått. Amerikansk fp på 850 motsvarar, enligt info på nätet, europeiskt 750.
Oavsett säck så kommer konstruktionen spela större roll än angiven temperatur. Du har box-wall, trapezoid, genomsytt, osv. Detta anger hur fickorna där isolering ligger är sydd. Genomsydda säckar skapar en köldbrygga du inte kommer ifrån och som inte är positiv ur isolersynpunkt.
Jag har en Marmot dun, med boxwallkonstruktion, med en angiven T-limit på -1, som är oerhört mycket varmare än min Yeti Passion Three med dun på fp 900 och genomsydd konstruktion, angiven T-limit är +3. Jag huttrar i 5 plus i Yetin, men i Marmoten sover jag bekvämt i 0-gradigt. Det är ungefär samma mängd/vikt dun i dom. Yeti är tyskt och Marmot amerikansk.
 
marmot

Amerikanska märken använder INTE EN-standard (eftersom "E"t står för europeisk), så deras temperaturangivelser är INTE standardiserade. Det betyder INTE att det är sämre, men vissa märken är mer optimistiska än andra. Men av de märken du angett, så vad jag vet använder inte Cumulus (som är polskt), MH eller Marmot någon standardisering för temp.

Där har du fel, Marmot har EN angivelse på sina säckar, bara att gå in på deras hemsida och kolla.https://marmot.com/products/details...//marmot.com/products/equipment/sleeping-bags

Använder själv en Marmot Hydrogen (-1) och tycker den är för varm för sommarfjället. Skulle jag byta skulle det bli en som ligger runt +5 grader.
Oftast har man ju underställ eller så man kan ta på Om man skulle vakna och huttra lite.
 
Sist jag letade var det så, att Marmot INTE använde sig av EN-standard. Då låg diskussionen mellan tillverkare i nordamerika om att inte börja använda en-standard för att de ville ha en amerikansk standard att gå efter. Så om du har en Hydrogen, som kanske har nåra år på nacken så är det troligt att den inte är efter en-standard, ändå. Dessutom kom en ny standard i europa för nåra år sen.

Men, för ts så innebär det att kolla på inforn om den specifika sovsäcken, om det nu är viktigt med att de ska vara efter samma standard.

Mitt tips e att du ska undvika genomsydd sovsäck och tung. Den tunga kommer du aldrig vilja ta med o ingen kommer vilja köpa den av dig sen.
 
Sist jag letade var det så, att Marmot INTE använde sig av EN-standard. Då låg diskussionen mellan tillverkare i nordamerika om att inte börja använda en-standard för att de ville ha en amerikansk standard att gå efter. Så om du har en Hydrogen, som kanske har nåra år på nacken så är det troligt att den inte är efter en-standard, ändå. Dessutom kom en ny standard i europa för nåra år sen.

Möjligen var det några år sedan du letade(?) men min Marmot Pinnacle är tillverkad "Spring 2010" (enligt märklapp på säcken) och inköpt i USA. Redan då tillämpade Marmot EN-normen även på sovsäckar avsedda för den amerikanska marknaden. Sovsäcken levererades med tydliga märklappar på TComfort -5,5C, TLimit -12,2C.
Jag kommer ihåg en FAQ som fanns på deras hemsida vid det tillfället där de tydligt deklarerade att de valt att tillämpa EN-normen då de ansåg att den var den enda tillförlitliga standard och mätmetod som fanns.

Även min Marmot Hydrogen (även den inköpt i USA några år senare) och grabbens Sawtooth är testade enligt EN-normen.
 
Du har rätt, smux, utan att kolla upp - litar på dig. Men det är (har varit) ändå så att de flesta tillverkare i nordamerika inte använt sig av en-standard. Oavsett tycker jag inte vi ska kapa tråden med en diskussion om detta, utan hjälpa Sebail med att han själv hittar en påläst lösning.
 
Du har rätt, smux, utan att kolla upp - litar på dig. Men det är (har varit) ändå så att de flesta tillverkare i nordamerika inte använt sig av en-standard. Oavsett tycker jag inte vi ska kapa tråden med en diskussion om detta, utan hjälpa Sebail med att han själv hittar en påläst lösning.

Du har rätt, låt oss återgå till trådens ämne och försöka rekommendera en lämplig sovsäck till TS.
Jag vidhåller min rekommendation att de sovsäckar som TS räknar upp inte fullt möter kraven på en 3-säsongs säck för en frusen person. Jag tycker TS bör välja en lite varmare sovsäck och om vikt/volym är viktig parameter kan en dunsäck vara ett lämpligare val. En alternativ säck att titta på är Marmot Sawtooth regular (ligglängd 185cm funkar fint för TS som är 183 cm).
 
Roligt med så många svar, och det är helt okej om tråden vandrar iväg en aning, det hör ju nästan till i ett forum.

smux

Du har förstås rätt i att jag som frusen borde ta i lite i temperaturer men jag känner att jag som nybörjare helt enkelt inte kan motivera en sovsäck för mer än 2000 kr. Sawtooth verkar landa på minst 2700. Jag tänker att om det är kallare än +5 så får jag satsa på stugor eller liknande. Det är rätt hypotetiskt för jag har heller inget tält som klarar frostnätter. Tyvärr har jag ingen koll på om jag är i-vändare men en hyfsat rymlig säck vore ju trevligt. Intressant med syntets förlorade värmeförmåga, man kanske kan räkna med att t-comf. t.ex. går upp med 2-3 grader efter ett par år då? Det påverkar ju min lilla tabell ganska mycket.

Ludvig_svensk

Ja jag hoppas verkligen komma under 1 kg och då är det väl dun som gäller. Förstår inte riktigt vilken säck du beställt från Roberts? Superlight 300 verkar ju ha t-comf på +5 och kostar 281+25=306 Euro.

Jeankenneth

Bra att du tar upp packvolym, det känns svårt att få reda på den infon men generellt är det väl fördel dun här också även vid samma vikt. Jag vet att Lite line 300 är på gränsen så det talar väl mot den tillsammans med det höga priset.

Kogoyo

Tack för varningen med Cumulus, dom använder lurigt termerna comfort och limit på sin sida men utan "T-". Konstigt att de som polskt företag undviker standarden. Frågan är då vad Lite line egentligen har för T-comf jämfört med t.ex. Roberts Skaut, kanske handlar om flera grader över? Angående konstruktionen, den är väl ändå med som en parameter i temperaturangivelsen? Testas inte säckarna? Det är väl inte bara en uträkning baserat på dunmängd och kvalité?

Just nu känns det som att väldigt mycket talar för Roberts Skaut som en bra kompromiss mellan alla egenskaper och framförallt välbeprövat. Synd att frakten är så dyr, ska maila och fråga om dom har en billigare variant än 25 euro. Cumulus tar ju bara 7 euro. Jag tar gärna emot fler tankar om sovsäckarna jag nämnt eller andra konkreta tips!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.