ME Dewline; bra säck?

Jag har en ME Dewline som jag legat i ca 30-40 nätter.
Varm och skön säck som fungerar i angiven temperatur.

Nackdelarna är att den läcker en del dun och att dunet lätt blir ojämt fördelat i sina kanaler.
Säckens ringa storlek gör att man ligger rätt trångt men det är vanesak.

Nu kostar den väl kring tre tusen spänn!? .. vilket jag tycker är för dyrt... köpte själv när den var billigare..

/Per
 
Nöjd

Jag har en Dewline och är i stort mycket nöjd, temperaturangeivelserna verkar stämma bra, storleken och vikten trevlig. Fuktransporten ut från säcken funkar finfint och yttertyget tål väta mycket bra.

Dock har jag oxå märkt att den läcker lite dun i fotdelen. Den senaste modellen har en annan konstruktion här ("shark toe") så det kanske inte längre är ett problem. Att ingen dragkedja finns innebär att det inte går att reglera temperaturen något vidare, det kan ibland bli lite väl varmt i säcken.
 
Jag tyckte multisportshoppens 2800 lät mycket, men sedan såg jag att highsport angav priset knappt 3400....:

http://www.highsport.se/produkter/sleep_d.html#extreme

Rena rövarpriset alltså?

Nå säcken hade fått en recension, med samma goda erfarenhet som er. Lite trång? Har inte säcken elasticitet insydd? Det ME kallar "EXL" och som ska göra så säcken smiter åt, måste väl fjädra utåt också?:

http://www.mountain-equipment.co.uk/sleepingbags/extreme/index.html

Ingen dragkedja stör mig inte. Men dunläckage är jag less på. Foten är bytt jämfört med era? Är tyget detsamma?

Har kollat runt lite men det verkar svårt att finna någon säck som är BÄTTRE än den här, när jag väger ihop vikt, pris, funktion, kvalitét och mitt ändamål.

Men hur är det egentligen med Fjällrävens F.E.M. PM 0?:

http://www.naturkompaniet.se/Shop/productinfo.asp?ItemId=1318

2000 kostar den, med angiven temp.gräns 0 grader celcius. Jag har hört sägas att den temp.gränsen är i underkant, dvs. att säcken väl klarar några minusgrader. Det är individuellt, men har någon mer eller mindre frusen typ erfarenhet av F.E.M, så vore det intressant att få veta lite om den också.

Mvh Raskesven
 
Raskesven; sa:
Jag tyckte multisportshoppens 2800 lät mycket, men sedan såg jag att highsport angav priset knappt 3400....:

http://www.highsport.se/produkter/sleep_d.html#extreme

Rena rövarpriset alltså?

Kvalitet kostar...

Köpte den för några år sedan och då gav jag 2000kr för den men då köpte vi också några stycken + ett par supair tält och fick färför ett bra pris så jag tycker inte priset låter så farligt.

Nå säcken hade fått en recension, med samma goda erfarenhet som er. Lite trång? Har inte säcken elasticitet insydd? Det ME kallar "EXL" och som ska göra så säcken smiter åt, måste väl fjädra utåt också?:

Visst är den elastisk antar att de menar att den är trång även i uttöjt läge. Tycker själv inte att den är så farligt trång även om det inte är kul när man får senadrag :)

Ingen dragkedja stör mig inte. Men dunläckage är jag less på. Foten är bytt jämfört med era? Är tyget detsamma?

Ja att den läker dun är inte kul. Har dock inte märkt att dunet klumpar ihop sig som andra tidigare nämt.
 
Jag har ett par kompisar som har Dewline, och de klagar båda på att den inte går att använda under sommaren, eftersom det inte går att öppna upp och reglera.
Eftersom säcken är så tajt (det är ju stretchen som GÖR den tajt) känns den ännu mer instängd än motsvarande säck som är vidare och utan resårer.

Jag har en säck med samma temperaturområde, och eftersom jag kan öppna dragkedjan är det lätt att reglera.

Dewline förlorar alltså på sin ensidighet. Att köpa en mellantemperatursäck för 3000 och sedan tvingas komplettera med sommarsäck känns nog lite jobbigt för de flesta av oss.

Men när temperaturen närmar sig nollan är det en suverän säck, med skönt innertyg och minimal vikt. Klockren om man använder den vid rätt temperaturer, alltså.
 
ME Dewline

Använder min säck ofta när det börjar vara lite lägre natt-temp och har inte haft något dunläckage,tänkte på det sist vi var ute att den höll dunet så bra.
Jag har kanske tur med mitt exemplar,se recension.
 
Har en aningen svalare ren sommar säck med drag kedja som är nästan lika lätt så under sommaren använder jag den inte utan det blir mest under hösten och våren. Har ingen vinter sovsäck så under vintern använder jag Dewlinen kombinerat med en gammal fjällräven sovsäck som är aningen varmare än dewlinen och tillsammas fungerar de utmärkt. Så till 3 av 4 årstider fungerar den vilket är fullt tillräckligt för mig iaf.
 
Hej hej,

Jag har också en Dewline fast XL. Jag är mycket nöjd med min säck. Den har fungerat bra i minusgrader. Körde den en gång i -9 och det var lite för kallt. Längden är lite liten för den normala 175 cm så jag köpte XL som är 190 vilket passade perfekt för mig som är 183. Jag gillar skarpt drilite tyget, då man inte behöver vara lika försiktig med denna säck då den tål en del vatten. Dragkedjan saknar jag inte eftersom den behövs mer när det är kallt. Lite jobbigt är det förstås när det är minusgrader och man inte vill stiga ur sovsäcken mer än nödvändigt.

Jag fick betala 1800 för min, nedsatt från 2800 p.g.a. ett lättlagat hål. Jag tror inte att jag skulle betala över 3000 i dagens läge. Det finns billigare alternativ som duger gott. Men 2800 för en XL skulle jag nog kunna lägga ut.

/Jonas U
 
Tack för svaren. Summa sumarum en bra säck, men den kan vara för varm på sommaren. Vintersäck har jag, Ajungilak Arktic, så ingen nytta av Dewline på vintern. Lutar ändå åt XL-varianten, behöver verkligen en bra vår/höst säck. Svårt att finna en säck som alltid är klockren, men Dewline verkar ju gå att använda redan tidig vår och sen höst, så säsongen för den för lågland blir minst april-juni, augusti-sep/okt, minst sex månader, kanske fyra-fem månader för fjället. Kanske ska tänka om lite och skaffa just en säck som täcker även sen höst och tidig vår. Vore skönt att slippa min numera urvattnade tunga Caribou Combi som jag brukar använda under vår/höst. Tar jag Dewline under juli/aug och det blir för varmt ligger jag under den, eller på den i sovsäcksskyddet som ändå alltid är med, bl.a. för att skydda säcken från glöd (kåta). Är det värmebölja över hela riket när man drar så får jag väl köra som tidigare med caravaninnersäcken, ingen katastrof om man måste förstärka med en tröja runt säcken, men den tappar allt mer dun...

Får fundera ett litet tag till. Det vore trevligt att ha den NU, precis rätt säsong:), men investeringen blir man ju fast med ett antal år. Köper jag en utpräglad sommarsäck blir jag fast med caravanen för vår/höst...Nja, det lutar som sagt åt Dewline.
 
lustigt,

det pratas en del om vikten, men jag hittar inga siffror.

F ö verkar läckage vara ett mycket vanligt problem i dunsäckar.
Jag har haft min Haglöfs LIM4 bortåt 100 nätter och
det yr alltid av små dun när jag brer ut den eller
packar ihop den. Men jag märkte ingetning av detta
förrän efter sådär 80 nätter, så den verkar hävda sig
rätt bra. Jag minns inte vad den kostade, men den
väger 700 gram.

il C.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.